Behöver du ett betonggolv?

Jag hade övervägt att reglat upp och byggt en torpargrund/krypgrund.

om man vill ha betong skulle jag jämnat av med en leca/klinker/cement-mix och sedan isolerat och gjutit enn platta...

/ATW
 
  • Gilla
PochM
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Behöver du ett betonggolv?

Jag hade övervägt att reglat upp och byggt en torpargrund/krypgrund.

om man vill ha betong skulle jag jämnat av med en leca/klinker/cement-mix och sedan isolerat och gjutit enn platta...

/ATW
I den gamla ladugården vill jag helst inte göra för mycket som minskar takhöjden men som gör golvet jämnt och ger duglig möjlighet att hålla frostfritt till rimlig insats :)

med tanke på att det fortfarande rör sig om grovutrymme finns det en bra nytta med betonggolv.
 
A ArneTW skrev:
Behöver du ett betonggolv?

Jag hade övervägt att reglat upp och byggt en torpargrund/krypgrund.

om man vill ha betong skulle jag jämnat av med en leca/klinker/cement-mix och sedan isolerat och gjutit enn platta...

/ATW
Ekonomibyggnader med trägolv duger väl inte till så mycket mer än skräpbod eller cykelförråd?
Gamlaloggolv i grova plank kan vara hyfsade men svetsa, byta olja i fordon osv är de odugliga till.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
K Kortling skrev:
200-300 mm isolering i ett frostfritt utrymme i en ladugård?
Jag hade inte ens isolerat.
Jag har 60+120m2 oisolerad platta till snickeriet. Funkar utmärkt. Och då har jag alltså varmt i snickan, typ 18-20 grader.
 
mowatom skrev:
Jag har 60+120m2 oisolerad platta till snickeriet. Funkar utmärkt. Och då har jag alltså varmt i snickan, typ 18-20 grader.
intressant inspel för mig som nybörjare som ställde frågan. Många olika syn på saken! Tack alla för inspelen!
 
Det är egentligen en kostnadafråga.
Har du oisolerat golv, så kommer det gå åt mer energi och värma upp rummet.
Tänk på att inte ha någon plast i väggarna.
Det handlar om pengar... Å andra sidan det är ladugård du ska ha ett enkelt förråd. Förresten hur stort är tanken att förrådet ska?
 
B Byggdjuret skrev:
Det är egentligen en kostnadafråga.
Har du oisolerat golv, så kommer det gå åt mer energi och värma upp rummet.
Tänk på att inte ha någon plast i väggarna.
Det handlar om pengar... Å andra sidan det är ladugård du ska ha ett enkelt förråd. Förresten hur stort är tanken att förrådet ska?
Det är 2 x 12 kvm och stor del av året är ju inte ens värmen igång.
Skall det nyttjas intensivt när det är 30 minus finns ju både möjligheten till höja grundvärmen men också byggfläkt. Krävs många år för att ha igen tid och slantarna för att rigga det modernt och tip top.
Usch ja, plast får hålla sig borta. Försöker undvika det i dessa gamla robusta träbyggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.