F
Man skulle ju kunna köpa packnings-silikon på Biltema. Lägga en snygg sträng invändigt och låta torka innan man monterar. Eller så lämnar man tillbaka den felkonstruerade skiten och köper nåt som funkar.
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
D Dunderhake skrev:
Har samma tunna och och borrade på exakt samma ställe, fick samma problem
Lyckades få det tätt med en stor mängd silikon både på insidan och utsidan.
men silikonet fäster dåligt, tror att vattentrycket pressar silikoner på insidan mot kraven så det blir tätt
Ja, silikon är svårt att lyckas med. Aquatät eller tec7 funkar nog, men det är dyrare än vad tunnan kostar nästan.
 
A ajonoh skrev:
Hej alla och tack för kommentarer!

Svarar på lite olika inpass:

Kranen är inte "original", den saknades så jag fick en annan av Jula vid köpet.

Jag borrade på den plats som såg ut att vara uttänkt, en plan yta med en rundad markering. Långt ner för att få ut allt vatten = bra. Tunnan ska stå på tre halvpallar så jag får lätt in vattenkannan under :)

Men - då kom ju kranen för nära botten ...
Jag inser att jag borrat för långt ner men det medföljde ingen instruktion till tunnan och det verkade logistikt att montera en platt kran på en plan yta. Jag gjorde så gott jag förstod.

Nu har jag hål i tunnan, kan få in kranen i hålet och få på muttern på insidan.
Men det läcker :(

Finns det något sätt att täta/limma fast kranen?
eller
Finns det något sätt att täta/laga hålet (Så jag kan borra ett nytt på annan plats)
Sikaflex?
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Det finns ju överkurs i detta med om man vill. 15W lödkolv med teflonspets. Hitta samma plast och passa in i hålet, löd plasten och bygg på lite extra i "sömmen". Flytta kranens hål lite och montera igen. Krävs oceaner av tålamod, men det kan funka. Jag har lagat plast med den metoden, senast en diskmaskin där ett stort hål slogs upp i diskmaskinens plastchassie när en fjäder till luckans infästning small av. Det håller tätt.
 
F
D datpsu skrev:
Sikaflex?
Rhoca-Gil?
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Jag skulle köra enligt punkt 3. "Kunden har alltid rätt även när den har fel" ,så när de står där och himlar med ögonen står du på dig att du gjort rätt som borrat på den markerade ytan :rofl:
 
  • Gilla
ajonoh
  • Laddar…
Nissens
Hmm, ett tips är att inte ha kranen så lågt eftersom att kanske man vill undvika att få ut ev. Skräp i kranen som lagt sig i botten på kärlet.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
K Kronprinsen skrev:
Jag föreslår att du limmar kranen med ett epoxilim. Rugga upp ytan kring hålet på utsidan och insidan av tunnan och försök "gjuta" fast kranen utan packning. Epoxilim runt kranens gängor. Använd den slipade muttern med. Det blir en bra "armering" och håller allt på plats under härdning.
Tips på lim:
[länk]
Epoxi fäster inte på Polyeten utan att du primar först! Bättre så här. Torka av ut- och insidan runt hålet med aceton, gör samma med kranflänsen och muttern. Kleta på 2 mm Casco aquaseal.på flänsen på muttern och sätt den på plats. Kleta på 2-3 mm Casco aquaseal på kranens fläns och gänga. Gänga på kranen och vrid den i rätt läge. Har du lagt på ordentligt med tätningsmassa, ska det klämmas ut både på insidan och utsidan. Aquaseal är silikonfritt, vilket är en fördel då silikontätning släpper från polyeten. Lycka till!
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Aquaseal ser ut att finnas för en rimlig peng, den fungerar troligen bäst som du säger på denna plast.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
K Kronprinsen skrev:
Aquaseal ser ut att finnas för en rimlig peng, den fungerar troligen bäst som du säger på denna plast.
TS efterfrågade en plastexpert. Han kom rätt.;)
 
  • Gilla
ajonoh och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Rhoca-Gil?
Fungerar inte här. Eftersom det blir svårt att injektera denna produkt mellan kran och tunna.
Sedan är väl den stora frågan om man ens får hantera/köpa/bruka detta efter Hallandsåsproblemen :thinking:
 
F
Nissens Nissens skrev:
Hmm, ett tips är att inte ha kranen så lågt eftersom att kanske man vill undvika att få ut ev. Skräp i kranen som lagt sig i botten på kärlet.
På vilket sätt hjälper det nu?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Jag hade provat med någon typ av tätmassa, finns flera förslag ovan. Och först om detta inte fungerar försökt komma på någon annan lösning. En annan lösning skulle kunna vara, om tätmassa inte fungerar i redan gjort hål, är att sätta en plåt på på båda sidor med packning/tätmassa mellan plåt och plast. Plåtarna popnitas fast med genomgående nitar. Men om det är ett hållbart alternativ är svårt att säga.
 
Fairlane
Frågan är om det kanske är lättare att plugga befintligt hål och göra ett nytt, eller om det är lika svårt att få det rätt med en plugg
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
A ajonoh skrev:
Hej alla och tack för kommentarer!

Svarar på lite olika inpass:

Kranen är inte "original", den saknades så jag fick en annan av Jula vid köpet.

Jag borrade på den plats som såg ut att vara uttänkt, en plan yta med en rundad markering. Långt ner för att få ut allt vatten = bra. Tunnan ska stå på tre halvpallar så jag får lätt in vattenkannan under :)

Men - då kom ju kranen för nära botten ...
Jag inser att jag borrat för långt ner men det medföljde ingen instruktion till tunnan och det verkade logistikt att montera en platt kran på en plan yta. Jag gjorde så gott jag förstod.

Nu har jag hål i tunnan, kan få in kranen i hålet och få på muttern på insidan.
Men det läcker :(

Finns det något sätt att täta/limma fast kranen?
eller
Finns det något sätt att täta/laga hålet (Så jag kan borra ett nytt på annan plats)
Ta tillbaks den till Jula, ta igen pengarna och skriv en recension på deras hemsida!
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.