Hej

Min golvvärme har slutat o fungerar. När jag känner på cirkulationspumpen så är den väldigt varm. Den är mycket varmare än rören.

Är det dags att byta ut den? Den har säkert några år på nacken.
Om jag ska byta hur gör man då? Se bilder
 
  • Närbild på en Grundfos cirkulationspump för golvvärme, modell UP 15-13B, monterad på ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En röd cirkulationspump kopplad till flertalet metallrör insisterad på en vägg, misstänkt överhettad och med tecken på ålder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump och rörkopplingar för golvvärme, pumpen verkar överhettad och äldre, i behov av kontroll eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte pillat med just en sådan, men under skalet borde det sitta en skruv med packning. Stick in en större flatmejsel och vrid runt axeln för hand. Har du tur så går den igång. Otur så har du turen att du kan byta till en ny pump som drar typ 3 watt...;)
 
Om man ska byta så kan jag inte se någon ballofix eller liknande för att strypa vattnet. Återstår det bara att tappa ut allt vatten?
 
Pumpen sitter ju i princip i en högpunkt så har du inget över detta i systemet borde du klara dig med lite spill så länge du tappar trycket. Har du tex radiatorer en våning upp kan du minska mängden du tappar ut om du stänger termostater
 
J Josth skrev:
Här finns reservdelspump i alla fall: [länk]
Jag har beställt, så får vi ser hur det går att byta. Tack för hjälpen att du hittade denna.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
S
Den reparatör som bytte en cirkulationspump hos mig lät pumphuset sitta kvar. Han skruvade alltså isär hela pumparna. Pumphuset var tätat mot resten med en stor O-ring så inget riktigt rörmokeri behövde göras. Givetvis går det bara om man köper en exakt likadan modell.
 
De är så jag har tolkat att jag ska göra också. Den ersättningspump som jag köpte är bara pump, så planen är att behålla pumphuset.Hittade även avstängning till vattnet när jag letade lite.
Lossade på mutter enligt bilden.
 
  • Värmesystem med röd Grundfos-cirkulationspump och kopparledningar, mutter markerad med blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nu bytt pumpen. Spelar de någon roll vilket håll man montera den?

Sen tycker jag att den låter en del, är de luft i systemet? Sitter ju en avluftningsslang upp i hörnet. Avluftar den själv?
 
  • Nyinstallerad cirkulationspump i ett värmesystem med kopparledningar och avluftningsslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att det gått ett tag och har avluftat sig själv så är den i princip tyst. Allt verkar än så länge funka, peppar, peppar. :)
 
  • Gilla
c2h5oh
  • Laddar…
Det ser ju fint ut att den nya cirkulationspumpen fungerar bra! Elinstallationen ser dock inte helt lyckad ut. Det vita höljet på kabeln ska sitta inne i dragavlastningen så att inga enskilda trådar syns.
 
Nej jag såg det, ska absolut fixa de ikväll. Kan ju inte bli 100% rätt första gången.
 
M Majaji44 skrev:
De är så jag har tolkat att jag ska göra också. Den ersättningspump som jag köpte är bara pump, så planen är att behålla pumphuset.Hittade även avstängning till vattnet när jag letade lite.
Lossade på mutter enligt bilden.
Så du lossade på muttern för att stänga av vattnet? Jag har precis samma typ av installation och nu också samma problem, dvs att pumpen stannat. Tänkte försöka ge pumpen lite starthjälp innan jag går vidare.
 
Svar nej inte muttern ventiler före och efter pumpen ska stängas, sen muttern för att byt drivsida, nya pumphuset är skrot eller läggs på hyllan för framtiden, sen ska elkopplingen alltid vara nedåt så inget spillvatten kan gå in i pumpmotorn vid en läcka ovanför pumpen
 
J jonaserik skrev:
Svar nej inte muttern ventiler före och efter pumpen ska stängas, sen muttern för att byt drivsida, nya pumphuset är skrot eller läggs på hyllan för framtiden, sen ska elkopplingen alltid vara nedåt så inget spillvatten kan gå in i pumpmotorn vid en läcka ovanför pumpen
Nu hänger jag inte med riktigt. Svarade på hans inlägg där han skrev att han skruvade på muttern enligt bilden för att stänga av vattnet till pumpen. Tänkte att det kanske är någon fiffig lösning så man slipper stänga av nere vid värmepumpen? Elkopplingarna har jag koll på och något nytt pumphus att skrota eller lägga på hyllan har jag inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.