Tjena!
Jag ska riva innertaket i en bostad byggd på 60 talet sedan ska byggare komma dit för att återställa. De tyckte att jag skulle sätta upp sidostämp/väggstöd/montagestöd så att huset inte ändra sig i sidled efter att jag rivit innertaket. Frågan är alltså om jag kan använda mig av reglar av något slag ex 95mm eller större som sidostöd? Förankringen måste ske på utsidan. Går inte på insidan. Huset har inga innerväggar. Självbärande takstolar.
Jag tänker mig då kanske 95:surprised:r och sedan en kortling som ner och upptill som regeln skruvas fast i, som fötter.

Tacksam för råd och hjälp.
 
ingen som har några kloka ideer. Behöver en lösning ganska snart.
 
Vad ska du riva? Bara innertaket eller ska du riva takstolarna också?
Om du bara river rent till underkant på takstol skulle jag riva 2 meter och sedan slå dit strävor på undersida takstol som ett X i var ände av huset. Sedan köra likadant hela vägen. Då kan man plocka bort Några strävor i taget för att kunna spika det nya innertaket.

För att kunna sträva på utsidan behöver du slå ned reglar rejält i jorden för att förankra reglar i, dom ska kunna ta både tryck och drag krafter.
 
Normalt så behöver man inte sträva något om ytterväggar och yttertak är på plats
 
Känns som det saknas information? Ska du öppna upp till nock? Är det 1-2 plan?
 
Ena långsidan yttervägg saknar bärande konstruktion. Av denna anledning kanske det är bra antog jag.

Annars är alla bärande konstruktioner kvar förutom då inner innerväggar men de har aldrig varit bärande.
 
Finns det någon som har en klok idé?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.