Kvinna står framför ett trapphus medan parkslideväxter täcker omgivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt jag vet (Södertälje)
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Vet inte vem du frågar om den sett växten. Jag har det inte, men tänker lära mig hur den ser ut.
För jag vill verkligen inte ha den nära mitt nästa hus, som jag kollar på.
En del här tycker det är trams att oroa sig för, andra har erfarenhet och visar på Youtube hur illa det kan gå.
Det är så olika uppfattning av problemet så jag är (fortfarande) osäker på om alla diskuterar samma växt.
Verkar svårt att få klarhet i såhär.

De som tycker att det de själva kallar ”Parkslide” är en bagatell ligger dock under med argument, förklaringar, foton och andra bevis så här långt.

Det var kanske andra blandade växter de såg. Jag väntar på foton av de här fina och snälla Parkslide som inte ställer till problem.
Jag ger dem väl några veckor.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hur långt upp i sverige kan man hitta Landslide?
Finns den i Jamtland än?
 
  • Gilla
Bormax
  • Laddar…
blomknopp blomknopp skrev:
Vad sägs om kaustickssoda i stjälkarna?
Det hjälper inte för det når inte roten. Värdelöst. Kolla lite bakåt i tråden.
 
Igen Igen skrev:
Vet inte vem du frågar om den sett växten. Jag har det inte, men tänker lära mig hur den ser ut.
För jag vill verkligen inte ha den nära mitt nästa hus, som jag kollar på.
En del här tycker det är trams att oroa sig för, andra har erfarenhet och visar på Youtube hur illa det kan gå.
Det är så olika uppfattning av problemet så jag är (fortfarande) osäker på om alla diskuterar samma växt.
Verkar svårt att få klarhet i såhär.

De som tycker att det de själva kallar ”Parkslide” är en bagatell ligger dock under med argument, förklaringar, foton och andra bevis så här långt.

Det var kanske andra blandade växter de såg. Jag väntar på foton av de här fina och snälla Parkslide som inte ställer till problem.
Jag ger dem väl några veckor.;)
Det var en inklippt fråga från en tidning. Den var inte riktad till dig. Att du inte sett någon Parkslide har du tydligt visat i tråden.
 
Magnus E K
Artikelförfattaren har missat något som aldrig sett blommande parkslide. Men det stämmer ju att det inte blir några frön som kan gro.

Utöver min huvudplanta (som får vara i fred inom sitt lilla område; alla skott utanför rycks så fort jag ser dem) hade jag när jag flyttade in för fem år sedan även mindre skott på ett annat ställe i gräsmattan, sannolikt utan kontakt med den andra. Där har skotten blivit färre och klenare för varje år utan annan bekämpning än att rycka. I år har det bara kommit några små klena i mitten medan det första året kanske var en cirkel med tre meters radie.
 
Jag vill tacka TS och övriga skribenter som hjälper till att medvetandegöra problemet kring detta gissel.

Så lurigt med en växt som tål att tittas på, som kanske till och med bidragit till köpet av "drömhuset".. För att senare visa sina rätta och månghövdade ansikten.

Jag var på en visning idag, på väg därifrån hajade jag till då jag såg en dunge av växtlighet som skiljde sig från övriga växter på tomten. Mitt enda möte med detta helvetesgräs har varit här i tråden, så jag vet inte vad det var jag såg på visningen.

Men jag såg tillräckligt mycket kännetecken för att posta bilder här, i hopp om att någon ska kunna bekräfta eller vederlägga förekomsten av besten. Kan detta vara parkslide? Kanske jätteslide, eller parksallat..?

Tät dunge av stora gröna blad och vita blommor som misstänks vara invasiv växt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Täta gröna växter framför en röd gammal lada, möjlig förekomst av parkslide eller liknande arter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gröna blad av potentiellt invasiv växtart, misstänkt parkslide eller liknande, bland vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på misstänkt parkslide med stora gröna blad och rödlila stjälkar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växtlighet med stora gröna blad och röda stjälkar som misstänks vara invasiv art, omgiven av andra växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gröna blad på växter med röda stjälkar bland annan växtlighet, misstänkt för att vara invasiva arter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växtdunge med möjlig invasiv art framför övergivet byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dunge av stora gröna blad och rödaktiga stjälkar som misstänks vara invasiv växt, möjligtvis parkslide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tät grönska med stora blad och lila stjälkar som misstänks vara invasiv växtart, möjligtvis parkslide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Magnus: Ryck ditt större bestånd några gånger per sommar så minskar det med tiden.

Vardagsrum: Det ser ut att vara flera olika arter av slide växter. Det tar tid att bli av med, men den är inte särskilt otrevlig. Så jag skulle inte avstå ett köp på grund av den.
 
V Vardagsrum skrev:
Men jag såg tillräckligt mycket kännetecken för att posta bilder här, i hopp om att någon ska kunna bekräfta eller vederlägga förekomsten av besten. Kan detta vara parkslide? Kanske jätteslide, eller parksallat..?
Om du tittar på bladen som du fotograferat ser du att de större bladen har en hjärtformad bas, det är jätteslide. De mindre bladen har en rak bas och det är parkslide.

Sedan kan jag tycka att sannolikheten för att båda dessa växter uppträder på samma plats inte är särskilt stor men inte omöjlig.

Och nej, jag skulle inte vara hugad köpare till platsen, bara allt arbete det innebär under många år framöver när man kan välja annat.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Det behöver inte innebära mycket arbete. Men många år är en korrekt beskrivning.
 
D Daniel 109 skrev:
Vardagsrum: Det ser ut att vara flera olika arter av slide växter. Det tar tid att bli av med, men den är inte särskilt otrevlig. Så jag skulle inte avstå ett köp på grund av den.
Tack för ditt svar, det ser onekligen ut så ja, som flera olika arter. Att den inte skulle vara särskilt otrevlig tycks dock inte vara den dominerande uppfattningen i denna tråd. Men olika människor har olika förutsättningar i marken för denna växt och förmodligen därför olika uppfattningar. Har du själv stött på den eller bekämpat den?

A Abies koreana skrev:
Om du tittar på bladen som du fotograferat ser du att de större bladen har en hjärtformad bas, det är jätteslide. De mindre bladen har en rak bas och det är parkslide.

Sedan kan jag tycka att sannolikheten för att båda dessa växter uppträder på samma plats inte är särskilt stor men inte omöjlig.

Och nej, jag skulle inte vara hugad köpare till platsen, bara allt arbete det innebär under många år framöver när man kan välja annat.
Tack för ditt svar och för beskrivningen kring skillnaden mellan de bägge varianterna. Det var detta som konfunderade mig en smula då jag undersökte växten. Att bladen skilde sig så pass, men jag tänkte att det kanske var fråga om yngre "utskott" som hade de mindre bladen, eftersom dessa var lägre i stammarna. Men ser nu efter din beskrivning och lite efterforskningar att det högst troligen rör sig om just jätteslide och parkslide.

Bägge varianter växte i samma dunge och alldeles intill varandra. Intressant nog växte dessa vid hörnet på en äldre lada, i vilken man fått byta fasadbrädor och även ersätta tidigare timmervägg med murade lecablock. Om detta har varit ett försök från ägarna att hindra ett fortsatt intrång i ladan kan jag förstås inte veta. Inte heller om fasaden blev tvungen att bytas pga skada från parkslide eller av andra anledningar. Det är förstås heller inte omöjligt att det inför murningen, togs dit schaktmassor för att plana ut marken och genom detta fick man med sig både jätteslide och parkslide, därav att bägge varianter växer på samma plats.

Vid närmare granskning av mäklarbilderna över fastigheten så såg jag vad iaf jag tycker ser ut som fler bestånd. Dessa var långt ifrån detta vid ladan, uppemot 70m emellan. Bifogar bilder nedan, tacksam för åsikter kring dessa.

Jag har uppmärksammat mäklaren på saken, att fastigheten är drabbad av parkslide. Jag har också bett denne att ställa frågan till säljaren, hur länge dessa växter funnits på fastigheten och var någonstans.

Tanken med att uppmärksamma mäklaren på förekomsten av parkslide, är att de ska upplysa potentiella köpare om detta. Det är fullt möjligt att de själva inte känner till vad det är för växter, eller dess allvar, men nu gör mäklaren iaf det.

Se följande: https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/vad-alla-maklare-borde-veta-om-parkslide
Samt: https://maklarvarlden.se/2019/11/maklare-kan-bli-skyldiga-att-informera-om-parkslide

Skadorna i fallet ovan uppgick till över 2.000.000:- men Fastighetsmäklarinspektionen avskrev ärendet då mäklaren vid tillfället inte kände till hur pass invasiv den här arten var.

Bilder från fler delar av tomten:

Röd lada med rostigt tak intill en grönskande tomt med stora växtbestånd som kan vara parkslide, under en mulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lummig trädgård med en buske av jätteslide och parkslide intill en röd träladugavel och en vit trädgårdsmöbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla röda ladan med skadad fasad och invasiva parkslideväxter i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dense vegetation with possible invasive plant species near an old red barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor buskig växt, möjligen jätteslide eller parkslide, växer intill en äldre lada bakom en röd bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Första bilden - det kan vara ett bestånd rakt bakom lampan men avståndet är för stort för att säga säkert.

Andra bilden - ingenting

Tredje bilden - ingenting

Fjärde bilden - ingenting

Femte bilden - ett slidebestånd är det men vågar mig inte på att artbestämma
 
Andra bilden gjorde mig helt övertygad, sett till de bambuliknande stammarna, storleken och formen på bladen, samt blomsterställningarna i toppen.
 
Ja, jag bekämpar ett bestånd. Det tar tid men är inte överdrivet mycket jobb.

Skadeverkningarna överdrivs på många håll. Ska man ha bort den snabbt blir det ett extremt stort jobb. Men det är sällan nödvändigt.
 
V Vardagsrum skrev:
Andra bilden gjorde mig helt övertygad, sett till de bambuliknande stammarna, storleken och formen på bladen, samt blomsterställningarna i toppen
Med tanke på bladformen på bild två skulle jag säga att det är finnslide. Inte lika invasiv och besvärlig som de andra två.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.