S SueCia skrev:
Det här är så typiskt de som inte förstår hus, att ett hus är gammalt betyder inte att det är naturligt att det ska lukta illa, luktar det illa så är något fel.

Vad har du för befintlig ventilation idag?
Vad har du för fasad?

Antar att du har en gillestuga i källaren, vad för golv har du där?
Jag har ingen gillestuga. Hela källaren är oinredd och man kan se alla väggar golv och dom är fuktmätta av Relita.
Dock ej så mycket värme i källaren. 1 element samt 1 avfuktare som står och går och avger lite värme.

Fasaden är av puts, tror jag det heter. Har ingen bild just nu.
När jag flyttade in var det oljeeldning och självdragsventilation. Bytte sen året efter 2014 till luftvattenpump. Första året sattes det in en ny paxfläkt i badrummet och nya friskluftsventiler i sovrummen samt vardagsrum och enligt flera personer som tittat på detta ska den ventilationen vara tillräcklig..
 
B boohoo skrev:
Vad finns det för material i huset?
Tretex? Gammal masonit? Gammal limmad matta?
Jag vet faktiskt inte gällande tretex och gammal masonit.. Ingen gammal limmad matta. Sattes in en ny matta i köket 2013 samt en ny matta i hallen 2013 och alla övriga golv har gammal parkett.. I ena sovrummet är det gammalt trägolv.
 
E
E Ensam_mamma_fixar skrev:
Jag vet faktiskt inte gällande tretex och gammal masonit.. Ingen gammal limmad matta. Sattes in en ny matta i köket 2013 samt en ny matta i hallen 2013 och alla övriga golv har gammal parkett.. I ena sovrummet är det gammalt trägolv.
Kan man hitta någon ritning kanske. Men en kunnig person kan peka ut de troliga felkälllorna, det vill säga var det finns organiskt, levande material.
 
S
E Ensam_mamma_fixar skrev:
Jag har ingen gillestuga. Hela källaren är oinredd och man kan se alla väggar golv och dom är fuktmätta av Relita.
Dock ej så mycket värme i källaren. 1 element samt 1 avfuktare som står och går och avger lite värme.

Fasaden är av puts, tror jag det heter. Har ingen bild just nu.
När jag flyttade in var det oljeeldning och självdragsventilation. Bytte sen året efter 2014 till luftvattenpump. Första året sattes det in en ny paxfläkt i badrummet och nya friskluftsventiler i sovrummen samt vardagsrum och enligt flera personer som tittat på detta ska den ventilationen vara tillräcklig..
Går paxfläkten 24/7?
Har du dörrarna öppna oftast eller en springa åtminstone så luften kan cirkulera? Om du skapar ett undertryck med hjälp av fläktar och det inte finns tillräckligt med tilluft t.ex pga. en stängd dörr så kommer luft dras ner ifrån vind eller andra otätheter.

Men det är nog ganska långsökt.

Har du provat om skillnaden blir stor om du slår av fläkten?


Du sa att det luktade inrökt, skulle det kunna vara att tidigare ägare har rökt under köksfläkten och nu när du använder paxfläkt för undertryck dras in luft bakvägen genom spiskåpan? Luktar det mer eller mindre där?

Vet att det är mycket frågor, men det är ju det som är grejen med lukt, man får leta precis överallt :(
 
S SueCia skrev:
Går paxfläkten 24/7?
Har du dörrarna öppna oftast eller en springa åtminstone så luften kan cirkulera? Om du skapar ett undertryck med hjälp av fläktar och det inte finns tillräckligt med tilluft t.ex pga. en stängd dörr så kommer luft dras ner ifrån vind eller andra otätheter.

Men det är nog ganska långsökt.

Har du provat om skillnaden blir stor om du slår av fläkten?


Du sa att det luktade inrökt, skulle det kunna vara att tidigare ägare har rökt under köksfläkten och nu när du använder paxfläkt för undertryck dras in luft bakvägen genom spiskåpan? Luktar det mer eller mindre där?

Vet att det är mycket frågor, men det är ju det som är grejen med lukt, man får leta precis överallt :(
Paxfläkten går 24/7,den är aldrig avstängd! Inte testat nu att stänga av den. Kanske ska göra det en sväng igen.
Dörrarna är alltid öppna mer eller mindre. Och det ska finnas såna där luftspalter ovanför alla dörrar. Men jag lämnar alltid alla dörrar på vid gavel just för att luft alltid ska cirkulera runt.
Det är ny fläkt i köket sen jag flyttade in 2013 och det röret går rätt ut genom husväggen. Ingen har rökt vid den åtminstone. Och jag tror att den här lukten som luktat inrökt bara påmint om röklukt, måste ju vara något annat antar jag...

Jag är tacksam för alla frågor, kanske man kan öppna upp sinnet och sina funderingar på vad det är. Men jag känner att jag nog kommer behöva ta hem någon form av expert..
 
E El-Löken66 skrev:
Kan man hitta någon ritning kanske. Men en kunnig person kan peka ut de troliga felkälllorna, det vill säga var det finns organiskt, levande material.
Jag ska kolla igenom alla ritningar jag har och fick vid köp av huset! Om det är någon ritning som kan säga något om vad som finns innanför det man kan se med blotta ögat!
 
Jag tycker inte att man ska glömma den rent psykologiska effekten här. Är du säker på att det fortfarande luktar, eller går du och letar lukter?
Som exempel så hade jag problem med bilen härom veckan. Motorlampan tändes och jag visste inte varför. Innan jag hann köra den till verkstaden tyckte jag bilen lät så illa att jag knappt ville komma upp i hundra med den. Felet? Ett dåligt glödstift. Det påverkade ingenting överhuvudtaget. Det var bara i mitt huvud motorn lät illa.

Det jag vill komma till är att när du tar in någon som letar lukt kanske ska undvika att leda in dem på de eventuella felen du tänker på. De behöver inte ens veta hur du tycker att det luktar. Låt någon göra sin egen bedömning, utan att du färgar dem. Det kanske inte är så farligt som du tror. Eller så känner de samma lukt på samma ställen som du gör, då är det i sig en ledtråd.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Jag tycker inte att man ska glömma den rent psykologiska effekten här. Är du säker på att det fortfarande luktar, eller går du och letar lukter?
Som exempel så hade jag problem med bilen härom veckan. Motorlampan tändes och jag visste inte varför. Innan jag hann köra den till verkstaden tyckte jag bilen lät så illa att jag knappt ville komma upp i hundra med den. Felet? Ett dåligt glödstift. Det påverkade ingenting överhuvudtaget. Det var bara i mitt huvud motorn lät illa.

Det jag vill komma till är att när du tar in någon som letar lukt kanske ska undvika att leda in dem på de eventuella felen du tänker på. De behöver inte ens veta hur du tycker att det luktar. Låt någon göra sin egen bedömning, utan att du färgar dem. Det kanske inte är så farligt som du tror. Eller så känner de samma lukt på samma ställen som du gör, då är det i sig en ledtråd.
Du har helt rätt!
Och jag blir faktiskt helt dum i huvudet av det här.. Jag vet snart inte själv! Men jag vet att hemma i mitt hus så har jag ett obehag i näsan och halsen.. Vilket jag inte upplever när jag är på tex jobbet, som nu.
Men jag har alla gånger ett väldigt bra luktsinne och det är på gott och ont! Känner de mesta av lukter.
Och jag upplever ganska så säkert att det är i min hall samt sonens sovrum (dom ligger vägg i vägg) det luktar mest. Sonens rum gränsar mot garaget och när det luktade som värst i vintras så kände jag lukten utanför huset ungefär utanför sonens rum/garaget.. (och under garaget ligger jordkällaren samt ovanpå garaget ligger en slags "krypvind" varpå ventilationsröret från jordkällaren mynnar ut, av någon anledning förlängdes det aldrig ut från huset. Den där lilla vinden är även det enda ställe som aldrig riktigt undersöktes nära)

Men du har helt rätt. Jag vill ju liksom inte placera lukten i näsan på någon annan utan vill ju att någon bara ska känna som jag och tala om vad det är.
Om jag nu visste att det var en dålig lukt som inte var farlig som tex matos eller avloppslukt då kunde jag vara liiite lugnare.. Men jag inbillar ju mig att det som luktar är farligt då jag har sån irritation av det.. Eller så är det stress och min oro som gör att jag kroppsligt mår dåligt.. Men samtidigt så har båda mina barn, och även jag just nu problem med huden i form av bla väldigt röda/spruckna läppar.. Kanske bara är ett sammanträffande och beror på vädret eller vad som helst! Men det förbättrar ju inte min oro direkt!
 
hsd
Prova med stänga dörrar några dagar, så kanske fenomenet kan avgränsas till ett rum
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Prova med stänga dörrar några dagar, så kanske fenomenet kan avgränsas till ett rum
Ja det ska jag faktiskt prova. Kan ha alla dörrar stängda imorgon när jag åker och jobbar och även ha paxfläkten av.. Så får vi se om jag kan lokalisera lukten till ett visst ställe när jag kommer hem!
 
Kryp och lukta längs golvlisterna också. Då kan man ev identifiera från vilken vägg/håll det kommer ifrån om det är ett specifikt ställe.
 
En ordentlig avfuktare (typ Woods) i källaren är nästan ett måste i äldre hus.
 
M MagHam skrev:
En ordentlig avfuktare (typ Woods) i källaren är nästan ett måste i äldre hus.
Exakt en sådan skaffade jag i vintras när jag hade otroliga luktproblem!
Den suger ju både upp mängder med vatten uppenbarligen och ger lite värme, tipptopp!
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Kryp och lukta längs golvlisterna också. Då kan man ev identifiera från vilken vägg/håll det kommer ifrån om det är ett specifikt ställe.
Jag tycker jag krypit runt som en galning och luktat precis överallt och det är såå svårt. Har hittills inte hittat någon källa, tycker liksom det är "i luften".
Kom hem efter ett dygn på jobbet här, hemmet har stått orört sen igår, ingen matos ingenting som stör och jag känner lukten direkt i hallen.. Och lite runt i huset. Så jävla oklart!
 
M mari84 skrev:
Hej!
På äldre hus, 70-80 tal så var det inte ovanligt att syllarna i väggarna var tryckimpregnerade, dvs den träregel som ligger ner mot betongplattan. En betongplatta innehåller alltid fukt och kan bli extra fuktig av olika anledningar, speciellt i ytterkanterna. Kan bero på dålig dränering, en igensatt takavvattning eller en massa buskage etc intill husväggen som drar åt sig fukt. Anledningarna kan vara många. Denna fukt vandrar då upp i plattan och den tryckta regeln suger åt sig fukten som efter ett tag avger en väldigt speciell lukt.
Jag hade tagit ett kärnborr prov på en bit av syllen och analyserat. Ett enkelt knep är att lägga biten i en påse och knyta åt ordentligt över natten och sedan lukta på påsen ett dygn senare utan att öppna den så märker du tydligt om det är tryckt syll som blivit fuktig.
Det kan dock vara lurigt att i vissa fall att få ut rätt borrkärna, det kan nämligen hända att de lagt två reglar (syllar) ovanpå varandra av olika anledningar, där den undre kan va fuktig och den övre torr o fin så det viktiga är att få ett prov på den som är nederst mot plattan!
Är man osäker så är det bäst att ta hjälp av expertis som tex OCAB eller liknande firmor som gör detta effektivt.
Detta hade jag börjat med i vart fall innan man gör större och dyrare ingrepp.
Lycka till!

Bor i ett enplans tegelhus byggt 1974. Det är flytande golv. Betongplatta, plast, frigolit, spånskiva.
När jag kommer hem känner jag en lukt. Tror inte att det är mögel, eftersom mormor har det hemma och det luktar annorlunda. När jag inte är hemma känner jag att mina kläder luktar. Ibland luktar det mindre i huset, ibland mer. Flera som varit till oss säger att det inte luktar något ( kanske för att vara snälla?). Några har sagt att det luktar.
Anticimex gjorde besiktning nivå 2 innan vi köpte huset. Inga fuktanmärkningar. Han sa inget om någon lukt. Jag kände lukten redan första gången vi var och kollade på huset, men min sambo tyckte/tycker att jag är nojjig och att det kan vara den äldre kvinnan och hennes möbler som luktade. Men lukten finns ännu kvar och vi har bott i huset i ett och ett halvt år.

Någon som vet vad det kan vara?
M mari84 skrev:
Hej!

Bor i ett enplans tegelhus byggt 1974. Det är flytande golv. Betongplatta, plast, frigolit, spånskiva.
När jag kommer hem känner jag en lukt. Tror inte att det är mögel, eftersom mormor har det hemma och det luktar annorlunda. När jag inte är hemma känner jag att mina kläder luktar. Ibland luktar det mindre i huset, ibland mer. Flera som varit till oss säger att det inte luktar något ( kanske för att vara snälla?). Några har sagt att det luktar.
Anticimex gjorde besiktning nivå 2 innan vi köpte huset. Inga fuktanmärkningar. Han sa inget om någon lukt. Jag kände lukten redan första gången vi var och kollade på huset, men min sambo tyckte/tycker att jag är nojjig och att det kan vara den äldre kvinnan och hennes möbler som luktade. Men lukten finns ännu kvar och vi har bott i huset i ett och ett halvt år.

Någon som vet vad det kan vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.