Hej,

Jag tänker själv borra hål genom vägg, och monterara upp inne- och ute-enhet, samt även montera rörkanaler och dräneringslang, etc. Sedan ha en kylmontör till endast inkoppling av kylkrets, vakuumsugning och tester.

Har någon här någon uppfattning om vad en kylmontör skulle ta för den delen av jobbet?
 
Hade en kompis som gjorde så och det va inte nåt större intresse från montörer att komma och fixa det sen, slutade med att det kostade samma som att dom gjort allt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
De borde väl ha någon typ av timtaxa, plus resor etc, så att de kan sätta pris på likande jobb. Om jag kan minska den tid de behöver vara hos mig, så borde väl deras pris sättas därefter. Att kunna spara några 1000-lappar vore välkommet för min del.
 
Jag tror också att det kan bli svårt att ta in någon för det jobbet. Polarpumpen tar ca 4000 för en installation inkl resor och material för en standardinstallation. Tror inte det blir så mycket billigare tyvärr, då installatörerna även vill sälja sina egna grejer.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jula säljer en installationstjänst "light" där du själv monterar upp grejerna, 1990:- har jag för mig.
Men det gäller nog bara deras egna pumpar
 
  • Gilla
HåkanV och 1 till
  • Laddar…
Det där med installationstjänst "light" låter helt intressant. Dom anlitar väl ett separat företag för installation, så de kanske kan ta även andra pumpar. Skall kolla vidare på det spåret.
 
Är det inte bara att ringa en kylfirma och höra sig för hur de ser på upplägget?
 
Tror du har fått bra savar i tråden. Generellt vill inte montörer göra småjobb då de har fullt upp med sina uppdrag för att installera de pumpar som sålts via samarbeten (Och underhåll av dessa).

Så det enda svaret du kan få som är annorlunda än det är att ringa runt och kolla.

För mig som bor lite lantligt är det väldigt svårt få en bättre deal än att ta hela paketet :)
 
Kruxet är om man monterar någon ”annans” värmepump och det blir något strul så skyller alltid återförsäljare av aggregatet på att det är något fel på installationen så installatören ska åka på att kolla vad som är fel !
 
Hej och tack för alla svar.

Att ringa runt och kolla är också min plan, men jag tänkte att med hjälp av duktiga personer i detta forum så kan jag vara lite bättre förberedd, och även vet vilka förväntningar jag kan ha.

"Installation light" känns verkligen som en framkomlig väg, så skall ringa runt och kolla vilka som kan erbjuda det. Det kanske är en service som skulle kunna efterfrågas av flera. Det borde finns flera moment som man skulle kunna göra själv, utan att öka risken för att det blir fel. T.ex. att montera en konsol och sätta upp ute-enheten på dämpkuddar borde vara helt OK. Även att borra hål genom väggen och montera plastkanaler borde vara utan risk att man påverkar pumpen. Och är det fel på något som är gjort så är det lätt att kontrollera innan man drar och kopplar rören.

Hälsningar
HåkanV
 
Tyvär tror många att ”dom hjälper till” för att få ner priset men det kan tyvär bli så att det blir tvärtom och då blir det ingen light installation utan dyrare än vanligt när man ska göra om och göra rätt.

Tror just dock rädslan att åka på något ”garantiärende” när man installerar någon befintlig värmepump är avgörande för att många inte vill driftsätta eller då även ha bättre betalt som lite skydd om det blir något trassel.

Men ringa och fråga kostar inget , men bättre för dig att ha en part att ha att göra med vid eventuellt fel under garantitiden så oftast vettigast att köpa aggregat och installation på samma ställe.
Men skiljer det en jäkla massa pengar så blir det en annan femma
 
A
Tyvärr är det faktiskt så som redan nämnts i tråden att kunden ofta gör fel och att det tar extra timmar att få till det.
Det behövs en dialog och besök på plats innan man kan låta en kund göra detta själv.
Men funkar det så är det extremt lättförtjänta pengar. Lätt 8 jobb om dagen på 2. Ooo. - st
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Förstår inte felet riktigt, jag har en NIBE 1255 som enbart jobbar mot golvvärme på 110kvm .. ingen extra acktank.
 
Har du kanske skrivit i fel tråd eller så är det jag som trodde att det handlade om en luftvärmepump?
 
Hej,
ja, det var luft-luft som jag frågade om när jag startade tråden
MVH
HåkanV
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.