Hej
Vi är 3 fastigheter som har en gemensam brygga 200 meter från husen och vi försöker bestämma något sorts värde på själva bryggplatsen för ett ärende jag inte behöver gå in på här. Det är ju en bedömning från fall till fall och t.o.m. mäklarna har svårt att ge ett värde, men förutsättningarna är följande : Som sagt 200 m från våra hus, vi har en liten gångväg dit, det är inte segelbåtsdjup, bryggan ligget i en vik som leder ut till en större vik och sedan rätt ut i skärgården, bryggan lämpar sig endast för mindre båtar 6-7 meter ungefär. Vad tror ni mellan tummen och pekfingret?

//Jörgen
 
från 0 till ∞.

En grund skulle ju kunna vara att uppskatta byggkostnaden via nån firma som får titta och lämna en offert på motsvarande arbete.
Annars kan man väl räkna på vad en liknande bryggplats skulle kosta att hyra och därifrån uppskatta ett värde.

Oavsett är det knepigt och speciellt om man inte är överens och papprena är lite oklart skrivna.

Det som är guld för den ena är kattguld för den andra.

/ATW
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Ja det sköna ligger ju i betraktarens öga så det är knepigt. Bra tips med att kolla priser på hyrplatser
 
Värdet av en båtplats beror ju väldigt mycket på hur man kan "äga" den.

Såvitt jag förstår så kan du inte äga en lös båtplats. Utan antingen har du en båtplats på en fastighet du äger, eller så har du någon form av servitut eller liknande som ger dig rätt till båtplats på annans mark. Eller så har du den via medlemsskap i en samfällighet, som i så fall är hårt kopplad till en fastighet du äger.

Man skulle kunna tänka sig att ha "bostadsrättsförening" för båtplatser, som det finns för vissa garageplatser i Stockholm. Men jag har inte hört talas om något sådant.

Därmed går det inte egentligen att sälja en båtplats. Du kan kanske ha ett längre hyreskontrakt som går att sälja, men det är då ändå tidsbegränsat.

Som jag ser det så kan man värdera en båtplats på två sätt. Antingen genom att bedöma hur mycket hyresintäkter man skulle kunna få om den hyrdes ut, och utifrån det komma fram till ex. 20ggr årshyran eller liknande.

Eller genom att låta värdera en fastighet där en båtplats ingår ex. via en samfällighet, och jämföra med värderingen om båtplats inte ingår.

jag (som inte är "båtmänniska") har uppfattat att man även kan köpa in sig i olika båtklubbar som äger en brygganläggning, och på så sätt faktiskt "köpa" en båtplats. Det kanske också kan vara en grund för värdering, men värdet av medlemsskap i båtklubben kan kanske vara mer än själva båtplatsen?
 
  • Gilla
Jörgen Alw och 1 till
  • Laddar…
Bryggplatserna ingick i köpen av våra hus och ska enligt kontraktet vara inskrivna i stamfastigheten.
 
Värdet på en bryggplats hänger också ihop med var fastigheten ligger geografiskt. T ex nära Stockholm så ökar värdet rejält jämfört med om det är en plats någon annanstans i landet. Är det ett permanenthus eller fritidshus? Kan ju också påverka värdet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T
Karlslunds Marina strax utanför Dalarö är en ekonomisk förening där folk köper och säljer sina bryggplatser på typ Blocket. Det kanske kan ge en fingervisning om något slags värde på en plats.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Värdet på en bryggplats hänger också ihop med var fastigheten ligger geografiskt. T ex nära Stockholm så ökar värdet rejält jämfört med om det är en plats någon annanstans i landet. Är det ett permanenthus eller fritidshus? Kan ju också påverka värdet.
Permanent, ligger i Roslagen
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Om tvingas ge ett svar skulle jag säga mellan 2-3 tusen kronor per år inmarknadshyra, vilket om du diskonterar över 10 år med 2% ränta innebär att platsens värde är någonstans mellan 15-30 tusen. Dock ska man ju från detta dra bort underhålls kostnad, men på ett ungefär
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Om man tänker utifrån vad en presumtiv spekulant skulle vara beredd att betala för en bryggplats som tillhör en fastighet och ligger i dess absolut närområde (som i ert fall) så skulle jag tro att värdet är högre än på en bryggplats i en typisk marina/hamn. Dels för att det är bekvämt att ha nära till bryggan, och dels av rent känslomässiga skäl (att känna att man äger en brygga som tillhör ens fastighet).

Jag vågar mig dock inte på någon kvalificerad gissning.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Om man tänker utifrån vad en presumtiv spekulant skulle vara beredd att betala för en bryggplats som tillhör en fastighet och ligger i dess absolut närområde (som i ert fall) så skulle jag tro att värdet är högre än på en bryggplats i en typisk marina/hamn. Dels för att det är bekvämt att ha nära till bryggan, och dels av rent känslomässiga skäl (att känna att man äger en brygga som tillhör ens fastighet).

Jag vågar mig dock inte på någon kvalificerad gissning.
Håller med, bara att den finns där den finns ökar värdet också.
 
J Jörgen Alw skrev:
Håller med, bara att den finns där den finns ökar värdet också.
Vi har fritidshus i Roslagen, där kostar en båtplats 3000kr/år inkl parkering. Om man tänker att man skulle betala motsvarande 3000kr/år i ränta på ett bolån så motsvarar det 300 000kr i dagens ränteläge (1% ränta), eller 60 000kr om det räntan var 5%.

Bekostar och utför ni själva underhåll av bryggan? I så fall - vad uppskattar du den årliga kostnaden till?
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Vi hade tidigare fritidshus i Roslagen - med snarlik bryggplats via servitut. Det fanns en bryggförening som var en samfällighet.

När vår granne sålde sitt hus så fick köparen uppgift om att en bryggplats ingick i köpet, vilket visade sig vara fel. Det var inte speciellt populärt, kan jag säga.

Är osäker på värdet, men visst borde väl en lokal mäklare kunna värdera platsen?
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Vi har fritidshus i Roslagen, där kostar en båtplats 3000kr/år inkl parkering. Om man tänker att man skulle betala motsvarande 3000kr/år i ränta på ett bolån så motsvarar det 300 000kr i dagens ränteläge (1% ränta), eller 60 000kr om det räntan var 5%.

Bekostar och utför ni själva underhåll av bryggan? I så fall - vad uppskattar du den årliga kostnaden till?
Jag håller helt med om värdet för en spekulant på hus. Det framgår inte riktigt dock om de ska värdera den som en del av fastigheten. Det blir lite för höga värden när man gör en "vad hade lånebeloppet blivit om detta var ränta"-kalkyl, eftersom man glömmer antar att 3000 om 10 år är lika mycket värt som idag, vilket det historiskt inte varit. Men om den är knuten till själva huset och du ska "värdera upp huset" så är ju inte 50k orimligt för ett hus i 2-4 miljonersklassen. Mer skulle jag dock inte säga att den är värd. Går det exv. att anlägga en brygga i närheten så är ju er brygga bara värd nyanskaffningsvärdet.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Hade jag själv varit spekulant till ett hus hade jag kanske varit beredd att betala i storleksordningen 50-100tkr för en bryggplats beroende på omständigheterna (husets värde, hur bryggan passar mina behov, vilka rättigheter jag har kring bryggplatsen, osv)
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.