Jag har rätt stora rabatter som jag behöver jod till så drygt 100 kr för en säck känns väldigt dyrt. Drömmen vore att använda matjord som kostar drygt 500 kr för en hel släpvagn. Kan jag bara blanda ner något i matjorden för att få den duglig till perenner?

Har ni någon smidigt billig lösning?
 
Matjord är det bästa du kan hitta för dina odlingar - om det verkligen är matjord och inget annat skräp.
 
Vermilion Vermilion skrev:
Jag har rätt stora rabatter som jag behöver jod till så drygt 100 kr för en säck känns väldigt dyrt. Drömmen vore att använda matjord som kostar drygt 500 kr för en hel släpvagn. Kan jag bara blanda ner något i matjorden för att få den duglig till perenner?

Har ni någon smidigt billig lösning?
Kogödsel? Kanske gödslad torv. Du behöver nog inte mer sten/sand/lera om du redan har det i jorden.
 
A Abies koreana skrev:
Matjord är det bästa du kan hitta för dina odlingar - om det verkligen är matjord och inget annat skräp.
De är Skanska som levererar det, alla i kommunen avvänder den jorden typ.
 
Så lite extra gödsel bara?
 
Vi köpte mycket planteringsjord till odlingar och rabatter första åren men efter några år var det mest sand kvar. Om du har sandjord i rabatterna behöver du mer organiskt material. Vi har köpt komposterad kogödsel och gödslad torv. Ogödslad till surjordsväxter. Barkmull är kanske bättre ur miljöhänseende.
 
Till exempel så gör västblekinge återvinning utomordentlig jord. Jag köper 900 kg för 310 kr. Av det är 110 kr lastarhjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.