Mikael_L
J JanneSjo skrev:
Ok en laddbox till elbil hur räknar man den?
Är det 25A per fas
Jag skulle absolut inte köra mer än 16A på denna, då jag inte vet hur pass induktiv last laddboxen är.
Vill man vara någorlunda säker, utan att gräva mer i datablad så kör man samma som för motorlast, dvs ca max 6A.
 
  • Gilla
JanneSjo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H håbbe1961 skrev:
Kika gärna på elnätsavgifthöjningen också. Det är inte elbolaget som begränsar utan att en ny elkabel måste dras från servisskåpet till din mätarcentral. Servisledningar är dimensionerat för 25A max för småhus. Går du från 25A till 35A avsäkrat med koppar så innebär det att du måste ha 6mm2 istället för 4mm2
Och kanske kolla ifall elnätsägaren ens kan tänka sig att tillåta högre än 25A.
Jag tror att de flesta elnätsägare idag är mycket försiktiga med att godkänna stora säkringsökningar då de förstår att det är en explosion av säkringshöjningar på gång snart, då alltfler kommer skaffa elbil och laddstationer. Och elnätsägarna är inte speciellt intresserade av att förstärka mellanspänningsnäten och byta transformatorstationer.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Vilket är exakt anledningen till att vi ligger kvar på 25 A huvudsäkring trots att vi sannolikt skulle klara oss på 16 A. Lite dyrare per år men vi kommer behöva det om ca fem år när vi kommer skaffa elbil (som alla andra medelklass-villaägare) och då vet vi att vi har det tillgängligt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vore intressant med ett rättsfall där elnätsägaren som har koncession för området nekar uppsäkring. Tror inte det var så det var tänkt när lagar och förordningar skrevs. Har varit med om att de nekat vid större byggnationer där man vill ha i storleksordningen 1000A och uppåt. Eller nekat, de har uttryckt viss oro... Men ni har säkert rätt och det är en tråkig utveckling.
 
Jo jag vet att bostadsrättsföreningen där jag bodde på 80 talet nekades att säkra upp. Vi hade 7 kvarter med totalt ca. 800 lgh. Husen matades via 7 servisledningar med 85A servissäkringar. Då på 80 talet var hela Stockholm innerstad överbelastad., Det förekom spontanat kabelbränder under trotoarer osv. pga. för hög strömtäthet. Fanns en tidningsartikel att om Stockholm energi som det hette på den tiden hade varit ett vanligt privat bolag, så skulle VD ha åtalats för brott mot ellagen. Och jag tror att det inleddes förundersökning om allmänfarlig vådslöshet mot bolaget efter att ett elskåp någonstans i city hade blivit spontant vitglödgat. Man hade säkrat upp för högt.

I min lägenhet mätte jag upp att jag hade 180 - 185V i vägguttagen...

Sedan ca 89 - 90 byggdes elnätet ut, och plötsligt fick jag normal nätspänning. Samtliga glödlampor i min lägenhet gick sönder under samma dygn, innan dess hade jag inte bytt en lampa på 6 år. Då var jag ordf. i föreningen och vi inledde stammbyte med renovering av all el också. Serviserna utökades till 250A (fortfarande inte tillräckligt för elspisar, men gränsen för att inte kalla det ombyggnad, vilket hade kostat 30 - 40 milj mer).

Men någon gång i mitten av 80 talet ville dåvarande styrelse i sammarbete med ett antal privata hyresvärdar i området bygga en stor värmepumpsanläggning som skulle ta värmen ur sjövatten. Stockholm energi vägrade leverera el till anläggningen som därmed stoppades. De ville bygga ut fjärrvärme istället. Och såg noga till att för det första få vår värmecentral med oljepannor utdömd (sprängämnesinspektionen dömde ut anläggningen), och samtidigt vägra leverera el för uppvärmning i någon form, och bygga ut fjärrvärme. Detta gjorde att fjärrvärme blev enda möjligheten för att värma husen. Sedan så fort vi hade anslutit oss till fjärrvärme så byggdes elnätet ut (typ 2 månader senare).
 
  • Wow
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Fy f-n för monopol!
 
H hempularen skrev:
Sedan så fort vi hade anslutit oss till fjärrvärme så byggdes elnätet ut (typ 2 månader senare).
Gräver man för fjärrvärmen så lägg man i nya tillräckligt kraftig service ledningar för el samtidigt, särskilt om det är samma energibolag. Diket och håltagning i husgrunden är ju samma.
Merkostnad är ju bara kabelkostnaden samt 2 gubbar extra, grävandet står fjärrvärmen för.
 
Nej, det gjorde man inte. Man grävde och sprängde fram fjärrvärme först, återställde gatorna, sedan grävdes det nya diken för elen. Vi misstänkte att det var för att kunna fortsätta hävda elbrist, tills vår förening hade anslutit sig till fjärrvärmen. jag minns att det var rätt begränsade grävningar för elen, framförallt nya transformatorstationer.

Skall kanske tillägga att det var något år innan jag kom in i styrelsen, så mitt detaljintresse var begränsat.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle absolut inte köra mer än 16A på denna, då jag inte vet hur pass induktiv last laddboxen är.
Vill man vara någorlunda säker, utan att gräva mer i datablad så kör man samma som för motorlast, dvs ca max 6A.
Ok har tänkt och elektrikern varit här för planering.

jag skippar kontaktor till laddboxen, kommer för övrigt välja 25A huvudsäkring i dagsläget.

tänker istället att elektriken sätter upp ett nytt schuko uttag utomhus som kontaktorn får styra.

det blir ju då max 16 A (eller om den får ha bara 10A säkring 1700w kupevärmare och mv bör hålla sig inom 10A - större kupevärmare blir väl problem då).

Detta uttag är tänkt för motor och kupevärmare för vanlig bil - men som jag då kan slå av/på via kontaktorn.
Tanken är att lastbalanseringen i huset ska ha möjlighet att slå av uttaget via kontaktorn om så krävs för resten av husets strömbehov. (bättre med kontaktor än att styra med någon puck som inte tål 10-16A lång tid är tanken)

kan jag tolka då att för den lasten (enfas10-16A kupe- och motorvärmare) så borde kontaktorn vara ok?

eller hur induktiv är motor och kupevärmare till en bil?
 
Det är inget problem för dig att använda den till det. Och det hade säkert gått bra som du var inne på i ursprungsfrågan också med så långt mellan manövreringarna i såna fall.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Mikael_L
J JanneSjo skrev:
kan jag tolka då att för den lasten (enfas10-16A kupe- och motorvärmare) så borde kontaktorn vara ok?
Absolut, inga problem. Kontaktorn är märkt AC-1 25A / 16kW
Och AC-1 är resistiva laster och lätt induktiva
https://en.wikipedia.org/wiki/Utilization_categories

Så till kupevärmare, byggfläktar och sånt kan du belasta den med upp till 25A / 16kW.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.