Ritad skiss av ett badrum med måttangivelser och markerad plats för dusch och ny dörr, samt bild på en vattentät båtdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej,

vi har börjar planera för en total renovation av ett badrum. Det var tidigare en gäst toalett samt kapprum, men vi vill nu expandera samt öppna upp en ny dörr till sovrummet (grön cirkel i bilden).

Tanken är att vi kommer sätta en ny dusch med glasdörr mot resten av badrummet. Den nya dörren till sovrummet kommer leda direkt till duschen. Är detta möjligt eller behöver man avstånd från våtrum 1 till dörr? Vi funderar i så fall om man kan sätta in en båtdörr som är helt vattentät (se bild).

Vore super uppskattat om någon hade erfarenhet / råd om detta eller andra idéer om hur vi kan göra.

Ritningen är inte korrekt, men måtten är.

Tack på förhand!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Du kan i alla fall inte ha en vanligt dörr i duschen. När det gäller den vattentäta båtdörren föreslår jag att du hör med ditt försäkringsbolag eftersom det trots allt är just de som måste acceptera lösningen för att försäkringen ska gälla. Men jag tror inte att de kommer att acceptera det eftersom det knappast finns en godkänd lösning för att ansluta tätskiktet vattentätt till båtdörren.
 
Det ser ut att vara en lägenhet. I tillägg till försäkringsbolaget gissar jag att bostadsrättsföreningen inte skulle tillåta er att göra så. Risken för vattenskador känns rätt stor.
 
Även om det går att bygga på ett sätt som är fuktsäkert så tror jag inte att försäkringsbolaget går med på det eftersom det inte följer någon branschstandard.

Skulle det gå att sätta en duschdörr innanför den vanliga dörren?
 
Varför flyttar ni bara in in duschen en bit till vinkelhörnet så får ni ett litet förrum där man kan klä av sig innan duschen från sovrumshållet? Självklart måste ni ha någon form av duschvägg/draperi på sovrumssidan då.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
BirgitS
Jag skulle ju inte vilja ha det så att man var tvungen att gå över ett blött golv när ska till toa eller handfat.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Tack, kloka ideer.

Vi skulle nog kunna få in en duschvägg av glas mellan dusch och dörr till sovrummet (så att det blir en sluss / förrum). Dock blir det nog bara en 30cm mellan dessa. Räcker det för branschreglerna?
 
A AndreasBa skrev:
Tack, kloka ideer.

Vi skulle nog kunna få in en duschvägg av glas mellan dusch och dörr till sovrummet (så att det blir en sluss / förrum). Dock blir det nog bara en 30cm mellan dessa. Räcker det för branschreglerna?
Ja det räcker
 
BirgitS
A AndreasBa skrev:
Tack, kloka ideer.

Vi skulle nog kunna få in en duschvägg av glas mellan dusch och dörr till sovrummet (så att det blir en sluss / förrum). Dock blir det nog bara en 30cm mellan dessa. Räcker det för branschreglerna?
Tätskiktskanten vid tröskeln till rummet måste vara 2 cm högre än vid golvbrunnen. Det kan bli ett rätt kraftigt lutande golv eller en hög tröskel för att få till det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tätskiktskanten vid tröskeln till rummet måste vara 2 cm högre än vid golvbrunnen. Det kan bli ett rätt kraftigt lutande golv eller en hög tröskel för att få till det.
Jag gillar inte TS design och hade vänt på allting av flera anledningar. Dock är inte ovan ett bekymmer. Blindtröskeln kan bygga likt golvet utanför (beroende på bjälklagets höjd) sig 12 mm sen har du 8 mm kvar i fall mot brunn. Bör inte vara några problem.
 
Var skulle du ställa toan då?
 
Jag skulle placera duschen där toastolen står på ritningen och låta toastolen vara där handfatet är, samt sätta handfatet en bit innanför dörren.

Då skulle man slippa gå genom duschen för att gå på toa, slippa anordna en särskild vattentät dörr och även få ett litet utrymme i det gamla kapprummet för att kunna byta om efter en dusch.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur kommer man in genom dörren om man sätter toan där handfatet är?

Flytta in duschen 30 cm, sätt en duschdörr på vardera sidan, som båda viks "bortåt" från dörren sett. Då får det plats varsin krok till handduk, morgonrock eller något mellan duschdörr och dörr också.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag skulle placera duschen där toastolen står på ritningen och låta toastolen vara där handfatet är, samt sätta handfatet en bit innanför dörren.

Då skulle man slippa gå genom duschen för att gå på toa, slippa anordna en särskild vattentät dörr och även få ett litet utrymme i det gamla kapprummet för att kunna byta om efter en dusch.
Ja, det är inte omöjligt dock så tror jag det blir tight att gå förbi toaletten för att nå dörren. Sen har jag även ett proppskåp i ett skåp ovanför där toaletten sitter i min ritning som skulle hamna i duschen i så fall (ett helt annat och separat problem... Man kan säkert flytta det för en kostnad)
 
Keiller Keiller skrev:
Jag skulle placera duschen där toastolen står på ritningen och låta toastolen vara där handfatet är, samt sätta handfatet en bit innanför dörren.

Då skulle man slippa gå genom duschen för att gå på toa, slippa anordna en särskild vattentät dörr och även få ett litet utrymme i det gamla kapprummet för att kunna byta om efter en dusch.
Har du missat det faktum att det finns två dörrar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.