Vi funderar på att öppna upp i nock i vårt enplanshus med vind från -69. Planerna gäller för vardagsrum och matplats ca 40 kvm. Är det någon som har gjort detta och/eller har något hum om vad det skulle tänkas kosta att få det här gjort.
Tar tacksamt emot alla tips och även varningar angående denna åtgärd. ::) Jens&Mia
 
Jag har öppnat upp till nock i vårt sovrum och har börjat skruva upp gipset. Hur man ska göra är väl kanske svårt att säga generellt. Jag har gjort allt själv och man får nog ta ett steg i taget så man ser hur det ser ut i väggar och tak, lite försiktighet skadar inte i början. Kostnaden för att låta andra göra jobbet kan nog variera stort.
Fick ett pris av en Polsk "firma" på 2 man i 3 veckor och dom skulle ha 15000:-
Jag tycker själv att det är en onödig kostnad att låta andra riva och kasta ut skräpet. För mig blev det ganska precis 3ton som åkte ut. Försök att göra det själv och kanske ta hjälp med att bygga upp allt igen.

 
Ja att det är en onödig kostnad har du nog rätt i. Är du nöjd med ditt sovrum, är det värt jobbet? Hur isolerade du taket? :question /mia&jens
 
Planerar att inreda halva vinden samt öppna upp halva till nocken,
hur isolerar man mot yttertaket utan att det bygger för mycket?
Man måste väl ha minst 30 cm gullfiber?
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
Jag har en del kvar att göra innan vi kan flytta in i sovrummet. Har ju precis börjat att sätta upp gipsskivorna och sedan ska trägolvet slipas. Jag har gjort allt arbete själv utan hjälp så det har tagit både tid och ork. Det värsta var att rensa all vassmatta och puts som finns i gamla hus...fy f*n vilket jobb. Vad det gäller isoleringen så fick jag bygga på takstolarna och sedan isolerade jag 95+95+45. Kanske i minsta laget men jag var tvungen att ta hänsyn till ett fönster också.
Jag har bilder men ingenstans att lägga upp dom. :(

Uffe
 
Hade varit kul att se bilder du kan väl lägga upp dom här? Vet inte hur det funkar men andra har ju gjort det, :)
 
Man måste lägga upp dom på nätet först och sedan "peka" till den websidan. Skicka din mailadress i ett pm så kan jag maila lite bilder.
 
tuffeuffe skrev:
Jag har bilder men ingenstans att lägga upp dom. :(

Uffe
Här finns det gratis utrymme för din hemsida
[ftp]www.passagen.se[/ftp]
 
Fint, ska kolla dessa sidor

Uffe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.