K
Halloj,

Vet inte om det är rätt forumdel, men det kändes närmast till hands! :)
Byter till en teak-ytterdörr i putsad fasad, kommer behöva diverse listverk och planhyvlat för att klä in karmen på ett snyggt vis. Exakt vad som behövs är oklart då jag inte monterat den ännu.

Men, vart hittar jag Teak över disk i Stockholmstrakten som säljer till privatister?
Gärna södra delarna, men kan tänka mig att kuska en bit för rätt råvaror!
 

Bästa svaret

Panel o List på Tomtebogatan.
Pondus snickeri på Kungsholmen.
 
  • Gilla
KjellTimell och 1 till
  • Laddar…
K
Panel & list's hemsida var svårnavigerad, tyckte mig mer eller mindre bara hitta ett par smyglister i teak där.

Pondus får jag kolla upp!

Tack!

Edit; Pondus har semesterstängt, enligt hemsidan är Teak beställningvara.. Men dom kanske har lite liggandes sedan innan om man har tur.
 
Det är en ganska stor handel med olika lister.
Varför inte ringa o höra med dom?
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Självklart skall jag göra det!
Hittade även en XL-Bygg Palms i Tyresö som verkar saluföra en del Teak.
Får jämföra lite priser och sortiment när jag vet vad som behövs mer exakt!

Nu vet jag iaf att det går att få tag på exotiskt trä som dödlig, och vart jag skall leta :D Tack!
 
Redigerat:
Teaklister osv hittar du på båtställen. Biltema, Seasea, Erlandssons Brygga mfl. Tror t o m jag sett kantad 2" på Erlandssons Brygga.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
XL bygg i Tyresö som tidigare nämnts även om jag tycker de (utan företagsrabatt) är prismässigt höga. Klarar du dig med 12mm planhyvlat så har faktiskt Biltema i två minst två bredder, en runt 80mm och en runt 120mm
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Det tråkiga med Biltema-teaken är att längden är 2000mm, dörren är 2100mm. :(
men priset kändes riktigt bra!
 
K KjellTimell skrev:
Det tråkiga med Biltema-teaken är att längden är 2000mm, dörren är 2100mm. :(
men priset kändes riktigt bra!
XL bygg i Tyresö har längderna men priserna per planka kan nog vara en faktor 2-3 av priserna på Biltema
 
JanneJanne123
K KjellTimell skrev:
Panel & list's hemsida var svårnavigerad, tyckte mig mer eller mindre bara hitta ett par smyglister i teak där.

Pondus får jag kolla upp!

Tack!

Edit; Pondus har semesterstängt, enligt hemsidan är Teak beställningvara.. Men dom kanske har lite liggandes sedan innan om man har tur.
Panel och list är inget hemsideställe, det är en affär av den gamla skolan. Åk dit eller ring om du behöver något specifikt. Jag har mailat en gång och fick ett kortfattat svar efter ett par dagar.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
C
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Panel och list är inget hemsideställe, det är en affär av den gamla skolan.
Hämtlager var de väldigt noga med att påpeka när jag var där inne sist, vilket förvisso var rätt många år sedan. Dvs. det erbjuds ingen personlig service på plats annat än att ta betalt. Tror inte det är rätt ställe om man är ute efter något special som inte finns på hemsidan.

Pondus har säkert teak hemma, de jobbar mycket med båtprylar. Vet inte om de hyvlar lister, men det är inte omöjligt. Planhyvlat till valfri dimension är inget problem. De gör gärna småjobb men är enligt min uppfattning väldigt dyra. De verkar ha att göra så det räcker och blir över, så varför inte.

Om du är ute efter färdighyvlat så har XL-bygg Palms byggvaror Tyresö ett halvhyfsat sortiment med hyvlat ädelträ.
 
Beställ via calexicowood.se, plocka från Fredrikssons.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.