DennisCA DennisCA skrev:
Köpte ett yxhuvud, trodde det var ett Billnäs men det var ett Kellokoski:
[bild]

[bild]

[bild]

Nog ser ögat lite udda ut eller? Jag undrar om yxan är ihopvälld, jag tror den är sannolikt järnkropp med stålegg som är påvälld, men trodde järnkropppen var smidd från en del. Men här ser det lite ut som den är ihopvälld ända från ögat.
Finns en teknik där man viker över.
Illustration av steg-för-steg-teknik för att forma trä med yxa, visar trädelar före och efter vikningstekniken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Frågan från @DennisCA för en ju direkt in på nästa. Dvs hur svårt kan det vara.. Rostig, sönderfallande grill med kol och stenar i gräsmiljö, verktyg syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Böjd metallbit på ett rostigt städ i gräset, verktygsskugga syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Böjer en bit i taget och ser hur det går..
 
  • Gilla
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Frågan från @DennisCA för en ju direkt in på nästa. Dvs hur svårt kan det vara.. [bild] [bild]
Böjer en bit i taget och ser hur det går..
Du har inte funderat på att ha ett lite mindre brandfarligt underlag än gräsmatta?
 
P Prodigys skrev:
Du har inte funderat på att ha ett lite mindre brandfarligt underlag än gräsmatta?
Jopp. Hittade inget bättre tyvärr. Men två spannar vatten, en blå plasttunna och en vattenslang agerar skydd.
+Att det regnar då..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Än har inget tagit sig. Vi kör realtid här.
Smedsverktyg med en glödande tång på en städplatta bredvid en hammare och tänger på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen borax i sikte så blir nog inget försök att välla ihop och få in en stålkant. Det får vänta ngn vecka lr så..
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Motsvarigheten till lidl-mjölk i dessa sammanhang är kyckling i folie. Gäller bara att man stänger av fläkten innan man bli avslöjad..
Råa kycklingbröst inslagna i folie på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kyckling inlindad i folie som ligger på glödande kol i en grill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
Batterihållare monterad på en borr, placerad mot trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick tillbaka mina batterihållare från laserskäraren... tillverkat till flertalet märken.

En ny mycket stor respekt för produktutvecklare har infunnit sig... efter att jag gjort det själv några gånger.
 
  • Laserskuren batterihållare designad för specifikt verktygsmärke på arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laserskurna batterihållare på ett träbord bredvid ett DEWALT-batteri och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Byggt lite lådor till sågbordet

Hembyggda trälådor öppnade i ett sågbord i en verkstad, med trämaterial och en pall i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Börjat fylla igen en grop jag grävt, ska bli en liten friggebod :) Skotta grus och stampa för hand = trött i kroppen, nu när det börjat bli mörkt blir det ut och justera snöret mot lasern som inte alls syntes på dagen!
Får se om jag hinner färdigt under helgen, morgondagen första insats blir grundmålning av panelen
 
  • En grävd grop delvis fylld med grus förberedd för att bygga en friggebod, med trädgårdsverktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Än har inget tagit sig. Vi kör realtid här.
[bild]

Ingen borax i sikte så blir nog inget försök att välla ihop och få in en stålkant. Det får vänta ngn vecka lr så..
Det lär ju gå att välla utan borax eller fluss alls. Vissa använder sand.
 
Jag har tyvärr inte tillgång till rätt sorts dans tror jag. Den ska vara rätt finkornig..här finns bara småstensvarianten. Men har borax ngnstans hemma i bra att ha-rummet. Tror jag.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Jag har tyvärr inte tillgång till rätt sorts dans tror jag.
Visst att smide är rätt mystiskt för oss oinvigda men att det involverade dylika ritualer....:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
hyggabus och 4 till
  • Laddar…
Det är inte bara smide det gäller. Har du aldrig hört om den populära snickardansen Gettin' Jiggy wit it ?
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Visst att smide är rätt mystiskt för oss oinvigda men att det involverade dylika ritualer....:crysmile:
Är en variant av balett typ Svansjön för att ens komma in i min verkstad..
 
  • Gilla
  • Haha
Dheri och 4 till
  • Laddar…
Jobbat på min ässja
y93UQ1M.jpg

Fyller botten med tegelstenar (arrangerades om flera ggr efter bilden togs)
5Rr0dJL.jpg

Blandat sand med bentonitlera och vatten och mixat ihop runt tegelstenarna. Tror jag kunde ha nytta av mera blandning för att fylla mera. Det räckte inte riktigt till. Men jag fick en liten eldgrop formad iallafall. Fördelen här är ju att eldgropen kan formas om hur många gånger som helst och kan göras större eller mindre, avlång eller djup osv osv.

kivgwXA.jpg

8mffT3m.jpg
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.