Hej på er!

Det vore trevligt att få igång en riklig diskussion om energieffektivisering inifrån.
Det är så att jag köpt ett hus byggt 2010. Timmerhus - 125 kvadrat. Vår nuvarande förbrukning ligger på 10 000 KW/år. - Helt ok!

Jag har alltid varit oerhört intresserad och driven i att skapa ett "exempel hus" om hur bra energiförbrukningen kan bli. Så här ser planen ut:

1. Energieffektivisera till max mot behag invändigt.
1.1 Värmen
1.2 Vitvaror
1.3 Övrig teknik

2. Solceller

Min tanke är att börja med den största energiboven, värmen!
Pannan är en Nibe 310P Frånluftsvärmepump - golvvärme, en kamin från Contura som förövrigt är oerhört och effektiv och sist men inte minst, en luftvärmepump från Mitsubishi L35.

Min tanke här är hur pass jag ska combinera dessa tre för att få bäst möjliga effektiv.
Vilken värmepanna skulle ni rekommendera som är kanon men snålare än 310P

Vill tillägga att min golvvärme är smart, Uponor Smartrix, samt luftvärmepumpen är smart också.
Dessa två hade jag kunnat ställa in till de optimala värden/scheman om ni hade gett mig tips på hur dessa tre ska samspela med varandra.

Hälsningar
Hans
 
Några spontana tankar

luft luft har troligtvis ett högre cop och då vill du att den agerar primär uppvärmning av huset

Blockera Elpatron på frånluftaren (kan behöva aktiveras om utomhustemp sjunker och panntemp inte kommer upp till 54-56grader med enbart kompressor)
Sänk cirkulationspump till 1 på frånluftaren
Sänk ventilation till 1 under Rmånader
Stäng av golvvärme i alla rum (ställ tillbaka i de rum dit luft luft inte når)
Sänk inomhustempen 1grad=5% i lägre energiförbrukning.


Husets kondition
Kontrollera tak/väggisolering
Kontrollera fönster/dörrlister
 
Magnus E K
Varmvattenförbrukningen är troligen viktigare än punkt 1.2 och 1.3 om du inte har riktigt gamla eller många prylar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.