useless useless skrev:
En uppseglande 'byggskandal' är moderna hus med groteska mängder isolering som inte har en chans att torka upp om det kommer in fukt någon stans.
Var går gränsen för "grotesk"?
I vårt 10 år gamla hus har vi 310 mm Gullfiber-isolering i väggarna, 300 mm cellplast under plattan, 290 mm Gullfiber-isolering i takbjälklaget plus 100 mm cellplast i taksvallet.
 
nikasp
@jberndes Jag har själv ett 1800-tals soldattorp och Byggahus är inte ett bra forum för såna här frågor. T.ex. falkn:s råd och tips går helt stick i stäv med gamla hus och byggnadsvårdande. Kontakta någon lokal byggnadsvårdsförening och läs t.ex. "Stora boken om byggnadsvård" som är bra. Svågern rev nyligen ut troligen inte så gammal plast och gullfiber som var fuktig och kryllade av musspilllning, både golv och väggar. De fyllde sedan mullbänken med Hasopor som är erkänt bra metod och lerklinar väggar. Ganska okända begrepp om man jobbar med moderna hus.

Jag är själv civilingenjör (maskinteknik) men började min bana med 80 poäng/2 år Energitieknik. Hyfsat annat tänk vad gäller timmerhus mot moderna hus, vi har villa från 1997, och gamla timmerhus. Gips är t.ex. också helt åt skogen i ett gammalt hus. Vill man ha laserräta väggar och hörn osv. så är det annat hus man är ute efter.

Finns bra byggnadsvårdsprogram på P1 med Ulla Skoog också, minns inte namnet just nu.

Facebookgruppen: "Byggnadsvård, byggtekniker och stil" är också ganska bra. Flera som har koll även om det är en del som är ute och cyklar men det modereras i regel bort, särskilt tips om gullfiber och plast i konstruktionen. Info om gruppen:

"Här diskuterar vi byggnadsvård och tipsar varandra om hantverkare och material. Vi köper och säljer inget. Vi diskuterar inte gips, plast eller betong annat än om det ska bort. - Vill ni bo i ett museum? Ja, blir svaret.
Många gånger blir byggnadsvården ganska urvattnad, här handlar det om att ge en en chans och att det fungerar ändå i ditt liv."

stora-boken-om-byggnadsvard.jpg
 
  • Gilla
  • Älska
FmedStortGammaltHus och 11 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
@jberndes Jag har själv ett 1800-tals soldattorp och Byggahus är inte ett bra forum för såna här frågor. T.ex. falkn:s råd och tips går helt stick i stäv med gamla hus och byggnadsvårdande. Kontakta någon lokal byggnadsvårdsförening och läs t.ex. "Stora boken om byggnadsvård" som är bra. Svågern rev nyligen ut troligen inte så gammal plast och gullfiber som var fuktig och kryllade av musspilllning, både golv och väggar. De fyllde sedan mullbänken med Hasopor som är erkänt bra metod och lerklinar väggar. Ganska okända begrepp om man jobbar med moderna hus.

Jag är själv civilingenjör (maskinteknik) men började min bana med 80 poäng/2 år Energitieknik. Hyfsat annat tänk vad gäller timmerhus mot moderna hus, vi har villa från 1997, och gamla timmerhus. Gips är t.ex. också helt åt skogen i ett gammalt hus. Vill man ha laserräta väggar och hörn osv. så är det annat hus man är ute efter.

Finns bra byggnadsvårdsprogram på P1 med Ulla Skoog också, minns inte namnet just nu.

Facebookgruppen: "Byggnadsvård, byggtekniker och stil" är också ganska bra. Flera som har koll även om det är en del som är ute och cyklar men det modereras i regel bort, särskilt tips om gullfiber och plast i konstruktionen. Info om gruppen:

"Här diskuterar vi byggnadsvård och tipsar varandra om hantverkare och material. Vi köper och säljer inget. Vi diskuterar inte gips, plast eller betong annat än om det ska bort. - Vill ni bo i ett museum? Ja, blir svaret.
Många gånger blir byggnadsvården ganska urvattnad, här handlar det om att ge en en chans och att det fungerar ändå i ditt liv."

[bild]
Tack så mycket för ditt inlägg. Den boken får vi se till att köpa in ser jag. Jag har varit i kontakt med Gamla trähus i Färila som är duktig på timmerhus för att lyfta baksidan nästa år, kanske ska konsultera dem i detta också. Med vänlig hälsning Joakim
 
  • Gilla
FmedStortGammaltHus och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Ändrar man husets förutsättningar med bergvärmepump, modernisera kök, badrum, nya fönster? tilläggsisolering och nu isolering på insidan för man vill ha ett hus med god driftekonomi och komfort så behöver man ta till byggmetoder som inte fanns när huset byggdes. Många som säger att gamla hus aldrig ska ha plast fast man renoverar det till samma standard som ett nytt hus, som att det gamla lyder andra fysiska lager. Trä som trä....

Det som ingen har tagit upp i tråden är vad ni har tänkt er för ventilationslösning, det tycker jag avgörande hur man ska plasta. Går det inte att plasta hyffsat tätt så kan man faktiskt öka fuktbelastningen om man har övertryck i huset, då kan otätheterna bli oönskad frånluft. Ska ni köra med självdrag som har en högst tveksam funktion när man inte konstant fastbränsleeldar så skulle jag kört på ångbroms och cellulosa, ska ni ha forcerad ventilation så skulle jag säga plast och vanlig isolering. Men vilket som kommer i ert fall garanterat fungera.

En notering, ser ut att vara 70mm reglar på bilderna och inte 45mm? Eller ser jag fel?
Det är 90mm reglar för att kunna behålla en del av timmret som sticker ut mitt på väggen. Vi har tagit ner en vägg och måste då behålla en bit för att dra fast ytterväggen med limträbalkar. Detta för att ytterväggen inte ska kunna röra sig i sidled när väggen vi rev inte kan hålla den. Syns hur vi dragit 2st 90x90 på en av bilderna. Sedan bilden är tagen har vi dragit 8x180mm skruv i varje timmer.
 
Låter som vanligt som att det inte är svart eller vitt. Vill man undvika att isolera inne kan man göra det med för och nackdelar.

Vill man isolera (som jag gjort i vårt timmerhus) kan man som jag ser det minska riskerna med att exempelvis ha bra ventilation som tar hand om fukt och ångspärr mot vindstaket så fukten inte behöver dra dit mer än nödvändigt. Osb och gips gör det ganska tätt förutom då mot tak och golv. Men visst kanske vi kunde ha isolerat/drevat vid fönster och dörrar med något som hanterar fukt bättre än glasull för att minska risk. Det ska mycket till om gamla stockar ska dra in fukt längst med sidan, men vid ändarna blir det känsligare.

I den här diskussionen är det sällan någon som tar upp att för många hus är en mordernare renovering ända chansen att nån ska bo där. Det kryllar inte av husbevarare som vill leva som förr...
 
  • Gilla
Hochiha och 3 till
  • Laddar…
nikasp
O OskarL skrev:
I den här diskussionen är det sällan någon som tar upp att för många hus är en mordernare renovering ända chansen att nån ska bo där. Det kryllar inte av husbevarare som vill leva som förr...
Det där kommer upp hela tiden, har läst en hel del sedan 2015 när vi köpte torpet. Många av husen som diskuteras har ju överlevt flera hundra år och vips kan man förstöra dem på 30-40 år med fuktspärrar och gullfiber. Finns annat än gullfiber att isolera med som minskar risk för möss och att isoleringen blir som en blöt svamp. Jag är inte expert på detta men rätt nyfiken ingenjör som nött Byggahus och byggnadsvårdsgrupper ett bra tag.
 
  • Gilla
FmedStortGammaltHus och 3 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det där kommer upp hela tiden, har läst en hel del sedan 2015 när vi köpte torpet. Många av husen som diskuteras har ju överlevt flera hundra år och vips kan man förstöra dem på 30-40 år med fuktspärrar och gullfiber. Finns annat än gullfiber att isolera med som minskar risk för möss och att isoleringen blir som en blöt svamp. Jag är inte expert på detta men rätt nyfiken ingenjör som nött Byggahus och byggnadsvårdsgrupper ett bra tag.
Du ser alternativet för ett gammalt timmerhus i behov av kärlek att hitta någon som vill och kan bevara det och bo i det i bevarat skick.

Jag ser alternativet som att huset fortsätter stå tomt och förfalla bortom all räddning för att det är för mycket jobb och pengar att bevaringsrenovera utifrån vad man får.

Vi kan säga "då är det inte rätt hus för dig", men då förfaller huset och fortsätter stå tomt. Utanför städerna får man inte lån för att renoveringen kostar mer än huset blir värt efter renovering, och här står många ordentliga hus tomma och förfaller.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag levde första halvan av mitt liv i ett gammalt hus (1924) och kommer aldrig bo finare än jag gjorde då. Har sen bott i lägenheter från 1950 till 2000-tal. Bor nu i ett hus från 1909 som ju inte är så mycket äldre än 1924, men då lite tid förflutit sen jag föddes måste huset från 1924 vart nytt mot detta... :) Jag har aldrig frusit eller haft det mer obekvämt i gamla hus än moderna lägenheter. Så man behöver inte tokmodernisera för att leva bra. Man behöver inte heller bo i ett museum. Ett gammalt hus renoverat med klassiska metoder men med uppdateringar på värmesystem, el, kök och badrum funkar superbra. Jag skulle inte vilja bo året runt i ett torp med bara vedspis, ingen el och brunn och ute dass. Men det är inte det som det handlar om för de flesta. Det handlar snarare om 10cm extra isolering är nödvändigt, om lin eller cellulosa och papp kostar några tusen mer än gullfiber och plast. Om 3 glas är tvunget eller om 2 glas funkar. Jag vågar säga att man lever lika bekvämt med de mera byggnadsvårdsnära valen om än med en tusenlapp eller två dyrare uppvärmning.
 
  • Gilla
FmedStortGammaltHus och 5 till
  • Laddar…
Jag ynnar dig verkligen att trivas i ditt hus
Min uppfattning är att gamla hus kan må bra av både gamla och moderna material om man tänker efter var riskerna är som störst.

Bra ventilation, enkel och effektiv uppvärmning och kyla, släta väggar, modern automatisering. Allt är möjligt att få till rationellt i gamla hus också om man gör lite större ingrepp. Någonstans måste man bestämma sig ifall man vill köra på bevarande eller om man vill se över alla möjligheter. Vill bara att alla ska få höra och bestämma själv.
 
  • Gilla
Tomros74 och 3 till
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Jag ynnar dig verkligen att trivas i ditt hus
Min uppfattning är att gamla hus kan må bra av både gamla och moderna material om man tänker efter var riskerna är som störst.

Bra ventilation, enkel och effektiv uppvärmning och kyla, släta väggar, modern automatisering. Allt är möjligt att få till rationellt i gamla hus också om man gör lite större ingrepp. Någonstans måste man bestämma sig ifall man vill köra på bevarande eller om man vill se över alla möjligheter. Vill bara att alla ska få höra och bestämma själv.
Jodå, jag har gipsskivor på vissa ställen, ethernet i de flesta rum, bergvärme, z-wave... Så på ett sätt är vårt hus modernare funktionsmässigt än många nyare hus. Det är väl bara drygt 10 år sen många hus byggdes med antennuttag och telefonjack men inte ethernet och mediaskåp.

Så där håller jag med, jag vill plocka russinen ur kakan men få gammal känsla med linoljefärg, samt hälso och miljövänligt med linisolering mm. :)
 
  • Gilla
FmedStortGammaltHus och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Diskussionen är väl att daggpunkt hamnar insida timmer. var gränsen går verkar vara delade meningar om, folk som isolerat mer än så säger det funkar, andra att de rivit och hittat blöt gullfiber.

Jag safear med lin som kan torka och skippar all plast samt isolerar inte för tjockt. Isolervärdet avrar vad jag förstår kvadratiskt, så grovt så ger första 5 cm dubbelt mot nästa 5cm.

Vindtät sägs viktigare, så den dag fasaden måste bytas kan man kanske överväga sätta ~30mm skiva på utsidan. Då blir nog huset tillräckligt bra isolerat för Mellansverige och bergvärme.
Fukt är bara ett problem om konstruktionen inte kan torka!
Isolerar ni på insidan med linfiber eller cellulosa så får ni en ypperlig vägg som kan torka

Senare kan ni byta panel och isolera motsvarande på utsidan men hela tiden torkbar isolering
Då kommer ni ha en optimal vägg för värmepump
 
  • Gilla
jberndes och 2 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vi har det tapetserat direkt på spånskiva i vårt 70-talshus, fungerar alldeles utmärkt
Sväller inte skarvarna på spånskivan av tapetlimmet?
 
nikasp nikasp skrev:
Många av husen som diskuteras har ju överlevt flera hundra år och vips kan man förstöra dem på 30-40 år med fuktspärrar och gullfiber.
Det är en liten förenkling av verkligheten. Husen har överlevt flera hundra år med låg fuktbelastning och ständigt varm murstock. Problemet är ofta inte den moderna isoleringen, utan att huset används på ett nytt sätt utan att man anpassar ventilationen och är noggrann med diffusionstätningen.

Rent tekniskt är det ju ingen skillnad om isolerar ett gammalt hus med mineralull, sätter upp en tät diffspärr och installerar mekanisk ventilation jämfört med ett nytt hus med samma konstruktion.
 
  • Gilla
ProLeif och 4 till
  • Laddar…
nikasp
O OskarL skrev:
Du ser alternativet för ett gammalt timmerhus i behov av kärlek att hitta någon som vill och kan bevara det och bo i det i bevarat skick.

Jag ser alternativet som att huset fortsätter stå tomt och förfalla bortom all räddning för att det är för mycket jobb och pengar att bevaringsrenovera utifrån vad man får.

Vi kan säga "då är det inte rätt hus för dig", men då förfaller huset och fortsätter stå tomt. Utanför städerna får man inte lån för att renoveringen kostar mer än huset blir värt efter renovering, och här står många ordentliga hus tomma och förfaller.
useless useless skrev:
Det är en liten förenkling av verkligheten. Husen har överlevt flera hundra år med låg fuktbelastning och ständigt varm murstock. Problemet är ofta inte den moderna isoleringen, utan att huset används på ett nytt sätt utan att man anpassar ventilationen och är noggrann med diffusionstätningen.

Rent tekniskt är det ju ingen skillnad om isolerar ett gammalt hus med mineralull, sätter upp en tät diffspärr och installerar mekanisk ventilation jämfört med ett nytt hus med samma konstruktion.
Det där är ju det första man läser när man börjar läsa byggnadsvård, dvs att husen används på annat sätt. Ingen orsak dock att införa sämre beprövade moderna metoder och moderna material i ett timmerhus. Dvs. plastfärg, plast i väggar, gips, betongplatta i ev utbyggnader och så vidare.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
nikasp
useless useless skrev:
Rent tekniskt är det ju ingen skillnad om isolerar ett gammalt hus med mineralull, sätter upp en tät diffspärr och installerar mekanisk ventilation jämfört med ett nytt hus med samma konstruktion.
Just gullfiber älskar mössen att boa i så med åren blir det hål i plasten, spillning i väggar och tak och dessutom torkar den inte om den sugit i sig vatten. Jag kör på modernt hemma i villan men inte i torpet. Där är det bara trä, lin och liknande som gäller. Olika saker.
 
  • Gilla
FmedStortGammaltHus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.