Den är gröngul. Zoomar man in så ser man lite grönt under. Förmodligen har montören plockat fel lamppropp. Jordanslutningen sitter ju på samma ställe i en jordad. Är det dessutom omdraget och dimmer så drar man inte fram två tändtrådar. Mätning behövs såklart. Men en montör som besvärar sig med att trä på ett vitt hölje på ledarna till lampproppen använder inte gröngul till tändtråd. Är det där inte skyddsjord så ska jag äta upp min hatt!
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Yes, gul/grön
Hand som håller en öppen elektrisk dimmer med synlig gul/grön jordkabel och andra ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en dimmerkontakt för 20-315W med vit kabel mot bakgrund av stuckatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här har vi dimmern
Svart dimmerknapp på vägg för laster mellan 20-315W, ej lämplig för 450W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimmerbrytarens baksida märkt "220V-240V/50Hz 20-315W" som indikerar dess kapacitet och elektriska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20-315 w. Antar att det inte är idé att prova med 450 w last? :)
 
J Johan456 skrev:
Förmodligen har montören plockat fel lamppropp. Jordanslutningen sitter ju på samma ställe i en jordad.
Om inte montören har bättre koll än så borde han återgå till skolbänken.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Det får du gärna tycka. Alla gör fel, vi är människor.
 
Har du fler kronkontakter i lägenheten? I så fall, hur ser dessa ut?
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har du fler kronkontakter i lägenheten? I så fall, hur ser dessa ut?
Nix. Det är jordat överallt i alla rum, både vägguttag och tak. (Jag förstår det som att det är hyfsat nydragen el i hela lägenheten.)
 
C christian34 skrev:
Nix. Det är jordat överallt i alla rum, både vägguttag och tak. (Jag förstår det som att det är hyfsat nydragen el i hela lägenheten.)
Menar du att andra takuttag (med dessa kron/lamputtag) i andra rum är jordade, har alltså ett utskjutande jordstift i kontakten eller är detta det enda kronuttaget i lägenheten?

Kanske har tidigare innehavare av lägenheten felaktigt bytt uttaget för att passa en ojordad kontakt och armatur.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
E etompau skrev:
Menar du att andra takuttag (med dessa kron/lamputtag) i andra rum är jordade, har alltså ett utskjutande jordstift i kontakten eller är detta det enda kronuttaget i lägenheten?
Sorry, jag hade fel - det finns fler kronkontakter. Dessa är kopplade på samma sätt (dvs. gul/grön till mitten). Det finns också "vanliga" jordade takkontakter. Samtliga vägguttag i lägenheten är jordade.

Tillägg: värt att nämna är kanske också att det är nya (vrid-)dimmers överallt, samt nya uttag. Finns inga kronbrytare någonstans.
E etompau skrev:
Kanske har tidigare innehavare av lägenheten felaktigt bytt uttaget för att passa en ojordad kontakt och armatur.
Ja, det känns som den mest troliga förklaringen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.