Vi har upptäckt en spricka i bakre delen av vår kamin. Det ser ut som att det är någons slags skyddsplatta/stenplatta. Går den att byta? Och tror ni att sprickan utgör någon säkerhetsrisk? Spricka i skyddsplatta inne i askfylld kamin, synlig slitage och sot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spricka i skyddsplattan inne i en kamin fylld med aska och små bitar av bränt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart kamin med synlig spricka i skyddsplattan baktill, på en svart platta med ved bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att se om det är klätt med eldfast sten / eldfast bruk i eldstaden och sprickan är i detta eller om det är en spricka i gjutjärnet?
Är det i eldfast sten gr det nog att mura om nr det spruckit mera eller t.o m byta ut hela delar som reservdel. Vilket märke och modell är det på kaminen?
 

Bästa svaret

Det där ser ut att vara stenen som är inuti. Ingen risk att använda isåfall, små sprickor gör ingenting utan det som kan påverkas är förbränningen om dom faller isär.
Det går att byta förutsatt att du vet modell och att det finns att köpa men det går även att såga till dom själv
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för svar! Vi avvaktar lite och ser om sprickan blir större eller faller sönder, i så fall byter vi den! :)
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Jag har bytt i min kamin, mest för att jag ville ha det helt och fint. Den är ju en värmesköld och behöver ju inte va tät. Ofta är dom formgjutna för att passa ihop så köp en ny av tillverkaren.
 
  • Gilla
Frokenfalk
  • Laddar…
Ser ut som en morsø-kamin, jag hade låtit den vara tills den trillar ihop.
Den fyller fortfarande sin funktion
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.