Hej!

Jag skulle uppskatta återkoppling kring denna installation och det som hänt!

ordlista:
inneenhet = väggenhet
luftluftvärmepump = LLV, av många kallad luftvärmepump
uteenhet = där kompressorn sitter

För cirka 10 dagar sedan fick jag en luftluftvärmepump (LLV) installerad, jag gjorde det inte själv, jag anlitade en av märket auktoriserad installatör.

Jag använde den för kylning i ungefär 3 dagar, dag 1 till 3. Sedan använde jag den inte alls i 3 dagar, dag 4 till 6, även om det också var tre varma dagar.

När jag sedan startar LLV ungefär dag nr 7, möts jag av en otrevlig odör, det luktar illa från LLV. Surt och härsket. Speciellt när den är inställd på kyla. Jag provade att köra på högsta värmen en timme, och sedan kallaste kylan en timme. Men lukten försvann inte.

Jag gjorde så, körde varmt och kallt omväxlande, för det brukar hjälpa när jag får problem med lukt i min bil-AC. Jag kan oftast få det så att det bara luktar illa en kort stund vid start av bilen, för att sedan lukta ok resten av färden.

Tillbaka till LLV i mitt hem. Väggenheten har som standard att alla kablar och slangar går ut till höger bakom, vid denna installationen valde installatören dock att ta hål till vänster bakom, och leda ut kablarna där genom väggen, inklusive dräneringsslangen. (Oklart om installatören flyttade dräneringsslangen till vänstersidan på inneenheten, vilket man skall göra i denna situationen, enligt installationsmanualen.)

Därefter förs alla slangar, inklusive dräneringsslangen, cirka 2,5 meter horisontellt utmed ytterväggen i en kanallåda, varefter de går vertikalt ner till uteenheten på marken, där också dräneringen mynnar ut. Dräneringen är fäst i metallstativet till luftvärmepumpen, och droppa ner mot stenplattorna som uteenheten står på.

Dräneringen av väggenheten, dvs inneenheten, börjar alltså med cirka 3 meter i princip horisontellt, helt utan fall.

Efter det att jag känt stanken, så kontaktar jag installatören, angående stanken, han kan tyvärr inte kan komma pga semester, men han säger att jag kan kolla dräneringen.

När jag öppnar kanallådan ser jag att dräneringsslangen inte bara saknar fall i kanallådan, den går ut från inneenheten, genom ytterväggen, har en "dal" / "botten", för att sedan gå uppåt innan den når den vertikala delen ner mot uteenheten. Stigningen uppåt efter "dalen" är mer än hela dräneringsslangens diameter, dvs där kan det lätt bli vatten stående. I värsta fall rinner det också "bakåt" in i inneenheten, då den kanske ligger lägre än högsta punkten för dräneringsslangen..

När det sedan blir varmt så värms vattnet i dräneringslangen i kabelkanalen (och i inneenheten?) upp. Troligtvis har vi hittat vår mögelodling?

Jag rykte bort hela den monterade dräneringsslagen, och satte dit en liten "frisk" slangstump i ändan för att komma bort från väggen. Sedan lät jag inneenheten stå på i 6 timmar idag med maxkyla och maxfläkt. Det luktade surt i början, men mot slutet tyckte jag lukten var borta. Det droppade på ganska bra med dränering och jag hoppades att det skulle skölja ur allt.

När jag sedan satte inneenheten i normaldrift, med lägre fläkthastighet och normal temperatur, verkar det tyvärr som om lukten inte är borta. Det luktar mindre illa, men inte bra. Tråkigt då jag hade hoppats att problemet skulle vara borta.

Frågor:

1) Är det troligt att fuktproblemen i dräneringsslagen gav dålig lukt på en vecka, i en helt ny installation? Så snabbt? Eller kan den ha andra anledningar? Jag ser tex att inneenheten är över ett år gammal från tillverkningsdatum, kanske har den härsknat under lagringen, om den stått väldigt varmt? Det har hänt mig med andra saker.

2) Jag antar att denna typen av dragningen av dräneringsslang är helt felaktig? Nästan 3 meter horisontellt, med "lagringssvacka"? När jag läser installationsmanualen betonar de verkligen vikten av fall på slangen, överallt. Till och med så att när man tar hålet i väggen, bör man ta hålet genom ytterväggen lägre än hålet genom innerväggen, för att direkt få till ett fall.

3) Dräneringen från inneenheten var ursprungligen dragen så att det droppade vatten mot ena foten på benen på uteenhetens metallstativ, brukar man verkligen montera så?

4) Vad bör man göra med inneenheten som stinker? Kassera? Jag kör den nu med i princip noll dräneringsslang, men den avger fortfarande lukt. Jag antar att det satt sig i den. Med en så finmaskig värmeväxlare (för kylmedia och inomhusluft) finns det nästan oändliga ytor för mögel etc att sätta sig. Jag kommer med största sannolikhet kräva en ny inneenhet, jag är inte intresserad av någon rengöring av en helt ny installation. Detta är väl en rimlig åsikt?

5) Varför använder man dräneringsslang med ribbor (små midjor), blir det inte sämre dräneringsflöde i dessa jämfört med en slät slang?

6) Vilket fall kan man se som minimum för dränering från inneenhet? 10 cm fall per 100 cm längd utmed en vägg?


Tack för du tar dig tid att svara! :)

Stay cool!
 
A
det finns en risk att det blir påväxt i innedelens lamellpaket om man avbryter kylningen utan att det får torka ut, vissa pumpar har den funktionen mer eller mindre automatiskt kan stå clean tex på fjärren.

man eftersträvar alltid ett säkert fall på dränslangen så att det inte blir "dalar" vilka kan fungera som stopp längre fram för då rinner det vatten på insidans vägg istället.
så värme är det första du skall köra

det andra du påpekat om installationen är mer eller mindre std.
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det finns en risk att det blir påväxt i innedelens lamellpaket om man avbryter kylningen utan att det får torka ut, vissa pumpar har den funktionen mer eller mindre automatiskt kan stå clean tex på fjärren.

man eftersträvar alltid ett säkert fall på dränslangen så att det inte blir "dalar" vilka kan fungera som stopp längre fram för då rinner det vatten på insidans vägg istället.
så värme är det första du skall köra

det andra du påpekat om installationen är mer eller mindre std.
Tack för ditt svar!

Vad gäller

"det finns en risk att det blir påväxt i innedelens lamellpaket om man avbryter kylningen utan att det får torka ut"

vad kan man göra åt detta förutom att göra en "tvätt" av (skölja rent) inneenheten? Det står i instruktionsboken att filtren i inneenheten är antibakteriella. Innebär det att man kan döda bakterierna bara genom att köra systemet en längre stund? Vad skall man köra för program då, kyla, värme, hög låg temp?

Jag har ytterligare en installationsfråga. Om man har en inneenhet på övervåningen, vad tror ni om att låta dräneringsvattnet rinna ut på hallens tak med takpannor som finns precis nedanför. Då kan vattnet sedan rinna ner i stuprännan och "försvinna" den vägen. Bra eller dålig ide?
 
A
prova att bara köra den på värme först lamellpaketet kan bli 60C

visst går det att köra ut dräneringen på taket
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
Har nu provat värme kyla behandling. Har inte blivit bättre, en nästan helt ny värmepump som stinker gamla sockar.

Mitt råd till alla är att vara enormt noga med dränering av kondensvatten från inneenheter!

Vad är era bästa tips för att få bort lukt?

electroluxaren skrev:
det finns en risk att det blir påväxt i innedelens lamellpaket om man avbryter kylningen utan att det får torka ut, vissa pumpar har den funktionen mer eller mindre automatiskt kan stå clean tex på fjärren.
Ok, men kan det börja stinka efter ett fåtal dagar?
 
Redigerat:
A
Bakterier stinker
 
electroluxaren skrev:
Bakterier stinker
Så rengöring med kemikalier är enda vägen?
 
A
I detta fallet kan det vara så
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.