Hej!

Jag och min sambo har en sluttning på vår tomt där vi tänkte placera poolen och på så vis slippa fylla upp med så mycket massor (huset byggs på en liten kulle).

Undrar om det är nån annan som byggt på dethär viset eller på liknande sätt?

Vi planerar alltså att bygga in poolen med ett trädäck som är i plan med huset för att sedan gå ut förbi poolen och avslutas med en trappkonstruktion ner till markplan nere i sluttningen.

Fördelar nackdelar? Andra lösningar?
Vi har mycket berg i marken så att gräva ner en pool är nästan uteslutet.
 
Alla åsikter och tankar mottages mer än gärna :)
 
I nr 1 & 2 av Hem ljuva hem så bygger dom en pool av överblivet eps-block. Det kanske är bra att bygga i så ni kan forma den efter er sluttning..annars har jag själv ingen erfarenhet av det..
 
tack för info :)
 
Vi har precis byggt in en ovanjordpool i vårt trädäck...
 
Vi har precis byggt in en ovanjordpool i vårt trädäck...
Vad är det för pool? Ser kanonsnyggt ut med däcket runt...
 
Millface: Såg toppenfint ut! Några problem som uppstod när ni byggde in poolen, nåt speciellt man bör tänka på?

Hur gör ni med kanterna från trädäcket som mynnar ut i poolen? Risk för vassa kanter där ...
 
Tackar ;D

Vi har köpt en pool med måtten 4,6 i diameter och 1.20 djup från Primastar.

Tänk på att poolen måste stå HELT rak annars får du inte trädäcket kloss intill.

Stressa inte med linern (poolduken) utan se till så det blir helt utan rynkor.

Poolen ska stå helt fritt från jord vid kanterna men det är superbra att bygga in med byggfrigolit vid sidorna för isolering samt att ha det under poolen mot jorden för att få en mjuk botten.

Till den här storleken på pool är det super med en värmepump för den behöver man använda ytterst sällan och då blir det billigt.
Du slipper montera fula solvärmare på taket som här nere i skåne blåser sönder taket.
 
Just det -glömde säga...

Kanterna har vi sandpapprat i efterhand för att dom ska bli mjuka och rundade.
Då är det helt okej och inte hård alls.

Vi köpte en stege till poolen men den funkar bara att ha ovanjord och går inte att fästa mot trädäcket :(

Men men -man är väl smärt och smidig och tar sig upp galant som en ballerina ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.