Tänkte om fler än jag har noterat den massiva trafiken som Plejd gateway skickar över nätverket ut på internet?

Det handlar om flera hundra mb per dygn, oftast runt 500Mb, men vid tillfällen 1Gb.

Vad är detta för trafik?

Jag har en UniFi router med inbyggd brandbvägg som dessutom vid ett tillfälle blockerat shellcode som försökt ta sig in via plejd.

Detta känns möjligtvis som ett enormt säkerhetsproblem i detta system.

Är det någon som upplevt liknande och skulle kunna kasta lite ljus på detta?
 
  • Gilla
  • Wow
PierrePierre och 2 till
  • Laddar…
Intressant! har själv planer på att skaffa en GW, men när jag hör detta så är jag inte intresserad.... Hoppas någon här har svaret.
 
A
Någon felkonfiguration kanske?
 
Erik_Hansson skrev:
Någon felkonfiguration kanske?
Finns ingen konfiguration. Gatewayen är endast ikopplad för att kunna tända/släcka lampor när man inte är hemma. Inga scenarior eller något annat. Men hur skulle de kunna driva traffik i sig?
 
nikasp
Också nyfiken.
 
  • Gilla
Putnah
  • Laddar…
Hej, jag jobbar som utvecklare på Plejd, vi skulle gärna vilja komma i kontakt med dig Putnah, hade blivit glad om du ville skicka mig lite kontaktuppgifter så fixar jag så att någon ringer upp dig. Att gatewayen skickar såpass mycket data är inte normalt.
/ Patric
 
  • Gilla
rampante och 9 till
  • Laddar…
P patfred skrev:
Hej, jag jobbar som utvecklare på Plejd, vi skulle gärna vilja komma i kontakt med dig Putnah, hade blivit glad om du ville skicka mig lite kontaktuppgifter så fixar jag så att någon ringer upp dig. Att gatewayen skickar såpass mycket data är inte normalt.
/ Patric
Jag har mailat er kundtjänst
 
  • Gilla
patfred
  • Laddar…
A
Snyggt med svar från Plejd (y). Håll oss uppdaterade på vad som är fel :)
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
P Putnah skrev:
Jag har mailat er kundtjänst
Vad hände med detta?
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Också intresserad vad som händer?
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Fick snabbt kontakt med kundtjänst. Trevlig kille som satt mig i kontakt med en utvecklare(?) eller liknande. Var ju en tid sedan, så vart osäker nu om jag fick något svar på vad som var fel, dock är problemet löst och grejorna fungerar fint. Kan vara så att de skickade någon uppdatering alt. Reset på min anslutning mot deras cloud. Som sagt osäker.

Jag har ett unifi nätverk hemma, med USG 4 Pro gateway och US-24 switch med digra övervakningsmöjligheter. Har inte sett någon onormal trafik sedan kontakten med plejd.

Verkligen top notch på allt från produkter till kundservice hos plejd. Har satt min syn på företaget helt i en klass för sig.

Det enda som saknas för att göra detta till en ”smart-home” produkt istället för endast en ”smart” produkt är integration med Home-kit (eller ex. Smartthings/ifttt), eller i nödfall Google assistent.

Det finns givetvis ett par produkter som jag anser är logiska som saknas i deras utbud, ex multisensor - rörelse/temp/ljus, kraftfullare led-driver/rgbw-driver och ”eftermonterbara” smart-plugs - dvs stickproppsbrytare/dimmers. Tror och hoppas en del av detta ligger inom deras scoop.
 
  • Gilla
patfred
  • Laddar…
Hur har du konfat porten på US-24 som du ansluter GWn till? Får Gwn ej att ansluta till Internet.
 
  • Gilla
linusl
  • Laddar…
Intressant detta är något som jag får ta och titta över på min dream machine pro. har en post med 2,8tb data som är okänt fortfarande.

P Putnah skrev:
Tänkte om fler än jag har noterat den massiva trafiken som Plejd gateway skickar över nätverket ut på internet?

Det handlar om flera hundra mb per dygn, oftast runt 500Mb, men vid tillfällen 1Gb.

Vad är detta för trafik?

Jag har en UniFi router med inbyggd brandbvägg som dessutom vid ett tillfälle blockerat shellcode som försökt ta sig in via plejd.

Detta känns möjligtvis som ett enormt säkerhetsproblem i detta system.

Är det någon som upplevt liknande och skulle kunna kasta lite ljus på detta?
 
magmol magmol skrev:
Hur har du konfat porten på US-24 som du ansluter GWn till? Får Gwn ej att ansluta till Internet.
Det undrar jag också, har samma problem. Tacksam för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.