Hej gruppen!
Är det någon som har koll på vart man kan köpa vägghängande fläkt (fabrikatet har ingen betydelse) som är 60 cm bred i rostfritt stål med finnish och grå färgnyans som exakt matchar Ikeas spismodell Smaksak?
Tack på förhand!
 
Vi har en Fjäråskupan Bistro (svart) på ingång som vi hoppas ska matcha vår svarta smaksak-ugn. Vill man vara riktigt säker kan man ju specialbeställa de flesta av fjäråskupans modeller i valfri RAL-kulör, men det är ju också fläktar som är tre gånger dyrare än ugnen... Vi tyckte dock att det var värt att satsa lite extra just där eftersom det är en så iögonfallande del av köket.
 
  • Gilla
Erik00
  • Laddar…
Tack för tipset! Håller med i det du skriver att det är värt att kosta på sig lite extra..
Hur tog du/ni reda på RAL kulör?
 
N Nyrostad skrev:
Vi har en Fjäråskupan Bistro (svart) på ingång som vi hoppas ska matcha vår svarta smaksak-ugn. Vill man vara riktigt säker kan man ju specialbeställa de flesta av fjäråskupans modeller i valfri RAL-kulör, men det är ju också fläktar som är tre gånger dyrare än ugnen... Vi tyckte dock att det var värt att satsa lite extra just där eftersom det är en så iögonfallande del av köket.
Tack för tipset! Håller med i det du skriver att det är värt att kosta på sig lite extra..
Hur tog du/ni reda på RAL kulör?
 
Vi gjorde det faktiskt så enkelt för oss att vi tog den ”standardsvarta” Bistro-modellen och tänker att det blir ”nära nog” för oss som har ugnen i ett högskåp en liten bit bort från fläkten. DHL kommer med fläkten under morgondagen - ska försöka återkomma med en jämförelse av den svarta kulören då, men påminn gärna om jag glömmer :rolleyes:
 
  • Gilla
Erik00
  • Laddar…
Sådär, då har vår fjäråskupa anlänt! Svårt att uttala sig om kulörmatchning i halvtaskig belysning med kåpan liggande på golvet, men tycker absolut inte att jag kan se någon skillnad som stör mig i alla fall :) (den är inte blå i framkant, bara skymningsljus från närbeläget fönster...)

Ny svart fläktkupa ligger på golvet bredvid en ugn och förpackningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska bli spännande att se den monterad - ska bara få elen dragen till uttaget först :rolleyes:
 
N Nyrostad skrev:
Sådär, då har vår fjäråskupa anlänt! Svårt att uttala sig om kulörmatchning i halvtaskig belysning med kåpan liggande på golvet, men tycker absolut inte att jag kan se någon skillnad som stör mig i alla fall :) (den är inte blå i framkant, bara skymningsljus från närbeläget fönster...)

[bild] Ska bli spännande att se den monterad - ska bara få elen dragen till uttaget först :rolleyes:
Verkar ju bli riktigt bra det där!
Har själv varit inne och sneglat på Fjäråskupan och som det ser ut just nu så lutar det mot att det kan tänkas bli fläkt därifrån för mig också. Tack för tipset!
 
Jag rekommenderar Cylinda!
e9004326.jpg
https://www.cylinda.se/produkt/kok/koksflaktar/9004326

Hade själv köpt en annan "snygg" fläkt, men den lät som ett startande JAS-plan.
Denna Cylinda däremot är bara trevlig!

Så här ser den ut hos oss :)
Cylinda köksfläkt installerad ovanför spis, omgiven av notisar och recept på en uppslagstavla i ett träpanelat kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik00
  • Laddar…
Nu har jag ju inte provkört vår Fjäråskupa än (som dessutom har en helt vanlig, inbyggd EC-motor), så jag kan inte uttala mig om dess tysthet. Men Fjäråskupan som företag verkar dock mycket måna om att inte bara erbjuda design utan också mängder av tekniska anpassningar och däribland möjlighet till styrning av extern fläktmotor (kanal- eller tak) för en tystare installation. Därmed inte sagt att de är prisvärda...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag rekommenderar Cylinda!
[bild]
[länk]

Hade själv köpt en annan "snygg" fläkt, men den lät som ett startande JAS-plan.
Denna Cylinda däremot är bara trevlig!

Så här ser den ut hos oss :)
[bild]
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag rekommenderar Cylinda!
[bild]
https://
Den ser också väl trevlig ut! Matchar den ugnen Ikea Smaksak i färgnyans?
/Erik
 
E Erik00 skrev:
Matchar den ugnen Ikea Smaksak i färgnyans?
Vi har IKEAs ugn Framtid (köpt 2010) och jag ser ingen skillnad i nyans på det rostfria.
Kök med IKEAs rostfria ugn Framtid under en häll, omgiven av träskåp och en köksfläkt ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik00
  • Laddar…
Förresten ser man inte mycket av plåten i fläkten.
Det är ju till 95% täckt av recept och annat :)
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.