Hej!

Är det nån som kan tipsa lite om vad jag bör använda för typ av isolering i väggen mellan ett badrum och ett vardagsrum för att få så bra ljudisolering som möjligt.

Väggen är uppreglad 40CC med träreglar 45*70mm så jag vill helst inte köpa skivor/rullar som är avsedda för CC60 eftersom jag då kommer att få onödigt mycket spill.
 
Dubbla gipslager, noggrannt spacklade individuellt med latex och limmade mot varandra omlott med strängar av något fjädrande är det som ger mest effekt för pengarna. Isolering i väggen kan vara bra mot resonanser i vissa frekvenser men gör avsevärt mindre än ren massa.

Det som snabbast förstör ljudisolering är hål så försök undvika att ha infällda dosor eller på annat sätt borra i just den väggen. Jämför med att stänga dörren till ett rum. Det är inte dörren i sig som isolerar speciellt mycket utan att ljudvågorna inte får fri lejd genom luften.

Sedan kan man gå in på flera, dyrare och jobbigare, tekniker om man verkligen måste stoppa ljud men det är sällan aktuellt om man inte bygger en inspelningsstudio.

/Ola
 
Hej!

Tack för svaret. Skadan med att borra i väggen är redan skedd eftersom jag hängt skåp på den väggen samt dragit ut el för handdukstorken genom den.

Dubbla gips sitter på väggen i badrummet, men det är inte tal om detta på andra sidan väggen. Jag noterade dock när jag hjälpte min käre far att renovera, att isoleringen i väggen spelar en avsevärd roll om man inte sätter dubbla gips. Så frågan är om t.ex stenull är att föredra framför vanlig gullfiber i det här fallet, främt på grund av den något högre massan.
 
Ok, så den ena väggen är redan på plats och med dubbelt gips och den andra återstår att laborera med, stämmer det? Är det omöjligt att bygga på "djupet" på den vägg du har kvar? Dubbelt gips m.m. är omöjligt? Bara så jag vet vad som finns att jobba med.
 
Men, på frågan "gullfiber eller rockwool" så är svaret "rockwool".
 
Ekofiber.. Rätt bra ljuddämpning . Fyller ut alla skrymslen.
 
OlaF skrev:
Ok, så den ena väggen är redan på plats och med dubbelt gips och den andra återstår att laborera med, stämmer det? Är det omöjligt att bygga på "djupet" på den vägg du har kvar? Dubbelt gips m.m. är omöjligt? Bara så jag vet vad som finns att jobba med.
Det som är beställt till bygget är en enkel skiva 12mm spån så som det ser ut idag så är isoleringen den enda parameter som finns att labba med.
 
Tja, då är det väl mineralull som gäller - men glöm inte att täta alla skarvar och genomföringar med silicon eller latex för det lär göra större skillnad än typ av isolering.
 
Ok. Jag hade aldrig trott att tätning av skarvarna skulle ha sån stor betydelse. Tack för dina svar.

Ska definitivt ha detta i åtanke när jag ska bygga hemmabiorummet hemma sen så man kan dundra på lite.
 
Nä man missar lätt det men det gör jättestor skillnad.

Allra helst ska man ju separera reglarna så att väggskikten sitter mot var sin uppsättning reglar.

Wall%209.gif

Här är en bra början om man vill lära sig om ljuddämpning av konstruktioner http://www.acoustics101.com/common/acoustics101v3_0.pdf

Ytterligare info finns t.ex. här http://www.saecollege.de/reference_material/titles/Acoustics3.htm

Eller ett helt forum http://www.johnlsayers.com/phpBB2/index.php Det du inte hittar där är nog inte värt att veta :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.