Hej! Jag går i tankarna på att köpa ett 1 & 1/2 plans hus från 1969 med direktverkande el och murstock finns inte. Detta har fått anmärkning på mikrobakteriell tillväxt på kallvind. På fotot såg det ut att vara ganska mycket så jag frågade ägaren om jag kunde kliva upp och kolla. Nu har jag kollat och i stort sett hela vinden är det ett lager av svart mögel som gick skrapa bort.

Jag lyfte på isoleringen och kunde inte se någon ångspärr eller ångbroms i form av papp eller plast. Vinden är isolerad med ca 150mm sten eller mineralull. Det sitter ventilationshål på gavlarna på vinden.

Det är även svart på råsponten bakom masoniten (i luftspalten) om man lyser ner i luftspalten. Där i kunde man se spindelnät och det verkade inte röra på sig alls vilket fick mig och fundera på om det ens är öppnat för ventilation nere i takfoten.

I övrigt är det självdrag och det finns bara frånluft på badrum på ovanvåning och badrum på nerevåning samt köksfläkt och en frånluftsventil i källare. Vilket alla var STÄNGDA. Jag tänker att luften borde stå stilla där inne då.

Tror ni att jag behöver göra allt detta:
fixa ångspärr i alla rum på ovanvåning?
Bygga om ventilationen helt eller räcker det med att öppna dom som är stängda?
Hur många frånluft bör man ha på varje plan?
Kolla så ventilationen bakom masoniten är öppen nere i takfot?

I vilket fall som helst kommer jag om jag köper detta lägga om taket med råspont och pannor osv men vill inte att detta händer igen.

Behöver gärna lite tips. :D
 
  • Lampa lyser på en vind isolerad med mineralull där synligt svart mögel har bildats på ytan, inga ångspärrar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart mögeltillväxt på råspont och isolering i en vind utan synlig ångspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart mögel på råspont och isolering i vind med synlig skada och bristande ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upplyst vind med svart mögel på ytan och synlig mineralullsisolering och trästrukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hygrometer för att logga vinden vore nog bra. Ventilation i bostaden ska ni ju ha oavsett. Följ sedan upp om RF håller sig på ok nivåer efter åtgärd. Funkar det inte så är ångspärr bra men blir säkert inte fullgott. Alternativ blir sorptionsavfuktare och eller byta isoleringen till cellulosa.

Om taket behöver bytas kan man också bygga klimatvind av det för att få ned RF. Går att läsa på om här på byggahus. Ventilation av takfoten kan vara både bra och dåligt. Läcker det upp mycket fukt från bostaden sänker ventilationen temp på vinden, kan leda till kondens om luften inte ventileras bort snabbt nog. En vinter som denna släpper man ju även in fuktig luft. Klimatförändringarna för inte kallvindar lättare att hantera tyvärr.
 
Låt bli att köpa huset!
 
Tjena, haft lite dåligt samvete för ni inte fått någon uppdatering här. Vi köpte huset och planerar att byta taket nästa år. Sökte lite på klimatvind men fann inte så mycket om det tyvärr. Men nu är tanken att sätta någon fuktspärr eller ångbroms mellan vind och övervåning samt byta till cellulusaisolering. Angående ventilationen har jag funderat på att nu under hösten installera ftx system då jag tror det skulle gå hyffsat smärtfritt då jag har fina katttvindar där jag kan dra en del rör. Vad tror ni? Är det överdrivet? Ska man bara köpa paxfläktar till bad och toalett istället?
Och är det ekonomiskt försvarbart att göra det? Jag tänkte göra allt själv då.

/Samuel
 
Det låter som att ni gör umgefär som oss. Vi renoverar just nu ett rum i taget och sätter ångspärr så gott det går. Det blir inte perfekt men det blir iallafall bättre. Vi har också slitit ut tilläggsisoleringen pga att vi hade en läcka vid murstocken under våren. Sammantaget bör det ge en kraftig förbättring i kombination med PAX fläktar i badrummen och ventiler i sovrum. FTX är säkert bättre ur boendesynpunkt men inte nödvändigtvis något ni behöver för att säkra vinden. Ventilationsnormerna är ju till för luftkvalitén i boendemiljön och inte vindsmiljön.

Vi lär nog titta på cellulosa eller träskivor till vinden så småningom. Vi får se hur hårt det blir för värmepumpen i vinter först i vårat fall. Verkar ha gjort några växlar på invertern vid 0 gradigt så skillnad är det trots en liten vind och slarvig tidigare isolering (glasfibermattor).
 
  • Gilla
mickemus och 1 till
  • Laddar…
A
Mina tips är följande:
  • Riv av taket och råspont
  • Ta bort all isolering
Bygg upp nytt och säkra så att det inte finns någon möjlighet till luftväxling med uteluften på kallvinden. Dvs ingen takfotsvent eller gavel vent. Anledningen till detta är att installera en sorbtionsavfuktare på vinden.

  • Spruta på antimögel medel på takstol och undertak
  • bygg upp FTX systemet på vinden
  • lägg på isolering


På detta sätt minskar du risken för att få fuktproblem på vinden senare.


Sedan är det jättebra med ångspärr för att minska risken att få upp fuktig luft på vinden.


Om du sedan inte har behov av skorstenen är det perfekt tillfälle att riva ner den till under taket för att slippa ha risken för läckage senare.



Klimatvind betyder att man också sätter isolering på utsidan av råsponten. Syftet är att råsponten ska vara så varm att kondensutfällning på råspont inte ska ske.
 
  • Gilla
ZeuSVI
  • Laddar…
Ångspärr från uppvärmda utrymmen kan inte nog betonas. Det är det första du skall göra. På känsliga vindar kan det räcka med att man tar hål i befintlig ångspärr för att sätta tex spotar och sedan har man ett problem. Skall du nu satsa på et nytt tak så lös ångspärren så du inte snabbt sabbar även det nya taket. Pax fläkt i badrum är ju bra men fuktig luft från badrum och våtutrymmen får heller aldrig tillåtas läcka upp på en vind (ångspärr igen).
 
FTX låter som en bra ide. Klimatvind med utvändig isolering är en superbra lösning, så skulle jag göra om jag la om taket idag. Det är värt det extra besväret.

Det jag tänker när jag ser dina bilder är att med bara 15cm isolering och så mycket mögel, så har du ett stort läckage av varm inomhusluft som åker upp på vinden. Det räcker inte med att bara ha dålig ventilation i huset....Är du säker på att det inte finns någon avloppsventilation eller ventilation från badrum etc som slutar på vinden istället för utanför huset?
 
Så såg det ut när jag köpte vårt hus (eller värre). Bytte tak och nu är det svartmögel igen.

Men vad vinner man egentligen på att byta tak?
 
Byta tak (råspont) gör man om det har ruttnat och inte bär längre. Byta tak för att det är mögel på det, har ingen som helst funktion som du också märkt. För att bli av med möglet måste man förändra klimatet på vinden så att mögel inte vill växa. Typiskt mindre fukt och högre temperatur.
 
A
En saneringsfirma ska säkert ha 10 för saneringsjobbet och mer om det även ska blekas.

Med råspont kvar är det inget kul jobb att ta ut isoleringen. Har gjort det och tog mellan 1-2 dagar.

Det är trångt vid takfoten med råsponten kvar så när man ska täta och stänga igen kan det ta extra tid.

Det är trångt att dra spiro på en vind med lågt i tak om råsponten är borta får man lite bättre ergonomi.


Så kostnaden för byte av råspont får balanseras mot merkostnaden/arbetet för de andra stegen.

Håller dock med @MathiasS att ut hållfasthetssynpunkt behövs det inte bytas...
 
Det är ju väldigt mycket pengar att byta ett helt tak i förhållande till de andra stegen. Ångbroms ska också helst vara så långt in som möjligt så det löses bäst i boendemiljön. Möjligen en annan sak om man har snedtak och är oroad över status på sponten där. Just ovan nämnda hus kan ju ha glasfiber i eventuella snedtaksfack (mtp byggår). Jag har spån i mina fack och lyfter man lite på det så ser man att sponten är frisk trots att vi har ett så gammalt hus att det inte finns luftspalt.

@mathiash77 föreslår ju väldigt kostsamma åtgärder som ärigt talat är hängslen och livrem. Om taket ska läggas om kan det givetvis vara försvarbart däremot. Då är extrakostnaden jämf sanering inte lika stor.
 
Kostnad för att byta taket känner jag mig lugn med då vi prutade på huspriset den kostnaden men jag vill ju som sagt få bukt med problemet innan bytet sker. Så det inte uppstår igen. Jag tänker att jag under hösten försöka fixa bättre ventilation och ångspärr. Jag har varit uppe och kikat efter avloppsluftare på vinden men den ser ut att gå genom kattvinden och sedan ut på taket så det borde inte vara nått. Murstock har jag ingen för det har aldrig funnits någon panna.

Vad ska man sätta egentligen, ångbroms eller en plast? För och nackdelar?

Är det ett smart val med cellulusaisolering?

Någon avfuktare är jag egentligen inte intresserad av utan jag vill ha en konstruktion som funkar utan detta.

Är det någon som har erfarenhet av klimatvind och kan länka någon bra sida för att lära sig mer om det innan man bygger?
 
A
A ArWo skrev:
Det är ju väldigt mycket pengar att byta ett helt tak i förhållande till de andra stegen. Ångbroms ska också helst vara så långt in som möjligt så det löses bäst i boendemiljön. Möjligen en annan sak om man har snedtak och är oroad över status på sponten där. Just ovan nämnda hus kan ju ha glasfiber i eventuella snedtaksfack (mtp byggår). Jag har spån i mina fack och lyfter man lite på det så ser man att sponten är frisk trots att vi har ett så gammalt hus att det inte finns luftspalt.

@mathiash77 föreslår ju väldigt kostsamma åtgärder som ärigt talat är hängslen och livrem. Om taket ska läggas om kan det givetvis vara försvarbart däremot. Då är extrakostnaden jämf sanering inte lika stor.

Ja, @ArWo du har helt rätt. Om man inte ska byta taket är det en merkostnad att följa mitt förslag.

När det gäller hängslen och livrem så är det väldigt få kallvindstak förunnat att vara fria från viss mögelpåväxt. Det finns ingen som kan garantera att ökad eller minskad ventilation, mer eller mindre gavel eller takfotsvent ökar eller minskar riskerna. Man måste helt enkelt bygga bort kallvinden eller gå på en trygghetsvakt eller avfuktare.

Jag ville inte lägga 150000 på ett tak och isolering och bara ha en 70% säkerhet att det fungerade. Då fick det vara värt 20000 till för avfuktare och installation.
 
Mät, mät, mät. Temp och RH på vinden, ute, och i bostaden.
Logga värdena över tid och dokumentera alla förändringar på huset. Man vet aldrig vad som kan påverka i ett gammalt hus.
Idealt mäter man minst ett år innan ev förändringar för att få ett startvärde att jämföra mot, så man ser om åtgärderna är relevanta för problemet, och hur mkt de påverkar.

Det viktigaste är att få det helt lufttätt mellan bostad och vind.

Det andra stora problemet generellt när det gäller fukt och mögel på råspont tycks vara nattutstrålning, som i princip endast kan lösas med utvändig isolering av taket. Huruvida det är ett reellt problem för detta hus kan man bara få reda på genom mätning/loggning (innan några åtgärder sätts in).

Dock, om det redan är inplanerat tid och pengar för komplett takbyte så är det ju inte fel att säkra genom att isolera taket utvändigt och ev göra en fullständig klimatvindskonvertering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.