K KjellAlbin skrev:
Att dom inte gör nåt härleder jag till att dom inte lämnar huset, lägenheten, förutom sonen som åker och handlar mat i sin Audi q7 a` 800 000 kr. De kan vara ute på garageinfarten någon gång när sonen kommer hem. Hur vet jag det? Allt sker framför mitt köksfönster dar jag sitter i stort set 24/7 i rullstol. Hur man kollar upp det? Taxeringskalendern inte svårare än så. Normal lön?, två pensionärer som aldrig jobbat här, 30 000 kr och 23 000 i månaden. Normalt? Själv har jag 16 300kr efter 44 års arbete. Sonen och dottern då? Personliga assistenter har en snittlön på 21-23 000 kr, men dom har 40 000 kr och 36 000 kr i månaden. Detta är inga normala löner anser jag.
Underbart att någon kan störa sig på att grannarna tjänar pengar :p

Funderar på vad mina grannar tänker om mig, jag tjänar nog mer pengar än snittlönen på en av de familjemedlemmarna.
 
V Vildparti skrev:
10 år sen ett flytta hemifrån par som festade i 6mån innan de växte upp :)

8 år sen en bortskämd typ med pappas pengar bil som körde fort hela tiden. Hela området var rädda

5 år sen en alkoholist som är riktigt trevlig o det mesta som önskas av en granne bortsett från de där missbrukar vännerna som han bjöd hem den 18e och 28e varje månad. De vandalisera folks uteplatser och gapa och skrek osv. Han själv försökte lugna sitt sällskap och bad oss om ursäkt efteråt men nästa månad samma sak.

Nu har vi en skandalglad herre här "Bob" som ville tala illa om de grannar jag har närmast. De har visst en tragisk familjehistoria vilket ej är min ensak. Men denna Herr Bob ville varna mig för dessa och samtidigt ösa på om diverse teorier om vad som hänt osv osv rent äckligt skvaller.
Jag svara Bob att visst är de synd när familjer hamnar i trubbel men nu är de lugnt därifrån de är artiga och hjälpsamma så deras familje historia är inte min ensak.
Sen dess hälsar inte herr Bob på oss mer och mig gör det inget :)

Så änsålånge är de lugnt i jämförelse
Haha jag hade också en skvallertant där jag bodde förut. Hon var ledsen när vi flyttade för vi var nog de enda vettiga grannarna hon hade just då tyvärr...
 
Vi hade en granne som första helgen klagade på att vi spelade innebandy inne.. (!)...
Hon vi tyckte vi stökade och höll på i alla rum, hon knackade på och klagade direkt till oss, men bankade också i hennes tak med en sop, alltså vårt golv....

Vi packade bara upp, flyttade runt flyttkartonger, möbler etc. Dammsög eftersom det blev rätt skitigt då man ju ofta går med skor när man bär i saker. Inget speciellt när man flyttar in.

DET var starten...alltså hennes välkomnande första helgen.
Fortsatte sedan med mer lappar, mer arga besök vid dörren
 
Redigerat:
  • Arg
  • Ledsen
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
När jag flytta till min förra lägenhet så hade jag en granne som gärna knackade på precis när som och tyckte att jag kunde hjälpa henne med allehanda ting. Men så fort något inte var på hennes vis så var man en fullständig idiot som inte tog tag i det direkt som styrelseordförande.

Exempel på fel jag borde tagit tag i enligt henne.
Förbjuda alla elfordon i föreningen, både i gemensamma utrymmen men även i lägenheterna. (Detta på grund av att hon kände VD:en på ett av världens största batteribolag och han hade sagt att elfordon kunde börja brinna när som helst pga batterierna. Jepp, låter som ett mycket troligt uttalande från en VD på ett batteriföretag).

Samma kvinna sa att hon skulle ta livet av sig om personen under henne inte sluta renovera. Första konversationen jag hade med kvinnan sa hon detta. (Innan jag tillträdde i styrelsen dessutom)
Är det kanske laddningen av elbilar (som kan kräva stora investeringar i föreningen) som skrämmer?
 
När jag fortfarande bodde i lägenhet i ett av de lite mindre fina områdena i Linköping(Ryd) så störde jag mig inte så värst mycket faktiskt.
Men vist när någon av kvarterets ungar bestämmer sig för att sparka fotboll mot ytterförådsväggen som var byggd i trä som stod emot min yttervägg så blev man lite irriterad då det lät rätt mycket.
Eller när grann ungen blir utelåst i trapphuset i någon form utav barn uppfostran, var av denne rycker i hantaget, bankar på dörren och skriker i en halvtimme innan han blir insläppt igen, också lite störande men inte så värst allvarligt.
Eller som när de ny i flyttade ungdomarna beslutar sig för att ha inflyttningsfest och ställer till med röjparty med extremt hög musik, mycket folk så det skreks och hade sig.
Det var det närmsta jag varit att ringa störnings jouren men klockan 21:58 så var det fortfarande röjparty med rejäl ljudnivå, 21:59 knäptyst... så jag lät det bero på, men man hittade ett och annat på gräsmattan dagen efter (en potatis och en gul lök och lite annat vill jag minnas).

Jag stördes väldigt lite av incidenter som dessa, speciellt då det inte var varje dag, utan utspritt över de 10 åren jag bodde där, min sambo störde sig mer dock så det är ju rätt individuellt hur man upplever det.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Jag bor inte i hus, men har ändå liksom majoriteten av befolkningen haft grannar jag stört mig på. I vår tidigare lägenhet, som var toppen vill jag tillägga, så hade vi en granne som gick ut på balkongen ungefär varje halvtimme från kl 15-18 och 23-04 för att röka och prata i telefon. Oerhört störande och kunde inte använda sovrummet eftersom det stank rök. Påpekade detta flera gånger, både direkt till grannen och föreningen men rökare har ju sina rättigheter :rolleyes:

Sen flyttade vi till radhus där det visade sig att vi hade grannarna från helvetet. Det enda sättet jag kan beskriva dom på är white trash. Musik på maxvolym från fre em till sön kväll. Fester, konstant grillning och ”hinka bira” med polare :rolleyes: Musiksmaken var dessutom skit. Lärde mig deras playlist efter några dagar redan och kunde utan problem sjunga med i stämmor. Nåja, hur som helst. Slutade med att jag ruttnade och tillkallade polis efter att de fullständigt ignorerant alla mina vädjanden om att visa lite hänsyn. Grannen i fråga är full och dum och blir tagen av polisen :crysmile: Antar att soc blev inblandade då barn fanns med i bilden.

Förvånandsvärt nog var detta inget socialt dåligt område. Tvärtom. Antar att de bott i sitt hus sedan långt innan värdestegringen.

Läxan man lärt sig? Kolla ALLTID upp vilka grannarna är och utgå inte bara ifrån att det är civiliserade människor för att det är ett lite finare familjeområde. Hade faktiskt räckt att jag mött denna granne en gång för att förstå varför säljarna flydde.

Hur som helst flyttade vi senare tillbaka till lägenhet vilket vi inte ångrat en sekund. Trivs väldigt bra förutom att man får stå ut med röklukt någon gång (inte alls så farligt som i förra boendet) och grannbarn som springer fram och tillbaka kl 07 på morgonen - även på helger. Även detta går att leva med.

Snart flyttar vi igen till en stor nyproducerad lägenhet så jag får be om att återkomma med vad jag kommer störa mig på där :crysmile:

Fram tills dess, låta mig höra era grannstories! :surprised:
Frågan kanske skulle vara: hur stör ni era grannar? Alla här är ju potentiella störande grannpersoner. Fördelen med att ställa frågan så är att man kan ändra sig.

Efter att ha flyttat runt hela livet och träffat ca 200 grannar säger jag: det är svårt att ändra på folk!
 
  • Gilla
Joakim90 och 1 till
  • Laddar…
T Timmerkramare skrev:
Frågan kanske skulle vara: hur stör ni era grannar? Alla här är ju potentiella störande grannpersoner. Fördelen med att ställa frågan så är att man kan ändra sig.

Efter att ha flyttat runt hela livet och träffat ca 200 grannar säger jag: det är svårt att ändra på folk!
Ja jag kan tänka mig att jag skulle kunna vara en sådan som kanske ibland stör en granne just eftersom jag inte får in det i min sinnesbild att de skulle bli störda av något beteende eftersom just jag inte skulle bli störd av det.
Min fru tillexempel brukar säga till mig när vi pratar i trädgården tidigt på en helg morgon (inte tidigt i min väärld, klockan är ju 0800 eller så) att vi måste viska, någon kan ju ha öppet fönster.
Så hon är ju mer brydd om att inte störa grannarna än vad jag är.
 
  • Wow
  • Gilla
Joakim90 och 1 till
  • Laddar…
D
K KjellAlbin skrev:
Att dom inte gör nåt härleder jag till att dom inte lämnar huset, lägenheten, förutom sonen som åker och handlar mat i sin Audi q7 a` 800 000 kr. De kan vara ute på garageinfarten någon gång när sonen kommer hem. Hur vet jag det? Allt sker framför mitt köksfönster dar jag sitter i stort set 24/7 i rullstol. Hur man kollar upp det? Taxeringskalendern inte svårare än så. Normal lön?, två pensionärer som aldrig jobbat här, 30 000 kr och 23 000 i månaden. Normalt? Själv har jag 16 300kr efter 44 års arbete. Sonen och dottern då? Personliga assistenter har en snittlön på 21-23 000 kr, men dom har 40 000 kr och 36 000 kr i månaden. Detta är inga normala löner anser jag.
Min förra svärmor gjorde på något liknande sätt med sin handikappade son. Drev det som någon form av företag att ta hand om honom, som då fick bidrag från staten. Sen hade hon en assistent som tog vissa timmar. Och resten av tiden tog hon själv. Blev uppenbarligen en hel del i vinst över pga detta med nya bilar, utbyggnad av hus , resor och allt hon kunde lägga pengar på. I övrigt luktade hon is och såg ut som att hon ville döda mig varje gång vi träffades.
 
A
T Timmerkramare skrev:
Frågan kanske skulle vara: hur stör ni era grannar? Alla här är ju potentiella störande grannpersoner. Fördelen med att ställa frågan så är att man kan ändra sig.

Efter att ha flyttat runt hela livet och träffat ca 200 grannar säger jag: det är svårt att ändra på folk!
Utan tvekan är det så. Skillnaden är kanske att normala, civiliserade människor anpassar sitt beteende när grannen gör dom medvetna om problemet och då är det lugnt. Våra grannar sket fullständigt i alla uppmaningar och då röjde de så illa att det var på gränsen till terror faktiskt. Inte ens efter att polis ingripit och vederbörande omhändertagits blev det så värst mycket bättre. Då är det ju något fel i huvudet på riktigt.

Annars har jag aldrig stört mig så mycket på min grannar genom åren att jag känt att det påverkar mitt liv. Inte ens när grannen kedjerökte på balkongen dygnet runt. Jag undvek visserligen att använda det sovrummet som låg invid hans balkong under flera år och fick ofta stänga fönster, men jag försökte tolerera det så gott det gick då han i övrigt var en ok granne.

Men ja, det är ett riktigt skitbeteende egentligen att gå ut på sin balkong för att undvika att förpesta sin egen lägenhet och utsätta sina egna barn för passiv rökning, men skiter fullständigt att man utsätter sina grannar för det :mad:
 
  • Gilla
Joakim90 och 2 till
  • Laddar…
Patrik440
 
Tror vi har välsignats med de finaste grannarna man kan få. Flyttade från staden till en mindre by med ca 10 grannhus. Dom hjälper oss med råd och tips med vår renovering, vilket behövs eftersom vi inte är så händiga :cool: Vi får på deras initiativ låna byggnadsställningar, släpvagnar, verktyg etc. Och sen är de allmänt trevlig allihopa, så mellan varven grillar vi tillsammans, fikar eller liknande :)
 
  • Gilla
  • Älska
Griffeltavlan och 9 till
  • Laddar…
A
L Linnea86 skrev:
Tror vi har välsignats med de finaste grannarna man kan få. Flyttade från staden till en mindre by med ca 10 grannhus. Dom hjälper oss med råd och tips med vår renovering, vilket behövs eftersom vi inte är så händiga :cool: Vi får på deras initiativ låna byggnadsställningar, släpvagnar, verktyg etc. Och sen är de allmänt trevlig allihopa, så mellan varven grillar vi tillsammans, fikar eller liknande :)
Fint! Det är så det ska vara :)
 
  • Gilla
  • Älska
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Kan ni inte säga var ni bor? Vilken stad? Eller blir det för mycket ”outande”?
 
Jag menar egentligen inget speciellt men det finns ju alltid den grannen som stör, på samma sätt finns det alltid en granne som stör sig. Oavsett så är det ju viktigt för ens eget välmående att man inte jagar upp sig i onödan, likväl som att man tar upp en dialog gällande det som är oacceptabelt. Det finns ett uttryck om att man ska välja sina strider. Lite så jag tänker :)

danniee skrev:
Vi har nog uppnått den mognadsgraden att vi förstår vad det innebär att ha grannar och försöker därmed alltid visa hänsyn på alla sätt vi kan. Skulle t ex aldrig låta mina barn härja kl 06-08 på morgonen eller dra på en subwoofer på det sätt jag beskrivit här ovan. Har inte fått några klagomål på kan inte minnas hur många år. Kanske när jag var ung och dum som 19-åring i min första lägenhet.

Sen förstår jag din fråga på sätt och vis, du kanske undrar om vi är sådana där som gnäller på allt. Tycker du det jag beskrivit ovan är sådant jag bara borde låta passera? Vi kände oss tvingade att flytta, men vi borde kanske bara accepterat att bo granne med en dansbandslokal?

Man borde väl ändå rätt till en hyfsat god boendemiljö och en grundprincip är väl ändå att man inte stör sina grannar?
 
  • Gilla
  • Wow
Joakim90 och 3 till
  • Laddar…
Det är bara en sak som stör mig det är nämligen när en granne " vet bättre "
 
  • Gilla
kaptenkrokben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.