Man står i affären och ska köpa vanliga batterier med massa A i namnet. Några kostar X kr styck, en annan sort Y kr styck. Det står High Performance Extreme Power Digital Camera Long Lasting Whatnot på båda förpackningarna.

HUR ska ska jag veta vad jag får för pengarna?

Först tänkte jag att de borde ange kapaciteten men den säger ju inte allt. Ett batteri fullmatat med mAh kanske kan driva min köksklocka i 15 år men tappar spänningen i nåt mer krävande snabbt.
Antar att detta är anledningen till att det inte anges. Alla andra produkter i affären anger ju mängd, men inte batterier.

Så hur väljer man vilka man ska köpa?
 
Jag kör med uppladningsbara från Classe i sjön, tycker dom funkar helt okey.

Men kolla gärna in den här karln på Youtube som testat en massa olika saker helt utan sponsring.
 
Ska du ha dom till 'normal' användning, så spelar det inte så stor roll. Då är det pris/Ah som avgör. Som vanligt får man undvika de billigaste eller ta med i beräkningen att dom kanske inte håller vad dom lovar.
Sen finns det specialbatterier optimerade för antingen höga strömuttag, för t ex leksaksbilar och annat motordrivet, eller låga strömuttag/låg självurladdning för t ex klockor och liknande.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Men problemet är ju att Ah inte anges!

Jag snackar vanliga AA icke uppladdningsbara. Står på Ica med två olika förpackningar. En för 49 och en för 29. Hur ska jag välja?
 
Så har det tyvärr alltid varit. Antagligen för att det är en konsumentprodukt och det då inte går att blanda in fler parametrar som kunden ska känna till och ta ställning till.

Däremot brukar det väl framgå på en del laddbara batterier.
 
MultiMan
Jag kör de vita IKEA Ladda-batterierna till 90% av allt och det fungerar. Endast någon enstaka sak (främst klockor) som inte gillar den lite lägre spänningen. Finns knappt någon anledning att löpa alkaliska längre när IKEA tar 69kr för 4st laddningsbara AA eller AAA som har 2450 resp. 900mAh i kapacitet (testat och bekräftat) och mycket långsam självurladdning. Presterar som de mycket dyrare Eneloop.

Alkaline köper jag i princip alltid det billigaste eftersom jag aldrig fått ekonomi att köpa dyrare som Duracell t ex. Inte är de dyrare läcksäkrare heller.

Edit: Fixat felstavning.
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Jag kör de vita IKEA Ladda-batterierna till 90% av allt och det fungerar. Endast någon enstaka sak (främst klockor) som inte gillar den lite lägre spänningen. Finns knappt någon anledning att löpa alkaliska längre när IKEA tar 65kr för 4st laddningsbara AA som har 2450mAh i kapacitet (testat och bekräftat) och mycket långsam självurladdning. Presterar som de mycket dyrare Enerloop.

Alkaline köper jag i princip alltid det billigaste eftersom jag aldrig gått ekonomi att köpa dyrare som Duracell t ex. Inte är de dyrare läcksäkrare heller.
Kan det vara därför min nya väggklocka inte håller tiden? :thinking: Har Ikea batteri i den..

Annars kör jag allt annat med just Ikea, har läst att de är samma batteri som eneloop, då det endast finns 1-2 tillverkade i världen av just den batteritypen.
 
MultiMan
Ja, ingen av mina klockor med ensamt batteri, med visare eller LCD, funkar med Ladda.

De äldre grön/silver IKEA-Ladda hade typ 0,05V lägre spänning än de nya, vita, och där fanns det någon mer apparat som inte ville vara med. Dessutom var de Kina-batterierna sämre på allt.
 
Både IKEA och Apple är ”Eneloop” precis som @13th Marine skriver. Finner ingen anledning att köpa annat än IKEAs batterier idag. Väggklockor och singel-batteridrivet är undantaget som gärna behöver ett alkalinbatteri, som nämns ovan.
Sanyo Eneloop var ”top notch” redan 2005 när de kom. Sanyo köptes sedan upp av Panasonic, men batterierna tillverkas fortfwrrande i samma japanska fabrik.
 
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Borde dessutom kvitta om man har uppladdningsbara eller ej
Det borde kvitta, men det är bara att konstatera att vissa apparater inte funkar något vidare med NiMH-batterier. Orsaken kan knappast vara någon annan än att de har ett relativt högt "cut-off voltage", vilket dessutom innebär att de bara utnyttjar en mindre del av den fulla kapaciteten av ett vanligt alkaline-batteri. Det är ett mysterium att sådana apparater säljs (/får säljas) på 2000-talet.

En annan aspekt att ta hänsyn till är om batteriet börjar läcka och ofta förstör apparaten det sitter i. Intressant nog sker detta även med de alkaline-batterier som är "läcksäkra", har garanti mot läckage, osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.