P
Har byggt ett staket med tryckade stolpar och staketreglar. Spjälorna (ej tryckade) är stående 22x70 brädor med en sida hyvlad. Försöker hitta ett så enkelt och billigt sätt som möjligt att måla det svart och har några alternativ.

Slamfärg. Fäster dock inte så bra på det hyvlade virket men så att Falu hade en färg som heter knut&foder som man kanske kunde använda på den hyvlade sidan.

Roslagsmahogny med kimrök i. Vet inte hur det täcker.

Träolja med svart pigment i. Misstäner att det bara blir grått och inte svart.

Täcklasyr. Verkar bli lika dyrt och omständigt som med vanlig färg då i alla fall Flugger rekomendera både grundolja och grundfärg.

Några andra förslag ? vill helst ha något som bara är att "slabba på" skyddar och är lätt att måla om samt inte kostar flera tusen.

Har mätt fuktkvoten i det tryckade och den ligger på 13-15 %.
 
Redigerat:
Det går att måla tryckt virke med vanlig utomhusfärg faktiskt. Aldrig i livet, sa de på färgaffären när jag frågade för några år sen, och sålde mig en hink under viss tvekan. Men det har hållit till största delen; enda undantaget är på ett ställe där fukten väldigt lätt blir stående, men det är bara att måla över just där varje utesäsong.

Överhuvudtaget får man väl vara beredd att måla om lite oftare än på otryckt, men i gengäld slipper man byta själva virket lika ofta. Som alltid är allt en fråga om kompromisser och avvägningar.
 
P
Fast vanlig fasadfärg vill jag ju inte ha. Ska vara något som är lätt att måla om, som tex slamfärg. Sen är det ju ganska många meter som ska målas så det drar snabbt iväg med färgkostnaden.
 
Jag kan rekomendera Falu Fasad från Falu Vapen. Det är en helmatt färg som fäster på både hyvlat och ohyvlat virke. den är diffusionsöppen så all fukt kan ventileras ut ur underlaget.
Den är dessutom billig när man räknar på sträckförmåga och ommålningsintervall.
den går dessutom att måla på tryckt virke om det har suttit ute minst 1 år.
Falu Fasad kan du få i massor av kulörer, bland annat svart. Finns på färgfackhandeln och BoList.
https://bolist.se/produkt/falu-fasad-falu-vapen-svart-10l/

Jag håller själv på att måla staket fast i vitt med denna Falu Fasad
 
P
Behöver du olja och grundmåla med den ?
 
P Peter_K skrev:
Behöver du olja och grundmåla med den ?
Två gånger på nytt virke och en gång vid ommålning.Spädning 10% på första strykningen. Andra strykningen ospädd.
Rekommenderat att man stöpplar/målar på lite rejält på ändträt och drar av överskottet.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Tror jag kör på den. Verkar dock vara lite svår att köpa.
 
P Peter_K skrev:
Tror jag kör på den. Verkar dock vara lite svår att köpa.
Finns ju enligt hemsidan både på Colorama, Happy Homes och Nordsjö samt BoList och Bauhaus. Kolla Södertälje färghandel om du bor i Huddinge men det kanske inte är nära det heller.
 
P
Beställningsvara på Bauhaus. Har mejlat BoList. Inte kollat med Colorama.
 
P
Colorama hade hemma (y)
 
  • Gilla
Johan.Abrahamzzon
  • Laddar…
P
Hade de inte men nu har jag beställt av BoList.
 
  • Gilla
Johan.Abrahamzzon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.