Är det någon som har ett bra tips på var man får tag på ett gasreglage likt det på bilden till en Klippo från slutet av 80-talet? Motorn är en B&S Max Quattro och borde väl funnits på andra maskiner, men jag hittar inte delen trots många timmars googlande.

Alternativt - har någon tips på firma eller person i Lomma eller dess närhet som kan svetsa alt tillverka en ny? Är ju inte mycket mer än en bockad plåtbit. 20150423_184152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där borde man kunna svetsa ihop.
 
I
Finns hur många verkstäder som helst i den regionen som svetsar ihop den där för kaffebröd. Men du får söka själv, jag vill inte favorisera någon.;)
 
mamawi skrev:
Är det någon som har ett bra tips på var man får tag på ett gasreglage likt det på bilden till en Klippo från slutet av 80-talet? Motorn är en B&S Max Quattro och borde väl funnits på andra maskiner, men jag hittar inte delen trots många timmars googlande.

Alternativt - har någon tips på firma eller person i Lomma eller dess närhet som kan svetsa alt tillverka en ny? Är ju inte mycket mer än en bockad plåtbit.[bild]
Min gick sönder på samma sätt för ett tag sedan. Köpte delen hos lokala gräsklippsrfirman. Kodtade inte många kronor.
 
Kostar runt 150 spänn original. Finns nog i lager hos de flesta som säljer Husqvarna. 5033367-01 är artikelnumret i alla fall.
 
Fantastisk forumservice som vanligt! TACK! - nu blir det shopping!
 
Inget svar på frågan men använder du någonsin något "gasläge" annat än fullgas respektive avstängt? Om inte kanske du kan "reglera" gasen med en stump pianotråd eller liknande direkt på förgasaren.

OT men min nyaste klippare med den "stora" hondamotorn har inte ens ett gasreglage. Här gäller alltid fullgas/normalgas och den stoppas med hjälp av dödmansgreppet. Efter det att den första irrationella förvåningen lagt sig har jag aldrig saknat ett gasreglage. :)
 
Har exakt samma problem. Men nu, fem år senare är produkten uppenbarligen helt försvunnen från den svenska marknaden.
Klippos produktnummer är 5100, Husqvarnas motsvarighet är 5033367-01. Men jag hittar den inte någonstans! :(
Om någon vet - hjälp gärna till! Även en begagnad funkar.
 
B Bengt Alverborg skrev:
Har exakt samma problem. Men nu, fem år senare är produkten uppenbarligen helt försvunnen från den svenska marknaden.
Klippos produktnummer är 5100, Husqvarnas motsvarighet är 5033367-01. Men jag hittar den inte någonstans! :(
Om någon vet - hjälp gärna till! Även en begagnad funkar.
Gammal tråd, men jag köpte ett reglage då som aldrig blev monterat. Kan nog leta fram det i garaget om du har lite tålamod. Är nämligen inte hemma förrän om ett par dagar.
 
M mamawi skrev:
Gammal tråd, men jag köpte ett reglage då som aldrig blev monterat. Kan nog leta fram det i garaget om du har lite tålamod. Är nämligen inte hemma förrän om ett par dagar.
Jag måste säga att det låter helt fantastiskt!!! Jag kan absolut vänta några dagar. :)
Hur får vi kontakt med varandra på bästa sätt?
 
Redigerat:
A Andy78 skrev:
Detta kanske kan funka.
[länk]
Det ser inte alls ut att passa tyvärr. Men tack för rekommendationen.
 
B Bengt Alverborg skrev:
Det ser inte alls ut att passa tyvärr. Men tack för rekommendationen.
Men gasreglaget är väl bara ett handag som reglerar gaswiren?
 
A Andy78 skrev:
Men gasreglaget är väl bara ett handag som reglerar gaswiren?
Ja, men det går inte därför bara att sätta dit vad som helst. I alla fall inte utan att bygga om maskinen, vilket jag inte är kapabel att göra. Eftersom wiren kommer från vänster skulle det reglage du visade dessutom behöva monteras uppochner. Om det ens går att använda med den korta, stela wire som finns idag. Kanske det är lätt om man är mekaniskt lagd att byta, men jag skulle föredra en likadan som jag redan har - bara att skruva i den nya och så är det klart... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.