Uppdatering

idag kom min kungörelse upp på PoIT.

Nu måste jag vänta 4 veckor till innan jag får börja bygga. Det har alltså tagit från 2020-02-06 till 2020-09-08 för mig att få börja bygga mitt garage, dvs 7 månader och 2 dagar.

Nu hoppas jag bara ingen avlägsen granne får för sig att överklaga.
 
Börja bygg om du har startbesked från kommunen. Ingen kan överklaga och vinna om ni följer detaljplanen. Även om någon överklagar har ni rätt att påbörja bygget på egen risk.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börja bygg om du har startbesked från kommunen. Ingen kan överklaga och vinna om ni följer detaljplanen. Även om någon överklagar har ni rätt att påbörja bygget på egen risk.
Jag är av den försiktigare typen, jag hade inte börjat bygga innan jag visste om någon överklagat. Men det är upp till var och en hur de vill göra.

Jag funderar däremot på varför det tog så lång tid innan beslutet kungjordes i PoIT. Håll också koll på vad kostnaden för bygglovet blir och hur de har räknat ner avgiften med tanke på handläggningstiden.
 
Redigerat:
Fast det beror väl lite på förutsättningarna. om bygget solklart håller sig inom detaljplanereglerna, och det inte finns några underliga höjdkombinationer som kan äventyra bedömningen av byggnadshöjd, så skulle jag nog börja bygga, men det gäller väl att minimera risken. Så man inte hinner bygga för dyrt innan det blivit helt säkert.

Det att jag skrev om höjdder, är att det är ett område där det inte är helt ovanligt med tolkningsbekymmer. Du kanske håller rätt höjd om man räknar från marknivå vid huset. Men så kommer en granne och hävdar att höjden borde räknas från någon liten backe på gatan istället. Och får mot förmodan rätt. Och så var det solklart planenliga bygget plötsligt planstridigt.
 
H hempularen skrev:
Fast det beror väl lite på förutsättningarna. om bygget solklart håller sig inom detaljplanereglerna, och det inte finns några underliga höjdkombinationer som kan äventyra bedömningen av byggnadshöjd, så skulle jag nog börja bygga, men det gäller väl att minimera risken. Så man inte hinner bygga för dyrt innan det blivit helt säkert.

Det att jag skrev om höjdder, är att det är ett område där det inte är helt ovanligt med tolkningsbekymmer. Du kanske håller rätt höjd om man räknar från marknivå vid huset. Men så kommer en granne och hävdar att höjden borde räknas från någon liten backe på gatan istället. Och får mot förmodan rätt. Och så var det solklart planenliga bygget plötsligt planstridigt.
Det där med beräkning av byggnadshöjden är en hel vetenskap. Det som kan verka solklart kan tyvärr ändras. Jag har sett exempel där folk varit för ivriga att börja bygga och har slutat med långa (och dyra) processer.
 
Det var därför jag tog upp just det som en tolkningsrisk.

Men jag menar att om jag bygger ett hus som på varje punkt håller sig till detaljplanens regler, och helt utan konstigheter, med någon tvivelaktig ytberäkning, eller "kreativ" beräkning av våningshöjder osv. Och på en plan tomt i ett plant område.

Då skall det väldigt mycket till för att ett överklagande skulle kunna stoppa ett bygge.
 
Men det finns ju andra obehagliga "byggstopp". För ett par år sedan när vi så smått började titta på att köpa fritidshus. Så tittade vi även på några tomter. Jag blev förvånad, dels över att tomterna var till salu väldigt länge, dels över att det fanns påbörjade byggen på flera av dem. Det var minst 3 tomter i samma område där man schaktat för en platta, men avbrutit (växte ogräs i gropen). På en tomt fanns det en övervuxen betongplatta för ett hus.

Jag googlade lite, och upptäckte att det i praktiken rådde byggstopp i området (något flera mäklare höll väldigt tyst om). Kommunen hade planerat utbyggnad av VA i området. med den tidsplanen som grund hade flera byggen påbörjats. Men så ändrade kommunen planerna och sköt planen på obestämd framtid. Därmed kunde inte villkoret om godkänt avlopp uppfyllas, och ev. nybyggda hus kan inte få slutbevis. Flera av ägarna ville då anlägga enskilt avlopp i väntan på det kommunala. Då vägrade kommunen bevilja tillstånd för enskilt avlopp, med argumentet att det fanns planer på kommunalt avlopp i området.

Känns som en riktig mardrömssituation.

Det blev inget tomtköp...
 
H hempularen skrev:
Det var därför jag tog upp just det som en tolkningsrisk.

Men jag menar att om jag bygger ett hus som på varje punkt håller sig till detaljplanens regler, och helt utan konstigheter, med någon tvivelaktig ytberäkning, eller "kreativ" beräkning av våningshöjder osv. Och på en plan tomt i ett plant område.

Då skall det väldigt mycket till för att ett överklagande skulle kunna stoppa ett bygge.

Jag tror också det ska mycket till innan något kan stoppa ett bygge som TS, men om det skulle hända blir allt så mycket krångligare om bygget är påbörjat. Jag är av den försiktiga sorten så jag tar alltid det säkra före det osäkra.
 
H hempularen skrev:
Men det finns ju andra obehagliga "byggstopp". För ett par år sedan när vi så smått började titta på att köpa fritidshus. Så tittade vi även på några tomter. Jag blev förvånad, dels över att tomterna var till salu väldigt länge, dels över att det fanns påbörjade byggen på flera av dem. Det var minst 3 tomter i samma område där man schaktat för en platta, men avbrutit (växte ogräs i gropen). På en tomt fanns det en övervuxen betongplatta för ett hus.

Jag googlade lite, och upptäckte att det i praktiken rådde byggstopp i området (något flera mäklare höll väldigt tyst om). Kommunen hade planerat utbyggnad av VA i området. med den tidsplanen som grund hade flera byggen påbörjats. Men så ändrade kommunen planerna och sköt planen på obestämd framtid. Därmed kunde inte villkoret om godkänt avlopp uppfyllas, och ev. nybyggda hus kan inte få slutbevis. Flera av ägarna ville då anlägga enskilt avlopp i väntan på det kommunala. Då vägrade kommunen bevilja tillstånd för enskilt avlopp, med argumentet att det fanns planer på kommunalt avlopp i området.

Känns som en riktig mardrömssituation.

Det blev inget tomtköp...
Det var ett klokt beslut. Det är bra att vara lite detektiv innan man gör fastighet och husaffärer, överraskningar som den du beskriver är inte roliga att få när man står där med skriver kontrakt.
 
Hittade denna artikel på villaägarna: https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/bygg/bygglov/kan-min-granne-overklaga-bygglovet/

"Enligt plan – och bygglagen ska kommunen kungöra beslutet inom en vecka efter att det fattats. Samma dag som beslutet kungörs ska kommunen skicka bygglovsbeslutet till en krets av kända ”sakägare”."

Detta är ju lite intressant... Så dom "måste" kungöra beslutet inom en vecka, varför tar det då 3 veckor?

Känns lite som kommun och stadsbyggnadskontoret inte bryr sig speciellt mycket om dom lagar dom ska följa
 
  • Gilla
Mr.fluff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.