Vi har ett hus byggt -37 (två våningar + källare, ca 120+50kvm) med en gammal oljepanna som måste bytas inom en snar framtid. Vi vet dock inte alls vilken uppvärmning som passar huset bäst och som är mest ekonomiskt. Bergvärme kan vi inte ha av någon anledning, tror inte att marken klarar det.

En luftvärmepump, är det helt omöjligt i ett äldre hus med flera våningar? Vi tänkte i så fall komplettera den med en braskamin samt ett par el-element i källaren. Vad gör man i så fall med alla rör och element, vågar man riva ut det?

Pellets? Är inte jätteförtjust i det alternativet eftersom det tar så himla stor plats (vill gärna få "loss" det nuvarande pannrummet).
 
Alla experters råd går ju ut på att konvertera till vattenburet system så att ta bort det tycker jag verkar dumt. Vi har också ett 30-tals hus med brutet tak utan källare i två plan. När vi byggde ut/om valde vi att sätta in en luft/luft pump på nedervåningen. Den klarar inte hela våningsplanet (vi är inte så sålda på idén om öppna planlösningar) så vi stöd eldar i eldstäder och kör någon elradiator när det är som absolut kallast. Övre planet har vi elradiatorerna på åtminstone i ungarnas rum. Men det finns ju faktiskt luft/luftpumpar med två innerdelar nu. Det kanske vore en lösning? Bergvärme är hela tiden livligt diskuterat här och jag vill inte ge mig in i den debatten jag kan bara konstatera att det var inte ett alternativ för oss men då hade vi inget vattenburet värmesystem utan skulle få en dyr konverteringskostnad samt att vi inte gör av med speciellt mycket el (ca 15 000-20 000 kvh/år). Dessutom bytte vi varmvattenberedare och satte in en med solceller och den ger faktiskt varmvatten så fort det är soligt ute (och inte snön ligger på solcellerna).
 
Idag så finns det ju en luftvärmepump som du kopplar till det vattenburna systemet.
Kanske något för dig. Vet inte märket men det kommer någon snart att tala om för dig. ;)

Varför kan du inte ha bergvärme. Trots allt så är det enligt min uppfattning det som kommer hålla bäst i längden.
 
Du har antagligen självdrags ventilation i dit hus? Den kommer sluta att fungera om din skortsten blir kall.
Värt att tänka på.
 
Andreas_Hansson skrev:
Du har antagligen självdrags ventilation i dit hus? Den kommer sluta att fungera om din skortsten blir kall.
Värt att tänka på.
mmmm den funkar nog dåligt som det är på sommaren.. :(
 
På sommaren brukar jag i allafall öppna fönster för ventilationen. funkar bra det också
 
Andreas_Hansson skrev:
Du har antagligen självdrags ventilation i dit hus? Den kommer sluta att fungera om din skortsten blir kall.
Värt att tänka på.
Jag kan översätta, du har självdragsventelation som går i murstocken & funktionen på den kommer att bli dålig oavsett vad du väljer för uppvärmnings sät, då även morderna vedpannor har låg spillvärme igenom röken.
 
tynnis skrev:
Idag så finns det ju en luftvärmepump som du kopplar till det vattenburna systemet.
Kanske något för dig. Vet inte märket men det kommer någon snart att tala om för dig. ;)

Varför kan du inte ha bergvärme. Trots allt så är det enligt min uppfattning det som kommer hålla bäst i längden.

Jag har aldrig hörtalas om nån som inte kan ha bergvärme, bara om folk som tycker att det blir för dyrt då dom har långt till berg.

jag vill veta mer.
 
CarMan skrev:
Jag har aldrig hörtalas om nån som inte kan ha bergvärme, bara om folk som tycker att det blir för dyrt då dom har långt till berg.

jag vill veta mer.
Det snarare så att man inte får borra hålet för myndigheterna. Då blir det ingen bergvärme heller. ;)
 
CarMan skrev:
Jag kan översätta, du har självdragsventelation som går i murstocken & funktionen på den kommer att bli dålig oavsett vad du väljer för uppvärmnings sät, då även morderna vedpannor har låg spillvärme igenom röken.
Du menar alltså att du får lika bra luftomsättning i en källare oavsett om du använder pellets eller bergvärme?
 
nja CarMan menar nog att i boytan så får du inte så mycket bättre ventelation efter som pannan är så effektiv, så värmer det inte upp skorstenen lika mycket som den gjorde förr.

En ny panna i dag jämförelsevis med en från 70-talet borde väll ge lägre skorstens temp. Dock får den inte vara för låg efter som man då får kondens i skorstenen. Så det är väll 80 grader 50 cm i från toppen på skorstenen..? I vilket fall som helst får du bättre ventelation med en varmskorsten änn med en kall..

Dock vill han ju inte ha en pelletsanläggning. Då återstår ju i stortsätt bara Värmepump en Luft/vatten modell..  kolla på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php För mera info.

Sen måste du installera fläktar i framförallt badrum. Lika så är det bra om du låter köksfläkten gå på minst lägsta varv 24h om dygnet (framför allt på vintern). Bara för ventelationens skull..  Skippar du ventelationen kan du få fuktskador i ditt hus. Samt givetvis dålig luft innomhus. När du har gjort detta har du inte längre självdrag utan mekanisk Frånluft som ventelation.

det är ingen dålig lösning.. dyr kanske (luft/vatten pump kostar ju).. men inte dålig.
 
Johan Gunverth skrev:
Det snarare så att man inte får borra hålet för myndigheterna. Då blir det ingen bergvärme heller. ;)
Jupp, det är vad jag har hört, kommer inte ihåg varför men jag ska ta reda på det.

Luftvärmepumpar som kan kopplas ihop med ett vattenburet system låter ju onekligen intressant, var hittar man sådana?

Vad gäller skorstenen så är tanken att jag ska använda den kanal som blir ledig när pannan åker ut till en braskamin.

Att sätta in en gammal hederlig el-kasett (eller vad det heter) som komplement till en luftvärmepump, är det vettigt då?
 
Maxal skrev:
Jupp, det är vad jag har hört, kommer inte ihåg varför men jag ska ta reda på det.
...
Farsgubben har hållt på med värmepumpar i drygt 30 år och ibland dyker det upp lustigheter.
En person på västra Hisingen i Göteborg fick papper från militären och länsstyrelsen att han absolut INTE fick borra hål = bergrum rakt under
I Värnamo är det numera inte tillåtet att borra energihål eftersom man fann att hela kommunen står på en underjordiskt sjö, där allt dricksvatten passerar. Synd om det blir spetsat med etanol vid läckage. ;)
Ibland riskerar man att "punktera" dricksvattentäkter vilket kan medföra problem vid vattenkällor. Farsans egna hål har ett övertryck på 0,6 bar och så vitt han kan se har han hamnat i en spricka till sjön som ligger över 500 meter bort. Vattenprover tyder på att det är samma vatten
 
Johan Gunverth skrev:
Farsgubben har hållt på med värmepumpar i drygt 30 år och ibland dyker det upp lustigheter.
En person på västra Hisingen i Göteborg fick papper från militären och länsstyrelsen att han absolut INTE fick borra hål = bergrum rakt under
I Värnamo är det numera inte tillåtet att borra energihål eftersom man fann att hela kommunen står på en underjordiskt sjö, där allt dricksvatten passerar. Synd om det blir spetsat med etanol vid läckage. ;)
Ibland riskerar man att "punktera" dricksvattentäkter vilket kan medföra problem vid vattenkällor. Farsans egna hål har ett övertryck på 0,6 bar och så vitt han kan se har han hamnat i en spricka till sjön som ligger över 500 meter bort. Vattenprover tyder på att det är samma vatten
om det är sjö vatten i grundvattnet så är hela vattentäcktan förstörd, tror inte att sjövattnet är i derekt förbindelse med din fars hål, om så var fallet skulle han inte kunna ha övertryck, för att få övertryck måste han då bo en bra bit under sjöns nivå.

han har nog grund vatten i hålet presis som alla andra.
 
Maxal skrev:
Jupp, det är vad jag har hört, kommer inte ihåg varför men jag ska ta reda på det.

Luftvärmepumpar som kan kopplas ihop med ett vattenburet system låter ju onekligen intressant, var hittar man sådana?

Vad gäller skorstenen så är tanken att jag ska använda den kanal som blir ledig när pannan åker ut till en braskamin.

Att sätta in en gammal hederlig el-kasett (eller vad det heter) som komplement till en luftvärmepump, är det vettigt då?

Alla dom stora tilverkarna av värmepumpar har även en såkallad luft/vatten värmepump & en sån kan du instalera om du bor på ett område där man inte får bora eller lägga ytjordvärme.
denna typ av värmepump har varierande efekt beroende på utetemp så den passar inte bra att instalera i norra delen av vårt land. denna värmepump måste kopplas till en annan värmekälla som hjälper till vid kal väderlet, förslagsvis en elpanna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.