Vi forsätter en renovering av badrum (som fick avbrytas pga totalrenoveringen vi gjorde för ca 1 år sen drog ut på tiden). Badrummet är flytspacklat med golvvärme och vi skall bara ha dusch...den tidigare firman har dragit 50 mm rör( ca 50 cm från stammen) till golvbrunnen. Går det att använda eller måste vi bila upp golvet och dra om med 75 mm rör istället?
 
Vi har 2" till dusch avloppet och det funkar fin fint, VVS:aren som jag pratade med rekommenderade 3" om det skulle vara badkar. Vid dusch var det OK med 2" även om 3" så klar var bättre....
 
ostberg skrev:
Vi har 2" till dusch avloppet och det funkar fin fint, VVS:aren som jag pratade med rekommenderade 3" om det skulle vara badkar. Vid dusch var det OK med 2" även om 3" så klar var bättre....
Det var då en dåligt påläst rörläggare. 75mm (3") krävs för duschavlopp vid nyinstalltion. Fuska inte med detta.

Tvättmaskin 32mm
Tvättställ och diskbänk 50mm
Dusch 75mm
Badkar 75mm
Toalett 110, med 90mm kan användas en kort om det övergår till en 110-stam.
 
50 mm rör ÄR godkänt vid golvavlopp från dusch, det är nog DU som inte är påläst......
 
50 mm rör är som sagt godkänt men rekommendationen är 75 mm och uppåt.
Jag var i kontakt med en VVS firma då en varmvattensstam till hela mitt BR lgh hus gick mitt i vägen för mina planer då jag skulle dra nytt avlopp.
De sa att 50 mm räcker och är tillåtet men rekommenderade att jag drog större.
 
Som svar på Joakims fråga kan jag säga att du inte skall bila upp och byta till 75 mm.
 
Sorry! Det är de gamla (innan-EU) takterna som hänger i. Det är tillåtet att ha 50mm som duschavlopp efter nya EU-regler, men jag tror inte att någon seriös svensk rörläggare skulle installera annat än 75mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.