Det har jag aldrig tänkt på. Hur luktar det ? Du menar att rent vatten inomhus utan barr och grodyngel börjar lukta ?
 
B
japp. jävligt illa
 
Har du något alternativ att föreslå? Frågan gällde ju ett tomt och kallställt fritidshus. Antingen skall man dit och byta vatten i låsen med jämna mellanrum eller så skall man tömma vattenlåsen. Det senare är om något ett sätt att försäkra sig om dålig lukt. Sedan tror jag att det beror en del på vattnet om det luktar illa när det får stå ett tag.

Erik
 
Avemo skrev:
Har du något alternativ att föreslå? Frågan gällde ju ett tomt och kallställt fritidshus. Antingen skall man dit och byta vatten i låsen med jämna mellanrum eller så skall man tömma vattenlåsen. Det senare är om något ett sätt att försäkra sig om dålig lukt. Sedan tror jag att det beror en del på vattnet om det luktar illa när det får stå ett tag.

Erik
Nä, inte behöver man byta vatten. Har kallställt i 25år och då med med T-röd tidigare och det har aldrig luktat illa. Spriten tar väl död på det mesta;)
Var ute i stugan förra helgen och även med den "giftfria" glykolen så luktade det inget.
 
Även en liten skvätt glykol förhindrar sönderfrysning. Glykolen ändrar frysningen från att bli helt stenhård som med rent vatten och i stället bli till en slaskig konsistens. Den slaskiga konsistensen spräcker inte rören, även om glykolen inte så att säga håller vattnet flytande. Upptäckte detta i mina traktorer förra vintern då det var svinkallt och det frös till i kylarvattnet, men det blev inte riktigt hårt trots -28. Kan säga att glykolblandningen inte var tillräcklig, men det blev inte hårt utan slaskigt. Och traktorerna klarade sig utan skador. Ta propylenglykol, och det räcker gott med rätt lite. Luktar inte.

Man kan även tömma vattenlåsen på vatten och blockera vasken med plast eller nåt om det skulle lukta.
 
är nybliven ägare av ett fritidshus. Kommer att kallställa detta under vintern och tömma allt vatten, och hälla glykol lr liknanden i toan för att det inte ska frysa.

Nu till min fråga, har en fundering över att fira nyår i fritidshuset. Kommer med kaminen samt element jobba upp värmen inför detta, men ha vatten via dunkar, dvs inte slå igång vatten. Kan jag ändå använda mig av toan? genom att spola med en hink? Känns som att det borde fungera i teorin, då inget annat vatten kommer in i toan, förutom i avloppet, som ändå kommer ha vatten+glykol. vad tror ni?
 
Glykol är giftigt och får inte hällas i avlopp. Propylenglykol är mindre giftig än etylenglykol men fortfarande giftig. T-sprit är knappast dyrare samt minst lika bra som frostskydd. Därför finns ingen orsak att hälla glykol i avlopp.

Det går troligen bra att spola toaletten med hink under nyår. Normalt är det fall på avloppsrören hela vägen från vattenlås till avlopp. Därför är det bara själva vattenlåset som måste skyddas mot frost.

Erik
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
ok, då får det bli t-sprit istället, var ägaren som pratade om glykol... jo, var lite så jag tänkte också, så med en hink borde toan vara helt duglig att använda och sen bara i med ny t-sprit. har även läst att lite matolja kan göra att det inte dunstar... Då är det bara värmen som man måste få upp då...
 
K
Hej, alla spritmissbrukare...;-)

Vi har använt spolarvätska i vattenlås, golvbrunnar och toastol i ett antal år nu och det har funkat "skitbra" ;).
Spolarvätska är ju "konstruerat" för att landa i naturen utmed vägarna, så det borde ju vara bättre än Glykol och T-röd etc ur miljösynpunkt...
 
  • Gilla
martin1973 och 1 till
  • Laddar…
Nu bumpar jag den här jättegamla tråden op får skälla på mig :)

Precis så hör långt kom jag innan jag googlade, dvs att spolarvätska borde vara billigast och minst miljödestruktiv. Med en matoljeslatt på så att det inte dunstar.

I segelbåten pumpade jag alltid 5dl spolarvätska först och sedan 2-3dl matolja (smörjer och skyddar packningar etc.).

Men: Sommarstugan ligger mer norrut (samma latitud som Umeå typ) dvs det blir kallare här än där båten stod. Koncentrerad spolarvätska BORDE inte frysa ens i -30? Eller?
 
Claes Sörmland
Jag kan nu efter cirka 10 vintrar med saltlösning konstatera att det funkar fint och toan inte frusit. Vi häller i typ ett halvt kilo salt i toan, stänger av värmen och åker hem.
 
  • Gilla
Nilstyko och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D daviden skrev:
Jag kan nu efter cirka 10 vintrar med saltlösning konstatera att det funkar fint och toan inte frusit. Vi häller i typ ett halvt kilo salt i toan, stänger av värmen och åker hem.
Billig och lättillgänglig lösning!
 
  • Gilla
mortb och 1 till
  • Laddar…
D daviden skrev:
Jag kan nu efter cirka 10 vintrar med saltlösning konstatera att det funkar fint och toan inte frusit. Vi häller i typ ett halvt kilo salt i toan, stänger av värmen och åker hem.
Coolt att du återkommer i samma tråd 10 år senare. Ordentlig uppföljning 👍😎
 
  • Gilla
HasseTeknik och 4 till
  • Laddar…
Vi behöver fler sådana uppföljningar på forumet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.