Nissens Nissens skrev:
Ok, du hänvisade till bilderna i tråden, men så var det alltså inte...
Jo, de var tagna från Google Street Map.
 
Varför ska grannen lösa dina bekymmer ?.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Z Zekesson skrev:
Varför ska grannen lösa dina bekymmer ?.
Om grannen skapar ett problem genom att först (för länge sen) gräva ur och bygga ett hus, och sen, långt senare tar bort huset så marken rasar ned så tycker jag att grannen skapat ett problem han måste lösa. Inte att grannen ska lösa ett problem för TS. Jag vet inte om det dessutom är så att grannen fått bygga närmare 4.5m med TS godkännande. På nåt sätt tycker jag att den som bygger, förändrar och grejjar är den som bör försöka se till att alla är nöjda.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Det är ett bra argument
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om grannen skapar ett problem genom att först (för länge sen) gräva ur och bygga ett hus, och sen, långt senare tar bort huset så marken rasar ned så tycker jag att grannen skapat ett problem han måste lösa. Inte att grannen ska lösa ett problem för TS. Jag vet inte om det dessutom är så att grannen fått bygga närmare 4.5m med TS godkännande. På nåt sätt tycker jag att den som bygger, förändrar och grejjar är den som bör försöka se till att alla är nöjda.
Är det någon som har bekräftat din hypotes om grävningen eller har du bara antagit att det är så?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
J Edin Majstoor skrev:
Är det någon som har bekräftat din hypotes om grävningen eller har du bara antagit att det är så?
Det är väl som nästan allt annat i tråden spekulationer. Men att marken var stabil innan huset revs är väl fakta enl ts.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är väl som nästan allt annat i tråden spekulationer. Men att marken var stabil innan huset revs är väl fakta enl ts.
Så kan man väl lika gärna anta att den gamla grannen byggde ett hus för att ts mark var för ostabil. När man ändå spekulerar =)
 
Jo, eller att rymdvarelser byggt huset. Men det är nog än mer osannolikt...
 
J JohanLun skrev:
Jo, eller att rymdvarelser byggt huset. Men det är nog än mer osannolikt...
Det är bara att du spekulerar på allvetare ;)
 
P
Att grannens hus har agerat markstöd under lång tid gör att det inte behövts nån lösning för markstöd.. Men det betyder väl knappast att grannen har ekonomiskt ansvar att sätta dit ett nytt markstöd. Uthuset huvudsyfte var knappast att agera markstöd åt grannen. Visst i en perfekt värld så hade kommunen lagt på den som rev att lösa med nytt markstöd. Men tvivlar på att det är juridiskt 100% rätt. Den högre tomten har normalt ansvaret att sin tomt inte ramlar ner till grannen. Har du annan åsikt så länka den med källa till regler och inte rena åsikter. Jag anser det vara den högre tomtens problem att lösa även om den nedre tomten tagit bort en byggnad som agerat jordvall.
 
Redigerat:
P polaris78 skrev:
Att grannens hus har agerat markstöd under lång tid gör att det inte behövts nån lösning för nackstöd.. Men det betyder väl knappast att om grannen har ekonomiskt ansvar att sätta dit ett nytt markstöd. Uthuset huvudsyfte var knappast att agera markstöd åt grannen. Visst i en perfekt värld så hade kommunen lagt på den som rev att lösa med nytt markstöd. Men tvivlar på att det är juridiskt rätt. Den högre tomten har normalt ansvaret att sin tomt inte ramlar ner till grannen. Har du annan åsikt så länka den med källa till regler och inte rena åsikter. Jag anser det vara den högre tomtens problem att lösa även om den nedre tomten tagit bort en byggnad som agerat jordvall.
Då tar jag igen mitt exempel med att jag gräver en 2m djup grop i tomtgräns, är det då grannens ansvar att se till att inte deras tomt rasar ned i hålet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ni är ansvariga för er p-plats och ska vara glada om dom bekostar en mur, i annat fall måste ni själva bekosta den. Ett hus är inget insynsskydd. Dom gör vad dom vill på sin tomt inom givna gränser och behöver inte ta er önskning i beaktning. Vill ni ha ett insynsskydd får ni själva bygga det om ni inte kan komma överens med grannen. Kan även behövas bygglov beroende på höjd etc.
 
A Andhi skrev:
Ni är ansvariga för er p-plats och ska vara glada om dom bekostar en mur, i annat fall måste ni själva bekosta den. Ett hus är inget insynsskydd. Dom gör vad dom vill på sin tomt inom givna gränser och behöver inte ta er önskning i beaktning. Vill ni ha ett insynsskydd får ni själva bygga det om ni inte kan komma överens med grannen. Kan även behövas bygglov beroende på höjd etc.
Riktigt så enkelt är det inte, se mitt inlägg ovanför ditt.
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Då tar jag igen mitt exempel med att jag gräver en 2m djup grop i tomtgräns, är det då grannens ansvar att se till att o te deras tomt rasar ned i hålet?
Ja egentligen om man ska ställa det på sin spets..
dock lär du behöva ett marklov om du tänker sänka din marknivå med 2 M och iochmed att du vill sänka din marknivå så mycket under det tidigare så kommer du nog behöva vara med och betala och bygga en stödmur för att föhindra att grannens massor ramla ned till dig.

Skillnaden är att en byggnads huvudsyfte inte är att vara markstöd och att man då inte solklart behöver ersätta sin byggnad med ett markstöd.. hade man däremot rivit markstöd i tomtgräns så har det vart solklart att du behöver ersätta det..
 
  • Gilla
Andhi
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Ja egentligen om man ska ställa det på sin spets..
dock lär du behöva ett marklov om du tänker sänka din marknivå med 2 M och iochmed att du vill sänka din marknivå så mycket under det tidigare så kommer du nog behöva vara med och betala och bygga en stödmur för att föhindra att grannens massor ramla ned till dig.

Skillnaden är att en byggnads huvudsyfte inte är att vara markstöd och att man då inte solklart behöver ersätta sin byggnad med ett markstöd.. hade man däremot rivit markstöd i tomtgräns så har det vart solklart att du behöver ersätta det..
Och I fallet i denna tråden så har grannen grävt ur mer än 50cm. Huruvida det finns marklov eller inte vet vi inte. Oavsett om det finns marklov/bygglov eller inte så har fortfarande grannen ansvaret då det är denne som har ändrat marköjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.