coconut
L Thyrfalk skrev:
Men visar inte det faktum att man har förbesiktning att man är mån om att slutbesiktningen ska gå bra så ägarna sedan inte måste vänta ytterligare på åtgärder innan de får nycklarna? Jag är inte så införstådd i alla moment ännu men det låter som att jag kommer vilja få till en förbesiktning när det väl är dags att bygga.
Jag tycker det var transparent av byggarn att en kontrollbesiktning där vi fick vara med och sen en slutbesiktning på det. Klart mycket roligare att få ett tomt papper i handen än ett med en massa anmärkningar och sen planera in tid när saker ska åtgärdas.

Finns ju heller inget som säger att byggaren inte kan göra en egen besiktning som byggherren inte får vara med på, fixa felen och sen visa upp ett nollfels resultat. Men det ger ju inte samma öppenhet.

Hur som helst uppskattade jag kontrollbesiktning och att vi då inte behövde rådda med att ge tillträde, flytta på saker osv.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
T
L Thyrfalk skrev:
Men visar inte det faktum att man har förbesiktning att man är mån om att slutbesiktningen ska gå bra så ägarna sedan inte måste vänta ytterligare på åtgärder innan de får nycklarna? Jag är inte så införstådd i alla moment ännu men det låter som att jag kommer vilja få till en förbesiktning när det väl är dags att bygga.
Man ska alltid kolla upp varför gör dom denna förbesiktning , varför vill dom försöka leverera ett bra resultat på exempelvis besiktning.

Vad skiljer hjältevadshus från många andra hus tillverkare?

Har du kunskap om deras grund till deras hus som inte står på en platta? att dom istället kör en isolergrund,,, en krypgrund.
Har denna grund bevistat sig fungera i 100 år som du fråga efter? eller har den tillkommit dom senaste 10-20 åren? och är då inte beprövad att hålla i 100 år.
Detta är ett exempel som då dyker upp, dom skiljer sig från dom som har platta som grund, och som många vet är detta bland det bästa man kan ha, krypgrunder däremot är mer tveksamma i långa loppet.
 
Mikael_L
L Thyrfalk skrev:
Men visar inte det faktum att man har förbesiktning att man är mån om att slutbesiktningen ska gå bra så ägarna sedan inte måste vänta ytterligare på åtgärder innan de får nycklarna? Jag är inte så införstådd i alla moment ännu men det låter som att jag kommer vilja få till en förbesiktning när det väl är dags att bygga.
Självklart är det en del positivt ändå. Precis som du säger så visar det på en större vilja att få noll fel, det borde betyda en genomgående skillnad i alla led. Kanske inte någon fantastisk megamaximal skillnad, men ändock en skillnad i viljan att få noll eller så få fel som möjligt.
 
Mikael_L
T Takläggare skrev:
dom skiljer sig från dom som har platta som grund, och som många vet är detta bland det bästa man kan ha, krypgrunder däremot är mer tveksamma i långa loppet.
Vilken grundläggning som är lämpligast och hur pass olämpliga de andra är beror allra mest på markförhållanden för huset.
Krypgrund fungerar riktigt bra på rätt mark, men kan bli en ren katastrof på fel mark (och utförande).
Platta på mark är dock mer "jämnt", dvs behöver inte alltid vara den allra bästa grunden, men kan knappt bli någon katastrof på nästan någon mark.
Det är endast mark som kräver stödpålning som platta på mark blir tveksamt, där blir alla dock grundläggningar katastrof utan pålning.
 
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilken grundläggning som är lämpligast och hur pass olämpliga de andra är beror allra mest på markförhållanden för huset.
Krypgrund fungerar riktigt bra på rätt mark, men kan bli en ren katastrof på fel mark (och utförande).
Platta på mark är dock mer "jämnt", dvs behöver inte alltid vara den allra bästa grunden, men kan knappt bli någon katastrof på nästan någon mark.
Det är endast mark som kräver stödpålning som platta på mark blir tveksamt, där blir alla dock grundläggningar katastrof utan pålning.
Visst är det bra med förbesiktning som ger ett snyggt protokoll till slutbesiktningen . men byggtiden blir det samma, dom har redan räknat med denna förbesiktning i byggtiden. även Fiskarheden villan gör det samma i många kommuner, även om den är byggd på plats och på platta Så har den oxå förbesiktning , så många har det och kan skriva in det i sina kontrakt.

Men jag hade vilja dom istället visa hur två års besiktningen ser ut och föra statistik över den.

Nu är just älvsbyhus o hjältevadshus dom två billigare och modul byggda husen vi har i landet, dom utan platta i mark.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Visst är det bra med förbesiktning som ger ett snyggt protokoll till slutbesiktningen . men byggtiden blir det samma, dom har redan räknat med denna förbesiktning i byggtiden. även Fiskarheden villan gör det samma i många kommuner, även om den är byggd på plats och på platta Så har den oxå förbesiktning , så många har det och kan skriva in det i sina kontrakt.

Men jag hade vilja dom istället visa hur två års besiktningen ser ut och föra statistik över den.

Nu är just älvsbyhus o hjältevadshus dom två billigare och modul byggda husen vi har i landet, dom utan platta i mark.
Vad är dina rekommendationer för att få ett bra bygge Takläggaren?
 
L Thyrfalk skrev:
Jag sitter och läser på och kollar modeller från ett 15-tal olika hustillverkare och försöker komma fram till vilka som faktiskt bygger gedigna, kvalitativa hus. Sådana som kommer stå i 100 år utan problem, på samma sätt som ingen ryggar för att köpa ett 1920/30-talshus idag.

Något jag tyckte lät positivt var priset för årets nollfelsaktör, dvs det bolag med flest nollfelsbesiktningar som 2019 delades ut av Gar-Bo till Trivselhus och Hjältevadshus, de låg på 89% sådana, till skillnad mot branschstandard som var typ 65%.

Ett par frågor kring detta:
  • Jag hittar inget underlag för hur de kom fram till vinnarna, siffran på 89% eller branschstandard kring 65%. Gar-Bo själva verkar mycket fåordiga och det är mest på vinnarnas hemsidor man kan läsa hur glada de är över priserna. Är det kanske så illa att det är från ett fåtal "samarbetspartners" Gar-Bo plockat sina två vinnare? Eller tror ni det är gediget arbete bakom det hela? Någon som vet om fullständig lista finns på hur ofta olika tillverkare lyckas med nollfelsbesiktningar?
  • Är detta ett bra sätt för mig att avgöra kvalitet på olika hustillverkare? Och finns det andra bra indikationer annat än "du får vad du betalar för" samt referenser vilket jag inte alltid tycker ger så mycket insikter - tillverkar man X000 hus om året har väl alla tillverkare, bra som dåliga, NÅGON som är nöjd och kan stå som referens...

En slutbesiktning checkar inte så mycket av värde. Visst, huset är inte dödligt att flytta in i och lite småfel hittas alltid. Men mycket är undantaget och grova fel i konstruktionen kan man ju sällan se när väl väggar (gips och fasad) är på plats. För att åstakomma det du är ute efter måste du vara med under bygget och inspektera dom olika momenten nästan dagligen. Sen behöver man konstruera huset på ett sätt så det håller länge och det gör man i princip inte längre utan billigast vinner... (det är vårt eget fel som konsumenter eftersom vi belönar dom som bygger billigast)
 
K kirilian skrev:
En slutbesiktning checkar inte så mycket av värde. Visst, huset är inte dödligt att flytta in i och lite småfel hittas alltid. Men mycket är undantaget och grova fel i konstruktionen kan man ju sällan se när väl väggar (gips och fasad) är på plats. För att åstakomma det du är ute efter måste du vara med under bygget och inspektera dom olika momenten nästan dagligen. Sen behöver man konstruera huset på ett sätt så det håller länge och det gör man i princip inte längre utan billigast vinner... (det är vårt eget fel som konsumenter eftersom vi belönar dom som bygger billigast)
Existerar förekomsten av delbesiktningar? Borde ju säkerställa god kontroll under genomförandet även om man som mig är en okunnig beställare.

Vad är det som görs sämre numera? Inga tillverkare som håller hög nivå?
 
Mikael_L
T Takläggare skrev:
Nu är just älvsbyhus o hjältevadshus dom två billigare och modul byggda husen vi har i landet, dom utan platta i mark.
Och nu har ju Älvsbyhus dubbelt så stor marknadsandel som den näst största småhustillverkaren i Sverige, så något gör dom nog rätt. ;)
Jag har varit och gjort lite kompletterande eljobb i något Älvsbyhus och märkte då att det var Exxact apparatserie, helacon toppklämmor i dosorna, Schneider elcentral med säkringar osv osv, dvs såna där prylar som vi elmicklare helst hämtar ut och jobbar med, inte för att det är billigast utan för att det är bra, går snabbt att jobba med, håller bra och fungerar bra helt enkelt.
Siemens vitvaror och Nibe värmepump har det också varit.
Virket är väl troligen svenskt då ÄH har eget sågverk, ev lite finskt också.

Så varför är det billigt då. Inte för att de väljer billiga material i alla fall. Men den långt drivna effektiviseringen i byggfabriken samt att de bygger volym-moduler inte väggsegment som gör att nästan allt montage i huset kan göras i den effektiva fabriken, dessutom väldigt lite kvar för de lokala bygglagen att klanta till.

Men volymmodulerna innebär dock att det måste bli krypgrund (det går i alla fall inte att ha platta på mark med golvvärme), det blir radiatorer och det blir plastmatta i badrum.
Något ÄH jag kompletterat så hade köparen beställt utan matta i badrummet, så de fick råa väggar och golv istället, och efter huset var färdigställt tog de dit lokal badrumsfirma som flytspacklade upp golvet med golvvärme i och satt kakel och klinker, så den biten går att ordna om man vill betala för någon firma att göra det i efterhand.

Men som någon skrev i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threa...digt-hus-aelvsbyhus-baesta-alternativ.349256/
"200 000 är ändå nästan 10 utlandssemestrar... Undrar vad barnen minns när de blir stora, att vi hade kakel i badrummet eller åkte på semester tillsammans?"

Själv skulle jag ha svårast att offra golvvärmen, jag är fullkomligt sucker på att ha varma sköna golv ... ;)
Så frågan är vad jag skulle göra med familjen för en mille över för att gå från en tillverkare med golvvärme till ett Älvsbyhus ... ;)

Nu byggde jag lösvirke i egen regi och på egen hand, så valet behövdes aldrig göras.

Och visst, ett krypgrundshus ska aldrig ställas upp i ett lågt liggande lerhål av gammal åker.
Det ska stå lite högre på väldränerad moränmark, då blir det inga problem. Där jag bor är det sådan mark och 1/3 av husen är Älvsbyhus och de kommer inte få några problem med sina krypgrunder här.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och nu har ju Älvsbyhus dubbelt så stor marknadsandel som den näst största småhustillverkaren i Sverige, så något gör dom nog rätt. ;)
Jag har varit och gjort lite kompletterande eljobb i något Älvsbyhus och märkte då att det var Exxact apparatserie, helacon toppklämmor i dosorna, Schneider elcentral med säkringar osv osv, dvs såna där prylar som vi elmicklare helst hämtar ut och jobbar med, inte för att det är billigast utan för att det är bra, går snabbt att jobba med, håller bra och fungerar bra helt enkelt.
Siemens vitvaror och Nibe värmepump har det också varit.
Virket är väl troligen svenskt då ÄH har eget sågverk, ev lite finskt också.

Så varför är det billigt då. Inte för att de väljer billiga material i alla fall. Men den långt drivna effektiviseringen i byggfabriken samt att de bygger volym-moduler inte väggsegment som gör att nästan allt montage i huset kan göras i den effektiva fabriken, dessutom väldigt lite kvar för de lokala bygglagen att klanta till.

Men volymmodulerna innebär dock att det måste bli krypgrund (det går i alla fall inte att ha platta på mark med golvvärme), det blir radiatorer och det blir plastmatta i badrum.
Något ÄH jag kompletterat så hade köparen beställt utan matta i badrummet, så de fick råa väggar och golv istället, och efter huset var färdigställt tog de dit lokal badrumsfirma som flytspacklade upp golvet med golvvärme i och satt kakel och klinker, så den biten går att ordna om man vill betala för någon firma att göra det i efterhand.

Men som någon skrev i denna tråd: [länk]
"200 000 är ändå nästan 10 utlandssemestrar... Undrar vad barnen minns när de blir stora, att vi hade kakel i badrummet eller åkte på semester tillsammans?"

Själv skulle jag ha svårast att offra golvvärmen, jag är fullkomligt sucker på att ha varma sköna golv ... ;)
Så frågan är vad jag skulle göra med familjen för en mille över för att gå från en tillverkare med golvvärme till ett Älvsbyhus ... ;)

Nu byggde jag lösvirke i egen regi och på egen hand, så valet behövdes aldrig göras.

Och visst, ett krypgrundshus ska aldrig ställas upp i ett lågt liggande lerhål av gammal åker.
Det ska stå lite högre på väldränerad moränmark, då blir det inga problem. Där jag bor är det sådan mark och 1/3 av husen är Älvsbyhus och de kommer inte få några problem med sina krypgrunder här.
Ja dom säljer mycket, men toppar även statistik över fel och klagomål .
https://sverigesradio.se/artikel/6668573
Även i Danmark har dom stora problem att få sina hus godkända.
https://sverigesradio.se/artikel/6668573
Sedan den hårda sanningen om Älsbyhus och deras kallhamrade sätt mot köpare som inte får reparationer och garantier från dom , ja Kalla fakta gjorde program med flera delar
 
T
L Thyrfalk skrev:
Existerar förekomsten av delbesiktningar? Borde ju säkerställa god kontroll under genomförandet även om man som mig är en okunnig beställare.

Vad är det som görs sämre numera? Inga tillverkare som håller hög nivå?
Man har en kvalitets ansvarig, han ska vara en opartisk person som kommer in och ser till att alla balkar är monterade som konstruktion är ritad ,han synar så alla moment utförs innan någon får bygga igen allt, även fukt mätning innan golv o sådant läggs han följer bygget från grund till färdigt, se till att få en bra sådan och välj han själv. detta är byggets mest viktiga person, han kan stoppa allt om det går fel till.
 
  • Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Man har en kvalitets ansvarig, han ska vara en opartisk person som kommer in och ser till att alla balkar är monterade som konstruktion är ritad ,han synar så alla moment utförs innan någon får bygga igen allt, även fukt mätning innan golv o sådant läggs han följer bygget från grund till färdigt, se till att få en bra sådan och välj han själv. detta är byggets mest viktiga person, han kan stoppa allt om det går fel till.
Kvalitetsansvarig har väl inte funnits sedan 2011.
 
Man kan i kontraktet med sin kontrollansvarig lägga till att han/hon även jobbar som kontrollant, då kan han/hon göra oannonserade kontroller. Så klar förutsätter det en bra kontrollansvarig
 
R RoBo skrev:
Man kan i kontraktet med sin kontrollansvarig lägga till att han/hon även jobbar som kontrollant, då kan han/hon göra oannonserade kontroller. Så klar förutsätter det en bra kontrollansvarig
Är kontrollansvarig något man rekryterar separat eller hur fungerar det?
 
Ja antingen kollar du på boverkets sidor eller bättre om ni har någon bekant eller så som haft en bra under sitt bygge. Och ta gärna referenser. Ta inte en som husfirman rekommenderar.
 
  • Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.