Nu är det dags att flytta/fimpa/avväxla stödben. Så tänkte höra lite hur jag bör gå tillväga. Markerar på bilder vilka som skall bort.
Ska byggas 120x200 sängar så behöver ju bara en "glugg" så man kan krypa in är tanken.
Öppet träbjälklag med markerat stödben som ska avlägsnas för byte till sängkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med markerade stödben som ska avlägsnas för att bygga sängar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredningsbild med markerade stödben för borttagning vid renovering i rum från 1950-talshuset i Dalarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2 och 3 är från varsin sida av samma rum. Men stödben en står inte i lod med varandra?
Byggritningar med mått och markeringar för att diskutera flytten av stödben för sängkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästomme och stödben i ett vindsrum, markerade för avväxling inför bygge av säng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset är byggt 1950 och placerat i dalarna
Tacksam för hjälp och svar
 
Först gäller det att ta reda på om det rör sig om stödben och i så fall vilka av reglarna som är stödben. Ett "riktigt" stödben är en del av takstolen och kan inte tas bort utan vidare. Takstolarna sitter dock inte så tätt som dina reglar gör, så alla kan inte vara stödben. Ett bättre kort från vinden kan vara en bra början.
 
Var upp och grävde lite i sågspånet nu. Ena sidan av huset sitter benen i takstolen.
Där dom satt lite tätare verkar dom satt 4 ben som håller upp en 70x70 regel mot takstolar a. Kollar jag takstolar a ser jag att även där har det varit spikhål förut. Skickar med lite nya bilder
Närbild på träkonstruktion och isolering med sågspån vid takstol i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggdetalj med 70x70 regel fastsatt i takstolar, omringad av sågspån och spikhål synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågspån i öppnad takkonstruktion med träreglar och spikhål synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var väl det jag misstänkte. 70x70 bjälke som avväxling är alldeles för klent. Jag skulle överväga att sätta tillbaka de ursprungliga stödbenen utom ett som du avväxlar mellan de omgivande takstolarna. Lämplig storlek på en avväxlingsbalk beror på husets mått, snözon och spännvidd på balken. Ett utvändigt foto brukar säga mycket.
 
Husets bredd är 940x850 enligt ritningen.
Lägger in en bild på utsidan.
Ska en balk sättas mellan nya stödben och den takstol som tas bort ett ben på menar du?
Limträ eller? Både stolpar eller räcker det med enbart balk?
Tvåvåningshus med gult sidospår och rött tak, balkong, veranda och en satellitantenn på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spännvidden blir väl ca 200-220cm
 
Var ligger huset? = snözon.
 
Dalarna snözon 2.5
 
Lite grovt räknat (= i överkant) skulle det kunna räcka med 45x195 C 24 som avväxling. Är det tretumsvirke i takstolarna?
 
Okej. Jag får dom till ca 70x150.
Vad bör jag använda för mått på nya stödben och nya stolpar till balken?
 

Bästa svaret

Man använde tummått, liksom vid allt byggande fram till några år in på 1970-talet. Tretum sex i takstolarna, dvs 75x150 mm. Det bästa är om du kan få sågat 75x100 mm till stödbenen och 75x150 till avväxlingsbalk.
 
Okej. Klämmer man in balken mellan takstol och stolpe eller är det en egen konstruktion på insidan av stödben en, om du förstår hur jag menar?
 
Kläm in den mellan takstol och stödben.
 
Tack så hemskt mycket för svaren. Du är en hjälte ❤️
 
@justusandersson
Kollat med några firmor nu och 75 virke verkar svårt. Vilka dimensioner rekommenderar du om jag går ner på 45 c24?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.