och vill du lämna konsumentsegmentet är unifi en bra kandidat.
 
Finns ju massvis med mesh-lösningar men grym overkill för en liten lägenhet som jag ser det.
 
baserat på trådskaparen är inte mesh intressant. och en overkill-lösning det man är ute efter. :)
 
@lassebrun... vad är det för Ubiquity UniFi system du föreslår som inte baseras på någon typ av mesh-lösning, eller menade du något helt annat?

Åter till TS: vad är det för behov du ser som kräver trådade nätverkslösningar idag i en liten lägenhet?
 
IPTV (multicast), realtidsspel och hantering av stora datamängder är det som "behöver" trådad anslutning. Iaf så tycker jag regeln att stationär utrustning ska ha trådad anslutning är bra. Inte för att det inte skulle fungera med trådlöst utan för att inte ta upp trådlös kapacitet.
 
H Harald Blåtumme skrev:
@lassebrun... vad är det för Ubiquity UniFi system du föreslår som inte baseras på någon typ av mesh-lösning, eller menade du något helt annat?

Åter till TS: vad är det för behov du ser som kräver trådade nätverkslösningar idag i en liten lägenhet?
Hej,
Anledningen till trådburet är lite olika.

1. TVn hackar riktigt mycket med det trådlösa (men hittat dosan som redan är kopplad, så den delen är halvt om halvt löst). Vill även få in t.ex. apple TV och dyl via trådbundet.
2. Jobbar hemifrån och använder stora datamängder, Wifi gör det svårt att få en stabil uppkoppling, och vill lätt kunna sitta på olika ställen i lägenheten (finns förvånansvärt många ställen att sitta på i en liten lgh)
3. Vill koppla in min NAS igen, och den gången som det fungerade allra bäst var när jag hade trådbundet liknande som jag har tänkt att bygga upp.
4. Har massa utrustning som endast går via Wifi, plattor och telefon, men vill kunna koppla in via trådbundet det som går då jag upplever det som mer stabilt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
A a128 skrev:
Till de 2 uttagen i sov-rummet skulle jag dra så långt det går i först hand genom garderoben, evt. det bortesta uttaget lite mer åt vänster för att minimera kabelkanalerna

i vardagrummet den i mitten och köksö via kanal i taket

mediaskåp om jag är i eran kläder ett infällt från utsidan till vänster om dörren om plats finns, vad är det för vägg ?
lättbetong eller gips ?

[länk]
[länk]
[länk]

läs gärna min tråd för inspiration:
[länk]
Tack för tips, ska kolla om jag kan ha infällt eller inte. Ska även läsa igenom din tråd :)

Vägg.. Jadu, innerväggar är i gips och ytterväggar verkar vara i lättbetong. Kan även vara någon innervägg i lättbetong... Inte ska det vara lätt att hålla på...
 
H Harald Blåtumme skrev:
@lassebrun... vad är det för Ubiquity UniFi system du föreslår som inte baseras på någon typ av mesh-lösning, eller menade du något helt annat?

Åter till TS: vad är det för behov du ser som kräver trådade nätverkslösningar idag i en liten lägenhet?
Samtliga unifi-produkter baseras på kabelanslutning, däremot så går det att använda mesh.
 
J
Akire87 Akire87 skrev:
Hej,
Anledningen till trådburet är lite olika.

1. TVn hackar riktigt mycket med det trådlösa (men hittat dosan som redan är kopplad, så den delen är halvt om halvt löst). Vill även få in t.ex. apple TV och dyl via trådbundet.
2. Jobbar hemifrån och använder stora datamängder, Wifi gör det svårt att få en stabil uppkoppling, och vill lätt kunna sitta på olika ställen i lägenheten (finns förvånansvärt många ställen att sitta på i en liten lgh)
3. Vill koppla in min NAS igen, och den gången som det fungerade allra bäst var när jag hade trådbundet liknande som jag har tänkt att bygga upp.
4. Har massa utrustning som endast går via Wifi, plattor och telefon, men vill kunna koppla in via trådbundet det som går då jag upplever det som mer stabilt.
Angående punkt 1, så sänds iptv (laglig alltså) via multicast, vilkey lirar riktigt dåligt över wifi. Det krävs dedikerade burkar på eget VLAN för att det ska fungera bra. Det behöver alltså inte betyda att ditt WIFI går på knäna. Apple TV och streamad TV över detta funkar däremot prima på wifi.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Samtliga unifi-produkter baseras på kabelanslutning, däremot så går det att använda mesh.
Jo jag känner till att det är så det främst är tänkt och det är så det är installerat på min arbetsplats. Har bara svårt att se det som en vettig lösning för en liten lägenhet där en wifi-router med lätthet kommer att täcka varje rum. Drar man kabel till varje rum så kan man lika gärna dra den till där man vill ha sin fasta anslutning.
 
Akire87 Akire87 skrev:
Tack för tips, ska kolla om jag kan ha infällt eller inte. Ska även läsa igenom din tråd :)

Vägg.. Jadu, innerväggar är i gips och ytterväggar verkar vara i lättbetong. Kan även vara någon innervägg i lättbetong... Inte ska det vara lätt att hålla på...
innerväggar som inte är bärande är antingen lättbetong eller gips ca 70-80 mm tjocka, ytterväggar samt bärande är av råare material, "röda"-burken i hallen skulle inte jag fundera på att flytta, det planerade uttagen på väggen till köket skulle ja sätta en 2 poligt med 2st kablar i en kabelkanal intill den "röda" enheten, det borstesta i vardagsrummet dolt via köksinredning

i vardagsrum i mitt fall blev det 2st 2 pol samt 2st 1pol där 2 poliga endat är inkopplad på 1-2 samt 3-6 Grön och Orange par det andra blå och brun par på Grön/Orange plats, likaledes sovrum 1st 1 pol samt 1st 2-pol
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.