Status
Tråden går ej att kommentera.
sawsaw skrev:
Till alla viktigpettrar som vräker ur sig expertkommentarer och okvädningsord.

Försvarar och försvarar!?? Det anser jag mig inte gjort! Jag vet bara att det är en jäkla skillnad på kablarna som tillverkas på modernt vis och de som tillverkas billigt på äldre vis. God Jul och hoppas ni inte får magsår!
Fakta är inte okvädingsord. Jag vet faktiskt inte var svenska elkablar tillverkas längre, men alla dagens kabelfabriker över hela världen arbetar med identiska metoder, och med gällande normer för kopparkvalité och isoleringsegenskaper som riktvärden. Visst kan skillnader i isoleringsmaterialens egenskaper möjligen förekomma, som gör att kabeln känns annorlunda, men elektriskt sett är skillnaderna mycket små, därför att kvalitetsnormerna styr allt.

Ditt uttryck att "du vet att det är en djäkla skillnad på kablarna", kan jag inte se som annat ännu en typisk bluff, från en som kallar sig elektriker. Du bör nog börja vårda ditt förtroendekapital. Det finns väldigt många elektriker i detta forum, för vilka jag har stor respekt och är många tack skyldig. Även du är generös med svar, men ibland ifrågasätter jag kvalitén i dem. Här bluffade du, och får därför också direkt svar på tal på denna din bluff.
 
S
Jag har erfarit, på många områden, att den som skriker och gapar värst har de sämsta kunskaperna i frågan. Jag tar inte personligen åt mig av den skit och rappakalja ni kastar ur er eftersom jag är tämligen säker på att ni inte kan så mycket i frågan.
 
sawsaw skrev:
Jag har erfarit, på många områden, att den som skriker och gapar värst har de sämsta kunskaperna i frågan. Jag tar inte personligen åt mig av den skit och rappakalja ni kastar ur er eftersom jag är tämligen säker på att ni inte kan så mycket i frågan.
Ganska meningslöst att bemöta sådana här inlägg då du bestämt dig för att du vet bäst och vi andra som ifrågasätter dig bara snackar skit.
 
... och jag som synade din bluff, har bl a "gjort motstånd på ABBs centrala utvecklingslaboratorium i Västerås", och där testat isoleringsmaterial och mycket mera. Jag hävdar fortfarande med bestämdhet du vet inte vad du snackar om den här gången. Nu bluffade du en gång för mycket, och råkade oturligt nog för dig ha en läsare som kunde mer än du själv om just detta, och därför avslöja din bluff. God Jul till er alla :D
 
sawsaw skrev:
Jag har erfarit, på många områden, att den som skriker och gapar värst har de sämsta kunskaperna i frågan. Jag tar inte personligen åt mig av den skit och rappakalja ni kastar ur er eftersom jag är tämligen säker på att ni inte kan så mycket i frågan.
Eftersom du nu vet bäst, kan du inte förklara skillnaden på kabel från elbutik och den du sätter upp? Hur påverkas de som får den "bättre" kabeln monterad, levererar den strömmen bättre eller vad? Något måste det väl vara eftersom båda kablarna uppfyller de krav som ställs på dem.

Är mest bara nyfiken eftersom du är så säker på att den är värd mer än dubbla priset av "skitkabeln"
 
Ni är många här som har varit inne och kommenterat att detta är svineri, och ni vet minsann hur en kabel har tillverkats de senaste 20 åren. Där är jag för blyg för att se mig som expert. Men det ni kommenterar och inte vet är prissättning på elektrikers jobb.

Jag kan delvis hålla med om att det ser illa ut när man får en specad faktura, och det står 100 kr/m. Men svensson tror att det inte kostar något att bedriva en verksamhet. Jobbet börjar alltid när installatör lämnar firman tills han kommit tillbaka, redovisning av tiden och material är något kunden också måste betala. Detta plus bensin, resa, avgift för servicebil m.m. När sedan timpriset idag är så pressat som det är så finns det ingen marginal att ta hem någon vinst där. Ingen kan ju tjäna pengar på att bara sälja tid när priset ligger mellan 300-400:-.

Det firmorna tar ut sina vinster på är materialförsäljning. Detta är kanske fel sätt att gå tillväga, men försök att ta 50:- mer i timmen och svensson lär skälla som en bäver!!

Sedan kan man väl se detta som oseriöst, jag ser det mer som att kunden inte har begärt in någon offert eller att jobbet är gjort löpande.

Sedan skall man akta sig att skriva att vissa saker är Fakta, för mig låter vissa av dessa saker mer som rykten som gått från mun till mun (skärm till skärm). Ganska roligt att se vad LeoBalk med andra skriver, verkar som de är konsulter (de brukar ju alltid hävda att de är experter). ;D

Näh, ta av era skygglappar och sluta med era Janne josefsson liknande skriverier, och förstå att det finns flera sidor av myntet. :p
 

gnistjagare skrev:
Ni är många här som har varit inne och kommenterat att detta är svineri, och ni vet minsann hur en kabel har tillverkats de senaste 20 åren. Där är jag för blyg för att se mig som expert. Men det ni kommenterar och inte vet är prissättning på elektrikers jobb.

Jag kan delvis hålla med om att det ser illa ut när man får en specad faktura, och det står 100 kr/m. Men svensson tror att det inte kostar något att bedriva en verksamhet. Jobbet börjar alltid när installatör lämnar firman tills han kommit tillbaka, redovisning av tiden och material är något kunden också måste betala. Detta plus bensin, resa, avgift för servicebil m.m. När sedan timpriset idag är så pressat som det är så finns det ingen marginal att ta hem någon vinst där. Ingen kan ju tjäna pengar på att bara sälja tid när priset ligger mellan 300-400:-.

Det firmorna tar ut sina vinster på är materialförsäljning. Detta är kanske fel sätt att gå tillväga, men försök att ta 50:- mer i timmen och svensson lär skälla som en bäver!!

Sedan kan man väl se detta som oseriöst, jag ser det mer som att kunden inte har begärt in någon offert eller att jobbet är gjort löpande.

Sedan skall man akta sig att skriva att vissa saker är Fakta, för mig låter vissa av dessa saker mer som rykten som gått från mun till mun (skärm till skärm). Ganska roligt att se vad LeoBalk med andra skriver, verkar som de är konsulter (de brukar ju alltid hävda att de är experter). ;D

Näh, ta av era skygglappar och sluta med era Janne josefsson liknande skriverier, och förstå att det finns flera sidor av myntet. :p
Fler sidor av myntet???? Är det att vi som är kritiska skall hålla kä.... och gilla läget eller vad menar du??

Fakta är att jag personligen varit på fabriksbesök på kabelfabriker här i Sverige och därför kan tala ganska bestämt om just detta.

Fakta är att jag personligen har ganska bra insyn i branschen och personligen pratar ofta med säljare, inköpare, tillverkare, elektriker, konsulter etc etc.

Du menar på fullaste allvar alltså att om kunden inte begärt in offert eller tar jobbet löpande får räkna med att en oseriös elektriker tar ut hutlösa priser för materielen?

Tiden debiteras väl separat och timpriset vet jag också är för lågt satt men det skall väl inte läggas på materielpriset?? Det är ju något branschen själv får ta tag i det skall väl inte Svensson betala genom rent ocker eller hur?

Men som det skrivits om här tidigare så undrar man ju lite hur vissa är funtade när dom medvetet försöker lura sina kunder, sämre marknadsföring än detta får man ju leta efter, inte f...n skulle jag anlita en människa igen efter att h*n i sin girighet försökt lura av mig en oskälig summa pengar.

Som sagt det sista du skriver låter som du vill sätta munkavle på oss som är kritiska och låta vissa individer fortsätta sin verksamhet, ja vad säger man  ::)
 
gnistjagare skrev:
Jag kan delvis hålla med om att det ser illa ut när man får en specad faktura, och det står 100 kr/m. Men svensson tror att det inte kostar något att bedriva en verksamhet. Jobbet börjar alltid när installatör lämnar firman tills han kommit tillbaka, redovisning av tiden och material är något kunden också måste betala.Detta plus bensin, resa, avgift för servicebil m.m. När sedan timpriset idag är så pressat som det är så finns det ingen marginal att ta hem någon vinst där. Ingen kan ju tjäna pengar på att bara sälja tid när priset ligger mellan 300-400:-.
Ja och? du kan säga vad du vill men det skall inte påverka materialkostnaden.. Sedan att elektrikern skall ha betalt det är ju självklart, men då men högre timpris för den merkostnaden.. Man kan ju inte lägga på det på materialet!

Du erkänner själv att ingen vill betala högre timpenning men att det också är helt ok att lura folk genom att höja priset på material, det är väl inte seriöst på nån punkt? Vad skall man då med specificerade fakturor till om man inte betalar för det som står på fakturan? Då blir det ju bara "bluff" ändå i slutändan.

Som sagt vadå timpriset är pressat? det kan du väl inte påstå när det ändå strös ut som dolda avgifter med shockhöjning av materialpriset.
 
ville bara säga att det är skillnad på kabel och kabel i kvalite
sedan får ni säga vad ni vill ;)
 
Jag känner igen detta. Har själv blivit debiterad 20:-/m för vanlig FK, som då kostade 1:-/m i byggvaruhuset. Nu var det bara några dm av var färg, så det blev inte mer än ett par 100. Men man kan tycka att de här snuttarna FK är ju vad elektrikern lämnar på golvet i vanliga fall. Dessutom känner man sig LURAD! Resultatet blir ju bara att den här elektrikern inte får göra något mer jobb åt mig.
Någon menade att klammer etc är dyrt. Jag vet de som blivit debiterade 20:-/styck för klammer.
I de här diskussionerna är det alltid några som menar att kabeln som elektrikern använder är mycket bättre än den som jag som privatperson kan köpa.
För det första: ni som är insatta i detta, kan ni förklara exakt vad det är för skillnad på kablarna.
För det andra: om vi nu accepterar att det finns olika kvaliteter, hur kan jag veta att det är den bra (och dyra) kvaliteten elektrikern monterat hos mig?
 
de där med att det finns olika kvalitet på kabel.........det stämmer visst men det brukar inte ha nåt med pris o göra...........det som styr prisbilden mellan olika försäljningställe brukar mest handla o hur mycke dom köper.........+ hur mycke dom tror sig våla lägga på..........allt har ju en smärtgräns....som dom flest vill ligga så nära som möjligt.......... ;)
 
Jag känner den som säger så. Jag har insyn där och ser vad som händer. Jag vet bäst men jag jobbar inte med nåt utav det, men bäst vet jag ändå. Aldrig har det väl varit så många världsmästare på samma plats samtidigt. :-*



När utgångspunkten för de flesta som kommenterat här är att alla elektriker är riktiga "ärkesvin", så anser jag det inte ens värt att diskutera.

Näh, tänk om alla var lika ärliga som snickaren, röris eller bilförsäljaren :D ;D :D ;D ::) de håller inte varann om ryggen som vi elektriker gör.
 
gnistjagare skrev:
Jag känner den som säger så. Jag har insyn där och ser vad som händer. Jag vet bäst men jag jobbar inte med nåt utav det, men bäst vet jag ändå. Aldrig har det väl varit så många världsmästare på samma plats samtidigt. :-*



När utgångspunkten för de flesta som kommenterat här är att alla elektriker är riktiga "ärkesvin", så anser jag det inte ens värt att diskutera.

Näh, tänk om alla var lika ärliga som snickaren, röris eller bilförsäljaren :D ;D :D ;D ::) de håller inte varann om ryggen som vi elektriker gör.
Nej det är ju klart att du inte vill diskutera saken när du redan gjort klart vad du står för och inte ens bemödar dig att dölja det faktum att du saltar materialpriset på bekostnad av timpriset och inte skäms för det. Guldstjärna för det eller vad man nu ger till ärliga och uppriktiga personer ;)

Vill tillägga att ingen här har skrivit att alla elektriker är ärkesvin utan att det finns element i den yrkeskåren som i dom flesta andra yrkeskårer som utmärker sig på ett negativt sätt.

När det gäller kabel skulle det vara väldigt intressant att höra vad som skiljer dom olika fabrikaten åt egentligen av samma kabeltyp, det kommer inlägg efter inlägg med samma mantra om och om igen "att det skiljer visst det på kvalitèt", men vad skiljer den åt????? Är det som någon här innan frågade levererar den strömmen fortare eller ser den snyggare ut i färgen eller vad är det som är så bra med den att det motiverar ett skyhögt pris över annat fabrikat och tillverkare?





 
gnistjagare skrev:
Näh, tänk om alla var lika ärliga som snickaren, röris eller bilförsäljaren :D ;D :D ;D ::) de håller inte varann om ryggen som vi elektriker gör.

Där slog du nog huvet på spiken.
Alla hantverkare som vägrar befatta sig med material som de inte själva tillhandahåller försöker sig på detta med egna påslag. Skillanden är att el branchen är en branch där elektrikern ord är lag då jag inte får göra detta jobb själv och på detta viss retar upp många när de sedan ser andra priser i billighets butiken.
 
robban44 skrev:
Nej det är ju klart att du inte vill diskutera saken när du redan gjort klart vad du står för och inte ens bemödar dig att dölja det faktum att du saltar materialpriset på bekostnad av timpriset och inte skäms för det. Guldstjärna för det eller vad man nu ger till ärliga och uppriktiga personer ;)
Hitta inte på saker som jag inte har skrivit. >:( Men det brukar ju heta att man griper efter halmstrån ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.