Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
J Jocke Best skrev:
Nja jag håller nog med de senaste forskarinläggen i media att det är djupt oetiskt att ge folk utanför riskgrupperna vaccin. (Se länkar tidigare i tråden). Nya Zeeland har ett stort problem framför sig.
Tar man inte vaccin är man potentiell smittspridare.
Skulle aldrig förlåta mig själv om jag vägrat vaccin och sedan smittat någon som inte överlevde.

Jag ser det som en plikt gentemot samhället att skydda andra genom vaccin för denna typ av smitta.
Men givetvis ge de i riskgrupperna först.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Sådant borde vi sett till för många år sedan att det finns möjligheter att begränsa fria rörligheten mm vid pandemier som denna eller ännu värre där dödligheten kan vara mycket högre.
Folk som skiter i social distans och inte bryr sig borde gå att bestraffa (böter mm).
Om vi funderar lite på ett mycket dödligare virus, tänk dig t.ex. 100ggr dödligare, tror du folk skulle ta lika lätt på rekommendationerna som nu?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Tar man inte vaccin är man potentiell smittspridare.
Skulle aldrig förlåta mig själv om jag vägrat vaccin och sedan smittat någon som inte överlevde.

Jag ser det som en plikt gentemot samhället att skydda andra genom vaccin för denna typ av smitta.
Men givetvis ge de i riskgrupperna först.
Även om det innebär att du blir obotligt sjuk och en belastning för din familj, typ som narkolepsi?

Hur ställer du dig till det som tas upp i debattartikeln som Jocke länkade till?
"Problemet är att ett vaccin till människor utanför riskgrupperna, framför allt barn och ungdomar, lär vara oetiskt i flera år till, eftersom dessa knappt drabbas av svår sjukdom och nästan aldrig dör. Man bör avråda från vaccination i dessa grupper tills vaccinet är helt säkert. Däremot kan man börja med att vaccinera riskgrupper, men nackdelen är att immunsystemet oftast svarar sämre."
 
  • Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ett annat problem är väl att testerna som utförs inte görs på riskgrupperna, eller är det även med folk i riskgrupper i fas 3?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Professorn: ”Munskydd är effektiva”
Lötvall menar att det finns en stor mängd forskning som stöder munskyddets effektivitet.

– Vi vet att länder som rekommenderat munskydd för allmänheten på allmänna platser och inom kollektivtrafik sett en markant minskning av smittan. Men effektiviteten bygger mycket på att de flesta följer rekommendationerna och är lojala mot varandra, när det gäller att bära munskydd. Det finns långt över 100 vetenskapliga artiklar som tydliggör att munskydd är effektiva. Man minskar smittan från människor med covid-19 väldigt effektivt, men de skyddar också till viss del friska människor från att få i sig viruset.

I flera länder har användande av munskydd på bred front setts som ett hjälpmedel för att minska spridningen av viruset. Enligt en studie från Karolinska Institutet och McMaster University i Kanada från i början av augusti, kan munskyddet anses vara ett effektivt sätt att minska spridningen av corona.

– Vi har inte direkta bevis på att munskydd minskar överföringen av sars-cov-2 eftersom det skulle kräva en randomiserad klinisk prövning som vore oetisk att genomföra. Men den litteratur som vi funnit visar tydligt att munskydd kan minska spridningen av virus och skydda bärarna, några av dem mycket effektivt, säger Juan Jesus Carrero, professor i epidemiologi vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik, Karolinska Institutet, i ett pressmeddelande

– Dessa bevis bör vara mer än tillräckliga för att rekommendera användningen av munskydd, särskilt med tanke på svårigheten att kontrollera den pågående pandemin.
Jag finner inget större värde i den studien från KI. Vilket du inte heller borde göra om du läser lite. Se fanns bara 2 forskningar som passade deras forskning.
Men om du anstränger dig lite och faktiskt läser det du hänvisar till och det vi skriver här. Så borde du hänga med på Dels vad de flesta här tror och det som skrivs om varför mask inte fungerar. Sen kan jag inte se något värde i en professor som gjort en värdelös studie säger. Framför allt då vi har de 26 musketörerna som släpper debatt artiklar som inte stämmer....
Men helt ärligt... Du behöver inte berätta om olika undersökningar som berättar att mask kan fungera.
Fundera istället ett varv på den mänskliga faktorn. Undersökningar får du göra själv. En helg i ett shoppingcenter är en bra källa.
Sen kan du fundera över problemen som finns med människan.
Om folk har svårt att lyssna guden tegnell. Hur ska de då kunna ska masken?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Tar man inte vaccin är man potentiell smittspridare.
Skulle aldrig förlåta mig själv om jag vägrat vaccin och sedan smittat någon som inte överlevde.

Jag ser det som en plikt gentemot samhället att skydda andra genom vaccin för denna typ av smitta.
Men givetvis ge de i riskgrupperna först.
Då kan jag trösta dig med att risken för att du skulle smitta någon är redan utan vaccin extremt liten. Du tillhör de som gör som pappa tegnell säger. Samt lite mer. Om alla var som du borde vi inte behöva vaccin;)
Tyvärr är det inte så många som tänker som du...

OBS detta är inte ironi....
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Ett annat problem är väl att testerna som utförs inte görs på riskgrupperna, eller är det även med folk i riskgrupper i fas 3?
Jag såg häromdagen att i England så efterlyste man nu särskilt frivilliga som tillhör riskgrupper, lite äldre, olika minoriteter etc. eftersom de var så kraftigt underrepresenterade i de som redan hade anmält sig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
När jag läser om hur världen stångar sig blodig i att överträffa varandra i åtgärder och restriktioner vad gäller covid19
kom jag att tänka på Strindberg och Ett Drömspel där en rollfigur säger "Det är synd om människorna".

I förordet skriver Strindberg en mening som verkar ha skrivits för nutid:

"på en obetydlig verklighetsbakgrund spinner inbillningen ut och väver nya mönster; en blandning av minnen, upplevelser, fria påhitt, orimligheter och improvisationer"

Stämmer ganska bra på många vis.
Hur gör vi när nästa pandemi dyker upp, stänger världen igen och igen och återigen för varje nytt obekant virus "för säkerhets skull"?
Känns som att väldigt många länder och regeringar målat in sig i ett hörn.
Det är synd om människorna...
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det har väl gått väldigt bra för Nya Zeeland jämfört med Sverige.

Jag tycker absolut det är rimligt att bötfälla folk om det räddar liv,

Och på vaccinfronten ser det ju väldigt just ut!
Men hur vet vad som räddar liv?
Framför allt då corona inte är lika med döden. Utan en envis sjukdom. Men med största sannolikhet blir du helt frisk. Så hur tänker vi då?
 
T
optimum optimum skrev:
Om alla verkligen bryr sig så går det hålla tillbaka smittspridningen och inte några jävla drönare som ska jaga folk.
Hur ser du på företagets där du jobbar agerande? Jag har förstått det som att ni är ganska mycket på plats och även flyger dit folk från andra länder, och att ni har/har haft flera fall. Som jämförelse är 95% av personalen på mitt företag tillsagda att jobba hemifrån, och alla tjänsteresor är förbjudna - även inom länderna - om det inte är absolut kritiskt och då krävs skriftligt godkännande från minst L2-nivå.
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Hur ser du på företagets där du jobbar agerande? Jag har förstått det som att ni är ganska mycket på plats och även flyger dit folk från andra länder, och att ni har/har haft flera fall. Som jämförelse är 95% av personalen på mitt företag tillsagda att jobba hemifrån, och alla tjänsteresor är förbjudna - även inom länderna - om det inte är absolut kritiskt och då krävs skriftligt godkännande från minst L2-nivå.
Tjänsteresor är sedan mars ej tillåtna inte ens inom Sverige. Nu i veckan släppte man lite men då enbart affärskritiska resor vilket för oss är väldigt få resor.
Större delen av personalen jobbar inom produktionen. ca 20% har kontorsarbete och en del arbetar hemifrån. Men produktionspersonal kan knappast arbeta hemifrån i ett tillverkande företag.
Jo vi sköter social distans väldigt bra på jobbet. Ingen inom produktionen har jobb där man måste jobba tillsammans utan har mycket god distans till nästa medarbetare. Handsprit har hela tiden funnits rikligt av och finns utplacerade på många platser nu. Vi har hela tiden haft löpande bra information till alla om hur vi ska agera.
Mycket få har varit sjuka med covid-19 men nu några samtidiga fall. Troligen alla smittade hemma.
Vi införde redan i slutet av januari regler för att skydda varandra från smitta via olika metoder.
Jag uppfattar våra rutiner för att hantera smittan som väldigt bra och speciellt med de förutsättningar vårt företag har.
Däremot är jag mer orolig för att folk privat slappnat av och börjar smitta varandra och då råkar smitta våra medarbetare.
I början lyssnade de flesta på presskonferenser mm men nu tror jag de flesta mer eller mindre slutat med sådant.
 
optimum
B Byggdjuret skrev:
Då kan jag trösta dig med att risken för att du skulle smitta någon är redan utan vaccin extremt liten. Du tillhör de som gör som pappa tegnell säger. Samt lite mer. Om alla var som du borde vi inte behöva vaccin;)
Tyvärr är det inte så många som tänker som du...

OBS detta är inte ironi....
Nja det är rätt så många som varje år tar influensavaccin. Även utanför riskgrupper.
Dessutom nu vet man inte säkert vilka som åker dit av covid-19
Jag hoppas vi är många som följer FHM:s råd.

Vägen till immunitet mot denna smitta är enligt min åsikt genom att tillräckligt många tar vaccin.
Dessutom om det inte blir så långt immunitet för de som haft covid-19 så kanske även de behöver vaccin både en och flera gånger.

Jag är betydligt mindre orolig för biverkningar av vaccin än för de saker som händer med folk vid covid-19.
OBS givetvis varken ryskt eller kinesiskt vaccin jag syftar på då utan framtaget mer seriöst.

Du tar troligen aldrig något vaccin överhuvudtaget då? Inte heller någon form av medicin eftersom de flesta har någon form av biverkningar.

Det är många som tagit TBE vaccin mot smitta från fästingar
Här är några av biverkningarna

  • Smärta i ryggen
  • Inflammation av nerver
  • Ansiktsförlamning
  • Stickningar, domningar och andra neurologiska symptom
  • Smärta och stelhet i nacken
  • Symptomliknande tecken på hjärninflammation har också blivit inrapporterade
Du avråder troligen alla från att ta TBE vaccin.
Liten risk för att bli sjuk av TBE men resultatet kan bli jäkligt tråkigt.
TBE drabbar oavsett riskgrupp.

Nej jag fick ingen biverkning av TBE vaccinerna mer än hål i plånboken. 4 hål.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
En till som tror att Tegnell är politiskt styrd eller vad ni nu vill kalla det ;)

Nedanstående text är ett citat ur länken.

”Stefan Löfven får gärna, dagligen, ha åsikter om hur olika åtgärder kring corona påverkar ekonomin, jämställdheten och rättvisan i samhället.

Det är nämligen det som är hans jobb.

Ur Anders Tegnells mun vill jag inte höra fler sådana resonemang.

Jag vill ha siffror, data och kyliga analyser.

Fortsätter detta riskerar man till slut en situation där man efter varje regeringsskifte ersätter en lång rad tjänstemän och experter då deras agerande har visat på så mycket politiska ställningstaganden att den nya politiska makten inte längre ”har förtroende för dem”.

En sådan ordning tjänar ingen på.”
https://www.expressen.se/debatt/tegnell-later-politisk-och-har-missforstatt-sin-roll/
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det är många som tagit TBE vaccin mot smitta från fästingar
Här är några av biverkningarna
Är det några av som biverkningarna som är kroniska?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
En till som tror att Tegnell är politiskt styrd eller vad ni nu vill kalla det ;)

Nedanstående text är ett citat ur länken.

”Stefan Löfven får gärna, dagligen, ha åsikter om hur olika åtgärder kring corona påverkar ekonomin, jämställdheten och rättvisan i samhället.

Det är nämligen det som är hans jobb.

Ur Anders Tegnells mun vill jag inte höra fler sådana resonemang.

Jag vill ha siffror, data och kyliga analyser.

Fortsätter detta riskerar man till slut en situation där man efter varje regeringsskifte ersätter en lång rad tjänstemän och experter då deras agerande har visat på så mycket politiska ställningstaganden att den nya politiska makten inte längre ”har förtroende för dem”.

En sådan ordning tjänar ingen på.”
[länk]
Fast den som läst på vad Folkhälsomyndigheten har för ansvarsområde, ser att det handlar om att ÄVEN se till folkhälsa ur ett jämställdhetsperspektiv, och t.ex. hur ekonomin påverkar hälsan osv. Så jo, prat om jämställdhet, ekonomi och social rättvisa ÄR faktiskt precis i linje med vad Folkhälsomyndigheten jobbar med.
Frågor på det?
 
  • Gilla
Ingenjören och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.