Hej, min laddstation blinkar blått och jag har en 420 som går felfritt. Senaste 1-2 dagarna har den inte klippt och jag såg att den får "ingen slingsignal". Jag har en liten testapparat/HUSQ original cable tracker som jag kan gå runt slingan och lyssna efter avbrott med - fast denna gång hittar jag inget fel - någon som har några tips ?

PS i förrgår var det ett ordentligt åskväder, ca 1 km från oss (norra Stockholm) - vet inte om det kan ha ställt till det - maskinen ser pigg ut i alla fall, men hur hittar jag brottet när jag inte har ett markerat brott ?
 
  • Gilla
Jinsen
  • Laddar…
För att veta att slingan är korrekt måste en resistansmätning göras. "Cable trackers" ger inte alltid ett korrekt besked om slingans status.
Slingresistansen ska ligga mellan ca 2-15 ohm.
Ett enkelt mätinstrument får du från ca 150 kr.

En annan testa du kan göra är att koppla in en bit kabel på några meter och se hur dioden uppför sig och även testa klipparen inom området.
 
måste varit glapp någonstans, för min ohmmätare gav inget utslag (-1), me kabelsökaren pep hela slingan runt. Ryckte lite planlöst i en del där det varit hund och grävt, och plötsligt funkade allt igen. Skönt, trodde laddstatione. strukit med i åskvädret i söndags.

Men vem kan tipsa om en bättre kabelsökare ? den original jag har från Husqvarna är ju usel kvalitet och helt kass.
 
Dessa "cable tracers" som nu säljs i parti och minut är framtagna för användning i telesammanhang och ska då i princip läggas mot kabeln för att få en korrekt indikering.
Om instrumentet används på en slinga med en förhöjd slingresistans, som kan beror på oxid/dålig kontakt i skarvar/kontakter så kommer den att pipa vid varje beröring av kabeln. Här är det då mycket bättre att mäta resistansen med ett universalinstrument för att få ett besked om status på slingan. Därefter får felsökning ske.

Vid helt avbrott på slingan kan "cable trackers" fungera bra, man får då en direkt indikering var avbrottet finns. Kabeln får grävas upp med jämna mellanrum och signalen kontrolleras och på så vis sektioneras och gafflas avbrottet in. Det finns bra filmer på Youtube som Husqvarna har lagt ut som visar principen.

Det finns semiprofessionella grunkor som söker avbrott på ett bättre sätt, men då sticker priset iväg. Bättre att hålla koll på grävarbete på tomten.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nytt glapp igen och då visade kabeltestaren på. hel slinga... hursomhelst så ryckte jag upp ca 20 m där jag lagade i sist, och bytte 4-5 skarvar mot ny fin tråd. Funkade direkt, men det är lite lurigt när tråden inte är av... då funkar inte felsökaren.
 
Hej.
Jag har en ny 430x där indikeringslampan är blå ibland och appen säger ingen slingsignal. Om jag lossar kabelskon till slingan och sätter dit den igen så löser jag problemet. Obs det är gatanterat ej glappkontakt det handlar om.
Någon som vet vad det kan bero på ?
 
O Olleshus skrev:
Hej.
Jag har en ny 430x där indikeringslampan är blå ibland och appen säger ingen slingsignal. Om jag lossar kabelskon till slingan och sätter dit den igen så löser jag problemet. Obs det är gatanterat ej glappkontakt det handlar om.
Någon som vet vad det kan bero på ?
Varför är du så säker på att det inte är glappkontakt om du löser det genom att fippla med kontakten?
 
I viss elektronik så kan mjukvaran låsa sig och då är det omstart som gäller. Ja jag är helt säker på att det inte är glappkontakt. Kabelskona är nya och verkar greppa bra och är sprejade med 5.56.
Jag lurar att det är något fel på någon mjukvara och genom att lossa och sätta dit kabelskon så blir det en impuls som påverkar mjukvaran .
Om det är glappkontakt så måste den vara vid kretskortet.
 
Har du en slinga med flera reparationer (som jag), kan du få felsignal trots att slingan är hel. Finns säkert någon ohm-gräns som inte indikerar på testinatrumentet. Jag ryckte upp ca 10 meter där jag hade flera skarvar, satte dit nytt och då var det fixat.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Slingan är nylagd och alla skarvar utom en är lödd och har krymslang som skydd.
 
skumt, om det återkommer akulle jag reklamera laddstationen
 
Har ni problem med att ni inte kan hitta var slingan är av så är mitt tips att låna ett stängselaggregat och koppla på det på slingan. Då smäller det i marken där det är en skada...
Glöm inte koppla loss laddstationen först bara:sweat:
 
tensiden tensiden skrev:
Varför är du så säker på att det inte är glappkontakt om du löser det genom att fippla med kontakten?
Hej igen.
Jag tror problemet är löst.
Det var inte glappkontakt vid själva flatstiftet utan det var dålig kontakt inne i kabelskon där man ska lägga kabeln i ett litet metallbleck som sedan ska skära in i kabelhöljet.
Detta är ett inte helt ovanligt problem enl.serviceverkstaden jag talade med.
 
O Olleshus skrev:
Hej igen.
Jag tror problemet är löst.
Det var inte glappkontakt vid själva flatstiftet utan det var dålig kontakt inne i kabelskon där man ska lägga kabeln i ett litet metallbleck som sedan ska skära in i kabelhöljet.
Detta är ett inte helt ovanligt problem enl.serviceverkstaden jag talade med.
Nej, det är ganska vanligt att de kontakterna kärvar. Därför ifrågasatte jag ditt påstående om att det inte var glappkontakt. Bra att det är fixat i alla fall!
 
  • Gilla
fohswe
  • Laddar…
Jag hade ett liknande problem med min Gardena. Varje gång det regnade rejält saknade den signal och lyste blått.

Visade sig vara en skarv som anr inte var helt vattentät så det blev läckström...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.