Mikael_L Mikael_L skrev:
Knappast, de som är under 40 var inte födda när floppyn i praktiken hade försvunnit, eller tja, kanske 2-3 år gamla möjligen. Sedan 1990 har jag aldrig sett en floppy användas på riktigt.

edit:
Jag måste förövrigt sluta skriva i tråden, åtminstone tills jag kan vara rolig ... :oops:
Har du inga 8" kvar heller ? Inte ens om du letar på vinden?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Knappast, de som är under 40 var inte födda när floppyn i praktiken hade försvunnit, eller tja, kanske 2-3 år gamla möjligen. Sedan 1990 har jag aldrig sett en floppy användas på riktigt.
Grodan är ju redan död så.

Vi får väl göra skillnad på floppy (3.5") och floppyfloppy (5.25").

Jag är född 87 och vi hade ett tag en dator med floppyfloppy, kommer ihåg jag spelade space invaders och frogger på den. Körde ms-dos.

Nästa dator var en Pentium med både floppy och cd-läsare, körde win 95.
 
V Ville_Vessla skrev:
Fanns det såna lyxsaker, körde nog med sax. Seriöst har jag samma simkort(inte årskort på badhuset) från -97 men har klippt ner det 3 gånger för att passa telefonen och det funkar än.
Om du byter SIM-kort kommer det nog att göra underverk för din batteritid.
 
Mikael_L
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du inga 8" kvar heller ? Inte ens om du letar på vinden?
Ojaaa.
Jag har både 8", 5,25 och 3,5" kvar.
Och en 5,25" DD läsare och ett par 3,5" läsare kvar, bl.a. en raritet, en 2,88MB High Density-läsare. Men jag har aldrig ägt en 8" floppyläsare. Mina 8" använde jag i skolan när vi programmerade Pascal på en nord-100.
Har mest sparat för att kunna visa framtida generationer så de ska inse vad mycket det har gått framåt. Jag tror de rymde 80kB eller 120kB ...

Jag har dessutom även programmerat lite på en NORD-10, jag minns faktiskt inte vad det var för språk ...


Finns det förövrigt någon som vill ha några floppys samt tillhörande läsare till skänks, PM'a ... :love: :cool:
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Riksarkivet brukar ibland be om äldre lagringsenheter, för att kunna läsa gammalt material som är arkiverat på magnetband, floppy etc. Du kan alltid höra med dem!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Knappast, de som är under 40 var inte födda när floppyn i praktiken hade försvunnit, eller tja, kanske 2-3 år gamla möjligen. Sedan 1990 har jag aldrig sett en floppy användas på riktigt.


edit:
Jag måste förövrigt sluta skriva i tråden, åtminstone tills jag kan vara rolig ... :oops:
Tja, jag fyllde 41 i år och nog var det allt 5,25 floppys i den Apple 2e jag hade som liten knodd... ;):p
 
richardtenggren
Jag är 90-talist och nog hade jag 3,5” Floppy på min första dator, borde fått den kring 94-95? Dock hade den väl redan några år på nacken :)
 
ABC 80 med kasettband, det var grejer.

Men, det finns väl en annan tråd för historisk teknik?
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Grodan är ju redan död så.

Vi får väl göra skillnad på floppy (3.5") och floppyfloppy (5.25").

Jag är född 87 och vi hade ett tag en dator med floppyfloppy, kommer ihåg jag spelade space invaders och frogger på den. Körde ms-dos.

Nästa dator var en Pentium med både floppy och cd-läsare, körde win 95.
Den här låg på armlängds avstånd. En floppyfloppyfloppy?
 
  • IBM 2D Displaywriter diskett i en orange förpackning på ett mörkt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TeroM TeroM skrev:
ABC 80 med kasettband, det var grejer.
Du "snodde" mitt inlägg.;) Gjorde ett arbete på gymnasiet, kommer inte ihåg om det var 2:a eller 3:e året. Men det sparade jag på kassettband och datorn var en ABC 80 som de fick uppgradera intern minnet på för att programmet tog för stor plats.
 
En 3,5-tums floppydisk mot en enfärgad bakgrund med en anekdot om en tolvårings reaktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 13 till
  • Laddar…
Det är inte en ”floppy”
/Groddödaren
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Äntligen lite humor
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi hade också världens bästa dator då;);)
En ABC 80.
Det enda vi gjorde på den var att spela masken och jag kommer fortfarande ihåg ljudet när man satt och väntade på att bandspelaren skulle ladda klart programmet.
 
  • Gilla
muraren2
  • Laddar…
A
Skärmdump av en tweet från användaren "Aktiekonsulten" om en person som använder miniräknare istället för Excel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
hapazard och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.