Ingen större fara än så länge förutom att jag klippt av en sladd som satt i eluttaget och klippt av skarvsladden med häcksaxen ;D
 
Jo, lite elrelaterade misstag har man också gjort...
En bekant har en liten belysning hängades över en blomlåda i rummet, för att ge blommorna lite ljus. Den lampan hade börjat lysa med lite varierade styrka, så hon bad mig kolla på den. Det visade sig att det hade gått varmt i lamphållaren, och kabeln hade blivit lite bränd. Jag följde kabeln till en takrosett, stängde av väggströmbrytaren, mätte osv. innan jag klippte av den skadade kabeln. Jag lossade kontakten från takrosetten.
Återkom dagen efter med en ny lamphållare, kollade att väggströmbrytaren var avslagen. Bestämde mig för att klippa av lite till på kabeln, det fanns ju att ta av...
Smack! Väldigt ljust, och sedan väldigt mörkt... Å två fula hack i sidavbitaren... Den strömbrytaren hade inget alls med den takrosetten att göra! Grundlurad ;D
 
  • Wow
Bichonen
  • Laddar…
Detta bidrag kan nog inte kategoriseras som en blooper, men i och med att jag har tycker att det är lite såkul så vill jag gärna dela med mig av glädjen.

Nedanstående fotografier visar tomtpinnen som markerat ett hörn av den tomt som jag och min sambo "snart" skall bebygga. Orsaken till den horisontella placeringen av pinnen är den senaste tidens blåst, som orsakat rotvältan. Jag misstänker att det är aktuellt med ett återbesök från lantmäteriet. ;D

Klicka på bilderna för ej nedskalade versioner.

rotvlta26409hr.jpg
rotvlta16406aw.jpg
 
En och annan blooper har man kanske fixat. Börjar från "grunden".
Uppdraget: Dränera om huset.

Grävaren kommer, grävaren gräver.
Alla kablar/rör som går till och från huset behåller sin ursprungsform. ;D
Senare på kvällen: Pappan (jag) informerar hela familjen om att vi INTE ska gå ut genom ytterdörren eftersom det är ett STORT hål utanför. Vi ska använda groventren för där har vi byggt en bro över hålet. Min fru säger då förnuftigt att "ska vi inte sätta upp några brädor på insidan för att markera, kan vara bra så att vi inte glömmer att vi inte har någon bro"

Tror inte det, jag har ju berättat vad som gäller 8) 8)

Dag II (tidig morgon och frukost)
Pappan (jag alltså) stiger upp från stolen går mot ytterdörren för att hämta morgontidningen. Låser självsäkert upp dörren, öppnar dörren och kliver ut :surprised:

I samma veva kommer pappa på att bron är borta samt att det är ett stort hål där nu.
Pappa svingar sig kort därefter med handen krampaktigt i
handtaget i en båge över hålet.
Grannarna som denna dag inmundigade frukosten ute på gården visste inte riktigt hur de skulle visa sin glädje över uppvisningen....... :-[

Pappan hämtade tidningen, gick in och spikade för dörren.
 
  • Gilla
  • Haha
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
För ett antal år sedan skulle jag installera en duschkabin i vår nyinköpta sommarstuga en bit utanför Sthlm. Eftersom jag bara hade en lite VW Golf som knappast rymde en duschkabin, så kom jag på den ljusa idén att köpa kabinen samtidigt som jag skulle köra ut båten på båtsläpet ut till landet.

Sagt och gjort, åkte ut till OBS (som det fortfarande hette på den tiden), tog första bästa kabin, slängde ned den i båten och kilade fast den ordentlig under en av tofterna. Åkte ut på motorvägen och hade väl precis hunnit upp i knapp motorvägsfart när jag plötsligt kände ett ryck i bilen. Jag tittade snabbt i backspegeln och hann precis se en duschkabin som svävade c:a 3 meter över båten/släpet :surprised: :surprised:

Tvärbromsade och sprang ur bilen. Det här var ju en lördageftermiddag, mycket trafik, så jag såg framför mig hur kabinen ramlat ned på vindrutan på någon efterföljande bil....men som tur var så slumpade det sig så att det var en rätt lång lucka bakom mig, kabinen låg nästan oskadd mitt på den trefiliga motorvägen....men när jag började springa bakåt för att försöka hinna få undan paketet som låg på vägen, kom ett helt koppel med bilar som inte hann väja, utan brakade över kabinen och gjorde småflis av den....som tur var utan olyckor...

Det var bara att åka tillbaka till OBS för att köpa en till duschkabin. Givetvis höll de precis på att stänga, men när jag förklarade mitt dilemma för vakten så släppte han storflabbande in mig. DEN duschkabinen surrade jag fast ordentligt i båten, jag lovar.... :-[

Så här i efterhand kan jag inte annat än att tacka försynen att jag inte förorsakade en mycket allvarlig olycka.... :-[ :-[ :-[
 
  • Haha
Bichonen
  • Laddar…
De tidigare ägarna av vårt hus gjorde en riktig blooper.....de satte in en hörnduschkabin, men antingen köpte de fel eller var snåla och köpte nåt rea-ex som hade dörren på fel sida.
Man fick nämligen kliva ÖVER toaletten för att komma in i duschen......
På andra sidan av duschkabinen fanns det gott om plats däremot...men där kunde man ju inte öppna och gå in. ;D
 
  • Haha
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Snigel skrev:
På andra sidan av duschkabinen fanns det gott om plats däremot... ;D
Invändigt ren innan utvändigt ??? 8)
 
Buuzzz skrev:
En och annan blooper har man kanske fixat. Börjar från "grunden".
Uppdraget: Dränera om huset.

Grävaren kommer, grävaren gräver.
Alla kablar/rör som går till och från huset behåller sin ursprungsform.  ;D
Senare på kvällen: Pappan (jag) informerar hela familjen om att vi INTE ska gå ut genom ytterdörren eftersom det är ett STORT hål utanför. Vi ska använda groventren för där har vi byggt en bro över hålet. Min fru säger då förnuftigt att "ska vi inte sätta upp några brädor på insidan för att markera, kan vara bra så att vi inte glömmer att vi inte har någon bro"

Tror inte det, jag har ju berättat vad som gäller  8) 8)

Dag II (tidig morgon och frukost)
Pappan (jag alltså) stiger upp från stolen går mot ytterdörren för att hämta morgontidningen. Låser självsäkert upp dörren, öppnar dörren och kliver ut  :surprised:

I samma veva kommer pappa på att bron är borta samt att det är ett stort hål där nu.
Pappa svingar sig  kort därefter med handen krampaktigt i
handtaget i en båge över hålet.
Grannarna som denna dag inmundigade frukosten ute på gården visste inte riktigt hur de skulle visa sin glädje över uppvisningen....... :-[

Pappan hämtade tidningen, gick in och spikade för dörren.
Har en liknande händelse från min ungdom. Pappan (pappa) dränerade om huset. Samtidigt skulle den gamla järnbron bytas ut mot en nybyggd farstukvist. Baksidan färdigdränerad, framsidan också dränerad med utanför dörren finns fortfarande bara golvreglarna till den nya farstukvisten. Däremellan en avgrund...

Pappan informerade att vi går ut på baksidan. Detta fungerar utmärkt ända till en lördagkväll då sonen (jag) ska iväg på dans. Nyduschad, glad och lite spänd då en flicka spanats in som också skulle på samma dans.

Ute på garageinfarten svänger polarna in med bilen och tutar lite otåligt. Sonen rycker åt sig jackan, öppnar ytterdörren och kliver ut i...........i samma ögonblick han sträcker ut benet inser han att bron är borta. Han faller neråt men någonting hindrar honom att falla ända till marken - nämligen en stycke golvregel. Tyvärr bar det sig inte bättre än att vänster ben hamnade på en sida om regeln och höger ben å den andra som i och med detta stoppade upp fallet hårt och brutalt i grenen. :-X "Ont det gör ont....." :-/

Det blev ingen dans för sonen den kvällen. Han låg hemma med ett uppskrapat lår och en mörbultad.....gren. Inte heller blev det något mellan den tilltänkta flickan och sonen. Hon träffade en annan den kvällen och de lever lyckliga än idag. :)

 
  • Haha
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Den kvalar nästan för en darwin:

http://www.darwinawards.com/[/url]
 
Kom på en liten blooper nu (det finns mycket att ta av 8) )

Pappan(jag) spikade upp nya lister och nya dörrfoder i hela huset.

Geringssåg inhandlades (oj så snabb, tyckte pappa). Allt flöt jättebra, lite problem uppstod på övervåningstaken. Brutet tak, ytterhörn osv osv. Men med en mall så löste det sig.

Sista fodret skulle upp lördagkväll just innan kvällens gäster skulle komma. Fodret till ytterdörren.
Foder 1 perfekt
Foder 2 Kan inte bli bättre
Foder 3, en liten miss där. Sista spiken i sista fodret kortsluter nämligen kabeln till ringklockan. Då kommer gästerna........... :-[

15 minuter senare är ringklockan tyst, fodret ligger vid sidan och vi har trevligt med våra gäster ;D
 
  • Haha
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Var nere i garaget för några dagar sedan och skulle montera upp en ny Freshventil. Då skulle det minsann borras genom Iso-Leca väggen som är 29 cm tjock. Ett hål borrades från utsidan, inga problem. Tar pallbocken och skall göra likadant från insidan men det går förstås inte så lätt! Ta en titt på hålsågen+borren på bocken och på den förb.... ventilen som nu sitter på väggen, om man nu jämför längden på borrprylarna så inser man snabbt att skenorna för garageporten i taket är grymt i vägen  >:( Nåja, inga problem eftersom man själv har monterat garageporten för mindre än ett år sedan så är ju kunskapen fortfarande rätt färsk. Så fram med verktygen och monterar ner hela vänstra takskenan. Japp, nu borrar vi igen  :) Lite snett blev det men det ordnar vi sen med fogskum. Nu vill man ju snabbt se om röret passar och det ligger förstås på utsidan så vi sliter snabbt upp garageporten......
När jag precis har fått upp porten i taket ser jag i ögonvrån någonting stort/vitt som håller på att falla ner över mig, detta är slutet.... Nej - j-vlar skenan är ju inte tillbakaskruvad banghead.gif banghead.gif
Står nu och balanserar porten med vänsterhanden, den sitter fortfarande fast på andra sidan. Nu börjar det snart att bli tungt  :surprised: Hur korkad får man vara hinner jag tänka medans mjölksyran börjar pumpa ordentligt. Nej det här går inte längre, jag får försöka trycka upp porten igen. Försöööker men det är tungt nu..... :-X Nu släpper hela garageporten från sin enda skena. Ahhhhh, om det var tungt förut så infinner sig paniken NU! Måste rädda porten, den kostade ju en slant. Ok, sågbordet står bakom mig liksom bågen så jag försöker lägga ner porten på dessa. Lyckas halvbra så balanserar nu porten, men vad skall jag nu göra? Det är -10 ute och detta är min enda in/utgång till hela källarplanet bortsett från fönstrerna. Jag lyckas nå torkrullen och kilar fast den på ena sidan så porten vilar av sig själv. Springer upp till grannhuset där alltid hjälpsamma svärfar får rycka ut och bistå med support. Porten måste upp ikväll!

Han håller och jag monterar isär sektion för sektion, det går hyffsat så nu ligger en isärplockad garageport modell Hörmann i garaget. Wirarna har hoppat ur sina block och ser f.ö. som skit så dessa får vi böja att rikta hjälpligt. Nåja vi får i alla fall till slut ihop grejorna på 1,5 timme och enda synliga skadorna är några små repor/bucklor på insidan av porten!

byggblooper_1.jpg

Så är det nån som behöver support när det gäller snabba monteringar av Hörmannportar så tveka inte att höra av er  ;) :D ;D
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 4 till
  • Laddar…
Okej, jag får väl krypa till korset då...

Jag håller på och river ut i källaren för en "totalsanering".
Så det rivs hela vägen ner till betong, både väggar och golv.

I detta arbete skulle jag ta bort en liten garderob, och vad passar väl bättre till detta än en batteridriven tigersåg. Jag satte den i den lilla fjantiga väggsnutten som gick vinkelrätt ut från den gjutna mellanväggen.
Den var uppbyggd med brädor, och min briljanta tanke var att kapa dem på mitten för att bara plocka ner sedan.
Men efter kanske 20 cm så börjar det rinna vatten längs bladet???
Jag tar bort sågen, och det FORSAR ut vatten ur väggen.
Sinnesnärvaron fanns i alla fall, så jag kutade ut och drog av huvudvattenkranen (iofs helt i onödan) innan jag började titta mer på det.

Det visade sig att jag kapat röret till radiatorn som satt bredvid garderoben.
Avsättningen till den hade ju kunnat ge en liten ledtråd...

Det blev jakt av jourröris, det var åtta grader kallt ute och vi skulle bort på middag på kvällen.
Till slut fick jag tag på en kille som kom dit och satte två ballofixer på rören. Kaminen står lutad mot väggen i väntan på att vi bestämmer var vi vill ha den.

Bra investering, eller hur? Två ballofixer - 4000 kr. Men i det läget var självförtroendet rätt stukat, och att föreslå för hustrun att jag skulle susa iväg till Fredells för inköp av lite slumpmässiga rörprylar hade knapast fallit väl ut.
Hon undrade för övrigt varför det skakade i hela radiatorsystemet när jag rev...

Är det någon som vill köpa en tigersåg? Billigt. Eller bytes mot koben ;)
(Skojade bara, klart jag skall kapa fler rör...)
 
  • Haha
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Får väl ge ett dagsfärskt bidrag till denna mycket trevliga tråd, måste vara forumets absolut bästa!

Skulle idag upp på ett tak och fixa lite plåtarbeten på en gavel. Har haft detta jobb länge händandes över mig och tack vare den ofantliga mängd snö som befunnit sig i mitt ställe på taket så har jag lyckats skjuta dte på framtiden, men idag var det så dags.

Höjder är inga problem! Men då det blåste något ofantligt mycket (som det alltid gör i Karlskrona) så drog jag med mig säkerhetslinan upp, inte kul att stå ute på kanten och känna en stormby svepa tag i en och falla handlöst mot marken :)

Så väl uppe på taket, ett 27° med betongpannor, så fäste jag linan i skorstenen som var ganska när belägen den plats där jag skulle arbeta på.
Jag började plocka lite pannor och satte dit plåten, lade tillbaka pannorna, sammlade ihop alla verktyg (för att inte glömma något som vanligt :)) sen klättrade jag helt enkelt ner och började gå mot bilen i småregnet.....

Då kände jag hur något högg tag i mig så jag nästan rammlade baklänges. Jag vände mig om och tittade fövånat på säkerhetslinan vars ena ända satt fast uppe i skorstenen, och den andra i min sele.....

Då kom den där tanken "E ja dum eller?"

Vad hade den gjort för nytta om jag fallit över kanten??? kollade och det visade sig att linan var så lång så när jag slått i backen fanns det fortfarande 2 meter lina kvar. Duktig pojk! :)

Så om ni är så duktiga så ni använder säkerhetslina så se till att den har rätt längd.

Tack å hej, hoppas jag får anledning att återkomma :D
 
  • Gilla
  • Haha
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
Vi bygger ett timmerhus uppe på en höjd vid en sjö. Tomten har knappt någon plan yta och det stupar ganska tvärt ner till grannens fritidshus. Husen står femton meter ifrån varandra och vår grund är i höjd med grannens hängrännor.

Nåväl. Timmerhus bygger man inte så lätt. Här behövs något att lyfta med insåg jag och hittade en gammal byggkran på Blocket. En gul självresande eldriven fackverkskran som lyfter ett halvt ton till tolv meter ungefär. Utlägget är ungefär femton meter så man når enkelt runt hela bygget. Det blev sommar, vi jobbade på, det blev höst, vi jobbade vidare. I december lade timmermannen av för vintern.

Att äga en kran är ju lite av en barndomsdröm och alla riktiga byggkranar har en julgran där högst uppe i juletid. Det måste ju jag också ha, denna första och sista jul som ägare av en kran.

Så jag vandrade ut där i skogen och hittade en skaplig gran. Ingen liten, nej det måste ju synas på håll! Kanske var den fyra meter hög… Hissade ner kranen och monterade fast granen med hjälp av lite järnskrot jag hittat på tomten. Sedan upp med hela härligheten. Oj så fint det blev! Jag var inte så lite stolt över min krangran.

Det går någon vecka. Grannen ringer. Irriterad är ett understatement. Tydligen hade höstvindarna tagit tag i granen där den stod i all sin prakt längst ut på lyftbommen och v r i d i t den tio ton tunga kranens kullager över grannens hus påpassligt inom räckhåll. Väl där hade så nådastöten kommit, oklart när på dygnet, knäckt granen som gjort en skaplig flygtur med x antal kilo järnskrot surrat till dess stam, rakt ner på grannens tegelliknande plåttak. Klonk! Därefter hade ekipaget kanat ner för taket och kraschat igenom det plastiga altantaket. Nu låg tydligen alltsammans där utanför ytterdörren.

Grannen ville ha ett nytt tak, att byta bara en kraschade plåten gick inte för sig. Försäkringsbolag hit och dit. Kranen fällde jag ner och gjorde så liten som möjligt – gjorde mig själv så liten som möjligt!. Tiden gick. Grannen fick ett nytt tak och kranen sålde vi när sommaren kom. Nu har jag bara minnena kvar. Usch…
 
  • Gilla
  • Haha
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.