Har byggt hus med ett av bolagen som ingår i koncernen. Huset är det absolut inget fel på, skulle lätt köpa begagnat hus som byggts av dem, men jag skulle inte orka med dem för nybygge en gång till. Inkompetent personal och flera försök att blåsa mig under och även efter byggtiden, dvs efter att man är ”fast” som kund. Känns som att de är medvetna om att man i deras bransch inte behöver satsa på kunder som återkommer eftersom många bara bygger en gång. Kan vara ett lokalt problem dock, det kanske är olika beroende på var i landet man är
 
  • Ledsen
order66
  • Laddar…
O
Det här beteendet hos husleverantörer velat vara väldigt utbrett. Så när jag läser vad ni skriver och vad andra skriver är det nästan som att det är något man får acceptera kan hända en.
 
Enl min uppfattning har O såsom alla byggare i den klassen samma sbs på de nivåer som märks mot kund. Dålig pli på UE, dålig koll på innehåll i standardavtal och slapp styrning i projekten. Sen kan det ju diskuteras om det är dåligt eller inte för konsumenten men en TE som sätter UE i problem på grund av en dålig förståelse för AB-avtalen skulle jag inte välja. NB att jag är inte har avtal eller intressen med eller mot O men ändå har en bra bild av hur olika entreprenörer beter sig utifrån vad jag arbetar med...
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O order66 skrev:
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av Obos? Vi tittar på kedjehus de ska bygga i ett område vi är intresserade av. Förstår det som att det är en del av Myresjöhus som verkar fått en del kritik vad jag kan läsas om i olika forum.

Jag får ett litet tvivelaktigt intryck då varken mäklare eller kundansvarig på Obos svarar på mail eller telefon. Samt att om man går in på deras Facebook-sida så är en övervägande del av de positiva recensionerna från personer som jobbar på Obos. Jag förstår om man gillar sin arbetsplats, men jag tycker personligen inte att det ser så objektivt ut när anställda ger 5/5 till sitt eget företag på en plattform där recensioner mer ska hjälpa kunder att göra bättre val.
Var i landet befinner du dig? Vi har precis skrivit kontrakt m Myresjöhus/OBOS , i norra Sverige, (OBOS äger både Myresjöhus och Smålandsvillan i Sverige) och hittills har vi inga problem (haft kontakt m säljaren i snart 9 månader). Jag liksom du googlade massa i början o hittade massa skit som jag även tog upp m dem, men det verkar vara de dom som är missnöjda som skriver o de nöjda skriver ej. Självklart ska de svara så ring dem igen (de har haft semesterstängt t denna veckan vet jag)! Följer många som bygger o byggt på Instagram och där är de flesta rätt nöjda. Jag hoppas verkligen det går bra för oss med..
 
  • Gilla
EnPlatsPåLandet
  • Laddar…
Obos är väl en av Nordens största bostadsutvecklare och det blir man ju inte genom att vara helt usel. Äger bl.a Myresjöhus. Har flera vänner och bekanta som köpt nyprod både av M.sjöhus och direkt av obos och är väldigt nöjda än så länge. Jag bygger via M.sjöhus nu och är helnöjd med nästan allt. Problemet med de flesta hustillverkare är att de i regel anlitar lokala entrepenörer vilket ger olika upplevelser beroende på var i landet man bor och i vissa fall även olika resultat. Därför viktigt att kolla upp vilka underentreprenörer som obos nyttjar på din ort och sedan kolla upp dessa för det är ju de som kommer utföra arbetet. En nära vän till mig är säljare på en annan stor husfirma och hans främsta tips till mig när jag skulle bygga var just det. I Mälardalen där jag bor så har Exempelvis Mälarvillan ett dåligt rykte i vissa kretsar bl.a p.g.a. en entreprenör som de använde på ett antal byggen som tydligen var helt kassa. Sen är det givetvis upp till husleverantören att anlita bra entrepenörer och det är ju ett stort minus om de inte klarar av det. Dessutom så ju större husleverantör desto fler skräckhistorier om vi utgår ifrån att de byggen som går åt skogen är procentuellt ungefär lika många hos alla hustillverkare.
 
  • Gilla
order66 och 1 till
  • Laddar…
T
Att bygga sitt eget hus är den bästa affären du kan göra på bostadsmarknaden, om du vet vad du gör och har någorlunda koll.

Åker man på en "oväntad 500 000 kr utgift" så har man inte koll. Sen är läget så klart också avgörande.

För att inte nämna:

- Möjlighet till amorteringsfritt i 5 år.
- Ingen fastighets skatt i 15 år!
- Låga underhållskostnader i många år.
- Energisnålt hus.
- Du får det som du vill från början.

Fördelarna är många, nackdelarna få...
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jag vill bara uppmärksamma TS på att det finns positiva kommentarer ovan från helt nyregistrerade användare. I sig inte något som måste vara fusk, men lägger man in historien om FB så skall man nog dra öronen åt sig lite.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
BlamBim:

Du har skrivit en referens för ett företag. Enligt forumsreglerna vill vi att man har fyllt i en korrekt profil innan man ger en referens. Uppgifterna i profilen är inte synliga för vanliga medlemmar, bara för oss moderatorer.

Vi använder uppgifterna för att verifiera att sådana inlägg inte är skrivna av en "påhittad" användare.

Du har skrivit en profil, men flera av uppgifterna verkar inte stämma. Du behöver rätta uppgifterna i profilen, annars måste vi radera ditt inlägg.

/moderator
 
OBOS är Norges motsvarighet till HSB. Ägs av medlemmarna (knappt en halv miljon) Skulle känna mig tryggare med dom än de flesta mindre privata bolagen.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Obos har kontaktat mig och vill bemöta TS inlägg enligt nedan.

---------------

"Med detta inlägg önskar vi på OBOS att sakligt bemöta några av de punkter som tas upp i denna forum-tråd.

Trådstartare order66 nämner att denne inte har lyckats få kontakt med OBOS, varken via e-post eller telefon. Vi har tagit frågan vidare internt, då god kommunikation med både kunder och medarbetare är av största vikt för det kvalitets- och kundservicearbete som vi gör kontinuerligt på OBOS. Efter att ha granskat trådstartens ärende har vi upptäckt att orsaken till att trådstartaren inte har fått svar är ett glapp i kommunikationen mellan ordinarie och ersättande mäklare hos de vi har samarbetat med här. Detta är beklagligt, och trådstartaren ska i onsdags ha fått kontakt med ordinarie mäklare.

Trådstartaren nämner vidare skepsis över Myresjöhus, med anledning av de enstegstätade fasaderna som det skrivits om i många offentliga sammanhang. Det stämmer att Myresjöhus är ett av de varumärken som ingår i OBOS-koncernen, och att vi ibland utvecklar bostadsprojekt där vi tar in hus från Myresjöhus hussortiment. I detta specifika fall är det dock inte så, utan det är OBOS som är byggherre med underentreprenörer. Men oavsett är det viktigt att betona här att de enstegstätade fasaderna inte längre används i vår entreprenad.

Vidare skriver trådstartaren att en övervägande del av de positiva recensionerna på Facebook är från medarbetare på OBOS. Även denna punkt har vi tittat på internt, där vi har sett att cirka 50 procent av recensionerna mycket riktigt är från OBOS-anställda. På OBOS har vi, som inom de allra flesta företag, en medarbetarkultur där många är stolta ambassadörer för våra varumärken. Vi har dock ingen policy som säger att medarbetare ska gå in och avlägga positiva recensioner, utan det ser vi som en effekt av den medarbetarkultur vi har byggt upp. Vi ser också att majoriteten av recensionerna från medarbetare har gjorts under 2017, när OBOS i Sverige var en nyetablerad sida på Facebook, som lockade många nya följare – inte minst inom det egna företaget.

Vad gäller våra nöjda kunder, kom vi under 2019 på plats nummer 3 som bostadsutvecklare avseende kundnöjdhet i Prognoscentrets undersökning. Att den höga kundnöjdheten inte alltid reflekteras i recensionerna på Facebook-sidan beror, precis som en annan trådskrivare här nämnde, att det finns en trend i att de kunder som är nöjda inte hör av sig i sociala medier, medan mindre nöjda kunder hör av sig.

Avslutningsvis vill vi tacka för möjligheten att få bemöta dessa punkter. All återkoppling från våra kunder och intressenter ser vi som en möjlighet att fortsätta att utveckla oss, och vi tar gärna emot eventuella ytterligare frågor via info@obos.se

Hälsningar

Ulrika Liiv, kommunikationschef OBOS Sverige"

---------------
 
Redigerat:
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
O
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Obos har kontaktat mig och vill bemöta TS inlägg enligt nedan.

---------------

"Med detta inlägg önskar vi på OBOS att sakligt bemöta några av de punkter som tas upp i denna forum-tråd.

Trådstartare order66 nämner att denne inte har lyckats få kontakt med OBOS, varken via e-post eller telefon. Vi har tagit frågan vidare internt, då god kommunikation med både kunder och medarbetare är av största vikt för det kvalitets- och kundservicearbete som vi gör kontinuerligt på OBOS. Efter att ha granskat trådstartens ärende har vi upptäckt att orsaken till att trådstartaren inte har fått svar är ett glapp i kommunikationen mellan ordinarie och ersättande mäklare hos de vi har samarbetat med här. Detta är beklagligt, och trådstartaren ska i onsdags ha fått kontakt med ordinarie mäklare.

[bild]
Trådstartaren nämner vidare skepsis över Myresjöhus, med anledning av de enstegstätade fasaderna som det skrivits om i många offentliga sammanhang. Det stämmer att Myresjöhus är ett av de varumärken som ingår i OBOS-koncernen, och att vi ibland utvecklar bostadsprojekt där vi tar in hus från Myresjöhus hussortiment. I detta specifika fall är det dock inte så, utan det är OBOS som är byggherre med underentreprenörer. Men oavsett är det viktigt att betona här att de enstegstätade fasaderna inte längre används i vår entreprenad.

Vidare skriver trådstartaren att en övervägande del av de positiva recensionerna på Facebook är från medarbetare på OBOS. Även denna punkt har vi tittat på internt, där vi har sett att cirka 50 procent av recensionerna mycket riktigt är från OBOS-anställda. På OBOS har vi, som inom de allra flesta företag, en medarbetarkultur där många är stolta ambassadörer för våra varumärken. Vi har dock ingen policy som säger att medarbetare ska gå in och avlägga positiva recensioner, utan det ser vi som en effekt av den medarbetarkultur vi har byggt upp. Vi ser också att majoriteten av recensionerna från medarbetare har gjorts under 2017, när OBOS i Sverige var en nyetablerad sida på Facebook, som lockade många nya följare – inte minst inom det egna företaget.

Vad gäller våra nöjda kunder, kom vi under 2019 på plats nummer 3 som bostadsutvecklare avseende kundnöjdhet i Prognoscentrets undersökning. Att den höga kundnöjdheten inte alltid reflekteras i recensionerna på Facebook-sidan beror, precis som en annan trådskrivare här nämnde, att det finns en trend i att de kunder som är nöjda inte hör av sig i sociala medier, medan mindre nöjda kunder hör av sig.

Avslutningsvis vill vi tacka för möjligheten att få bemöta dessa punkter. All återkoppling från våra kunder och intressenter ser vi som en möjlighet att fortsätta att utveckla oss, och vi tar gärna emot eventuella ytterligare frågor via info@obos.se

Hälsningar

Ulrika Liiv, kommunikationschef OBOS Sverige"

---------------
Ja jag kan tillägga att mäklaren och OBOS hörde av sig i slutet på veckan och bemötta alla de frågor jag hade. Speciellt mäklaren var väldigt behjälplig.

Jag förringar inga anställda att uttrycka sitt nöje över sin arbetsplats, det är ju fantastiskt att de känner så och det ska OBOS vara stolta över. Men det kan, åtminstone för mig som potentiell kund, "korrumpera data" i vilka beslut jag kan tänkas ta.

Denna tråd har gett mig mycket ny information som jag kommer ta med mig i framtida beslut kring bostad.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H hempularen skrev:
BlamBim:

Du har skrivit en referens för ett företag. Enligt forumsreglerna vill vi att man har fyllt i en korrekt profil innan man ger en referens. Uppgifterna i profilen är inte synliga för vanliga medlemmar, bara för oss moderatorer.

Vi använder uppgifterna för att verifiera att sådana inlägg inte är skrivna av en "påhittad" användare.

Du har skrivit en profil, men flera av uppgifterna verkar inte stämma. Du behöver rätta uppgifterna i profilen, annars måste vi radera ditt inlägg.

/moderator
Hej
Sedan jag startade profilen har jag flyttat(flyttade 2016) men har nu uppdaterat adress o mobiler.
Mvh Towe
 
elpaco elpaco skrev:
Jag vill bara uppmärksamma TS på att det finns positiva kommentarer ovan från helt nyregistrerade användare. I sig inte något som måste vara fusk, men lägger man in historien om FB så skall man nog dra öronen åt sig lite.
Stämmer det verkligen? Jag skrev och har varit medlem i massa år!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.