Önskar du att det fanns ett underforum per märke robotgräsklippare?

  • Ja

    70 Röster 64,2%
  • Nej

    39 Röster 35,8%
  • Antal röster
    109
T TheGame skrev:
Ang din första fråga.
Ja det är mitt personliga tyckande, det är väll allt i denna tråd :D
Jag tycker det är bättre med en tråd för en modell helt enkelt.
Under forum krånglar till saker i onödan.
Tycker jag.
OK, du har rätt att tycka som du vill naturligtvis. :) Dock tillför det ju inte så mycket till diskussionen utan är mer en redovisning av hur du röstade i pollen, vilket också är OK.
 
P Paxman skrev:
Om ni kör ett test med underkategorier, är det möjligt att ha en länk som kan heta t ex "Alla trådar i Robotgräsklippare"? Om den pekar på den typ av flöde som finns idag, där alla trådar som skapas i respektive underkategorier listas, så blir ju motståndarna till underkategorier nöjda också. (y)
+1
Går det att rigga underforum så att deras trådar också syns/kan väljas att visas i huvudforumet vore det toppen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Om ni kör ett test med underkategorier, är det möjligt att ha en länk som kan heta t ex "Alla trådar i Robotgräsklippare"? Om den pekar på den typ av flöde som finns idag, där alla trådar som skapas i respektive underkategorier listas, så blir ju motståndarna till underkategorier nöjda också. (y)
Vår forumprogramvara och dess anpassningar är inte direkt riggat för detta upplägg. Flyttar vi ämnen till underforum så syns de till exempel inte längre i överforumet.

Jag undrar om ni skulle vara behjälpta av populära relevanta snabblänkar till exempel ”McCulloch”
som länkar till https://www.byggahus.se/sok/?q=mcculloch+rob+s400+s600+r600+r800+r1000&period=all ? Dessa länkar skulle kunna synas någonstans i början av Robotgräsklipparforumet.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vår forumprogramvara och dess anpassningar är inte direkt riggat för detta upplägg. Flyttar vi ämnen till underforum så syns de till exempel inte längre i överforumet.
Synd...då blir det nog svårt att göra båda "skolorna" nöjda...:confused:

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag undrar om ni skulle vara behjälpta av populära relevanta snabblänkar till exempel ”McCulloch”
som länkar till [länk] ? Dessa länkar skulle kunna synas någonstans i början av Robotgräsklipparforumet.
Nja, det känns lite krystat. I så fall kan ju användaren söka på ordet "McCulloch" själv istället...eller har jag missat något?
 
Det mesta går att fixa men det kräver utvecklingstid, något som är en bristvara.

Visst kan besökaren söka på enbart ett ord (det är ju ofta det vi brukar göra när vi googlar). Problemet är att resultatet då blir lite spretigt, särskilt om sökmotorn inte heter Google som redan vet det mesta om oss och därför gissar (ofta väldigt bra) vad de tror att vi vill se (google vill samtidigt passa på att visa upp relevanta annonser för oss).

Jag menar att för att lösningen ska bli bra så måste den vara enkel att använda och visa upp ett relevant resultat.

Prova jämför att göra en sökng på https://www.byggahus.se/sok/?q=husqvarna och en annan sökning på https://www.byggahus.se/sok/?q=husqvarna+automower+am+105+305+310+315x+330x+420+430x så tror jag att du förstår hur jag menar.

Ingen normal människa orkar skriva in 10 relevanta sökord, men om någon redan har skapat länken (länkarna) åt dig så blir den plötsligt användbar (om du tycker att resultatet är relevant).
 
C
Gjorde för skojs skull en sökning på McCulloch och kollade hur mycket det skrivs i ämnet i delforat. En handfull trådar senaste året. Ytterligare ett gäng trådar där McCulloch nämns som ett tänkbart alternativ eller i jämförelse, och som alltså inte platsar i ett märkesspecifikt delforum.

Förvisso är det ju då trevligt för den som söker information om specifikt McCulloch om dessa trådar inte drunknade i bruset. Å andra sidan blir det ett väldigt torftigt delforum. Har varit aktiv i forum med alltför detaljerad indelning i delforum, och min erfarenhet är att det hämmar diskussionen.

Ett alternativ skulle vara ett lämpligt urval av filterknappar som visas när man går in i ett delforum och som gör det möjligt att filtrera ut de trådar som har motsvarande tagg.
 
Mina fem cent: Underforum är bra och vanliga på större forum. Men oklart om just Robotgräsklippare på Byggahus är stort nog för det.

En samlingstråd ”Stora tråden om xxx” är helt värdelöst för detta ändamål.

Om man kör på underforum är det rimligaste att ha några för de största tillverkarna bara, ”Husqvarna”, ”Landroid” etc. Att ha ett för ”Övriga märken” är helt överambitiöst - allt det kan vara i ”Övriga frågor”.

Men så är frågan om underlaget är stort nog för att det ska vara vettigt, samt om man verkligen ska dela upp Husqvarna, Gardena och McC som alla ägs av Husqvarna. Då blir det kanske bara tre underforum för de största: Husqvarna etc / Landroid / Robomow (eller vilka de största nu är). Jag har inte bemödat mig gå in och räkna antal inlägg, men för att underforum ska vara vettigt måste där ju vara ett hyfsat underlag med inlägg och lite aktivitet för att det inte ska bli en öken.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Det jag undrar är om ni tror att "filtersöklänkar" som automower, mcculloch, gardena, worx ... skulle vara användbara om de låg strax efter rubriken Robotgräsklippare och om ja, vilka begrepp som ni tycker att respektive märke ska göra en sökning på?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det mesta går att fixa men det kräver utvecklingstid, något som är en bristvara.

Visst kan besökaren söka på enbart ett ord (det är ju ofta det vi brukar göra när vi googlar). Problemet är att resultatet då blir lite spretigt, särskilt om sökmotorn inte heter Google som redan vet det mesta om oss och därför gissar (ofta väldigt bra) vad de tror att vi vill se (google vill samtidigt passa på att visa upp relevanta annonser för oss).

Jag menar att för att lösningen ska bli bra så måste den vara enkel att använda och visa upp ett relevant resultat.

Prova jämför att göra en sökng på [länk] och en annan sökning på [länk] så tror jag att du förstår hur jag menar.

Ingen normal människa orkar skriva in 10 relevanta sökord, men om någon redan har skapat länken (länkarna) åt dig så blir den plötsligt användbar (om du tycker att resultatet är relevant).
Ja just det...det går ju inte att söka när man går in på en kategori...då förstår jag din tanke. Jag är dock inte säker på att jag gillar att någon annan ska definiera mina sökkriterier...så jag har svårt att se att jag skulle använda mig av länkarna...:thinking: Det ersätter heller inte det jag är ute efter...men jag kanske är lite konstig på det sättet.

Jag jämförde ju underkategorier med klubbar tidigare. Om jag utvecklar den tanken och använder bilintresserade som exempel. Säg att du äger en gammal Mustang. Du har massor av erfarenhet och kunskaper om den och vill gärna träffa andra med samma Mustang-intresse för att dela med dig och för att ta del av andras erfarenheter och kunskaper. Då åker du på en Mustangträff där det till största del kommer vara Mustangfrälsta, och det i princip bara kommer snackas Mustang. Det är mycket enkelt att hitta någon som kan hjälpa dig med det eventuella problem du har med din Mustang eller tipsa andra om den där smarta lösningen du kommit på för bakaxeln på Mustanger. Är du MG-ägare åker du till MG-träffen och Alfaägaren åker till Alfa-träffen osv.

Jämför detta med en veteranbilsträff, där alla möjliga veteranbilsmärken är representerade. Där dryftas alla märken och det är svårare att hitta någon expert. Diskussionerna är så många att det är knepigt att få ut något specifikt gällande Mustanger.

Märkesträffarna representerar i mitt resonemang underkategorierna för respektive robotmärken och veteranbilsträffen är som det är idag med ett flöde av trådar som spänner från "Är klipparrobot något att ha" till "Det gnisslar när min robot svänger vänster". Om den sistnämnda trådenhade kunnat läggas i underkategorin "Worx" (vi förutsätter att det är en worx-ägare som startat tråden, men inte specificerat ämnet så väl) kommer andra worx-ägare lätt hitta den, medan om den ligger i flödet så kommer säkert många missa den.

Om jag kommit på något smart med min McCulloch som jag gärna vill dela med mig av till andra McCulloch-ägare så är chansen mycket större att den når fler om jag förmedlar den på "McCulloch-träffen" än på veteranbilsträffen.

Blev det klarare eller snurrade jag till det ännu mer...? :p
 
Frågan om underlaget för underkategorier är relevant. Jag ser dock framåt...och jag tror att vi alla kan vara eniga om att antalet gräsklipparrobotägare bara kommer öka i takt med att de blir billigare, smartare och enklare. Ju fler som skaffar, desto fler kommer skaffa när de pratar med sina robotägande grannar och hör hur nöjda de är samt ser hur fina gräsmattorna blir. :)
 
Jag fattar vad Paxman är ute efter och håller med. Det går inte att ersätta med sökningar eller taggar. Det är en rent logisk indelning som gör det lättare att använda stora forum och för att kunna bläddra runt i de underforum som berör tex sitt bilmärke eller annat liknande underområde. Jmf med valfritt stort bilforum, eller tex businessclass.se om vi pratar flyg (där jag tex kan sitta och scrolla lite i SAS/EuroBonus-forumet men inte sitter och kollar i British Airways/Executive Club- forumet.

Men - där finns ju underlaget i antal inlägg. Det funkar. Här, tveksamt men kanske.

Sökfunktion med filter etc låter som ett hjälpsamt tillägg till forumet oavsett och såklart en bra feature som kan avhjälpa om än inte ersätta underforum.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Min tanke är att snabblänkarna kan ses som portaler eller ingångar till de olika "klubbarna", en ingång till McCulloch-klubben, en annan ingång till Worx Landroid-klubben och en tredje till Automower-klubben.

Vad som ska ingå i sökningarna är du med och bestämmer. Om du t ex tycker att just orden "mcculloch rob s600 r1000" ger bäst relevans när man söker så får länken gå dit, men om du tycker att en sökning på ordet "mcculloch" enbart i robotgräsklipparforumet presenterat som ämnen så får det vara dit länken går. Men det är bara du som mcculloch-intressent som kan avgöra vad som är relevant.

Jag vet att detta inte är det du önskar men en sådan här länklista är sannolikt enkel att fixa och något som vi kan återanvända i fler delforum än i robotgräsklipparforumet.
 
N noupe skrev:
Jag fattar vad Paxman är ute efter och håller med. Det går inte att ersätta med sökningar eller taggar. Det är en rent logisk indelning som gör det lättare att använda stora forum och för att kunna bläddra runt i de underforum som berör tex sitt bilmärke eller annat liknande underområde. Jmf med valfritt stort bilforum, eller tex businessclass.se om vi pratar flyg (där jag tex kan sitta och scrolla lite i SAS/EuroBonus-forumet men inte sitter och kollar i British Airways/Executive Club- forumet.

Men - där finns ju underlaget i antal inlägg. Det funkar. Här, tveksamt men kanske.

Sökfunktion med filter etc låter som ett hjälpsamt tillägg till forumet oavsett och såklart en bra feature som kan avhjälpa om än inte ersätta underforum.
Det finns något som heter prefix som är ett alternativ till underforum. Kortfattat så kan den som skapar ett ämne sätta ett fördefinierat prefix på ämnet och de ämnen som tilldelats samma prefix (t ex McCulloch) kan då filtreras och synas ihop.

Fördelen med detta är att McCulloch-trådarna då syns på två ställen, dels i huvudfåran men också på ”klubbsidan”.

Problemet med detta prefix upplägg är att det krävs en del jobb för att vårt egenutvecklade tema ska se bra ut och för att funktioner som bevakningar (som man förmodligen vill ha) ska funka.

Jag tror också att en prefix-lösning inte känns lika intuitiv som att använda subforum rakt av.

På bilden nedan har jag på test skapat ett prefix för McCulloch i vår utvecklingdmiljö. Observera filtret som dyker upp där uppe och att det står McCulloch före varje ämnesrubrik.

Skärmbild av ett forum med diskussionstrådar om McCulloch robotgräsklippare, försedda med prefixet McCulloch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Per,

Har du någon statistik på hur många som använder sig av taggning när de startar trådar? Jag gör det ytterst sporadiskt då jag helt enkelt inte ids. När jag författat mitt inlägg vill jag bara få iväg det och gå vidare.

Dessutom, med taggningssystemet är det väl bara är trådstartaren som kan tagga sitt första inlägg? De som svarar i tråden kan väl inte tagga sina inlägg? Om det är så missar systemet ganska många inlägg som kan vara intressanta vid en taggsökning.
 
P Paxman skrev:
Per,

Har du någon statistik på hur många som använder sig av taggning när de startar trådar? Jag gör det ytterst sporadiskt då jag helt enkelt inte ids. När jag författat mitt inlägg vill jag bara få iväg det och gå vidare.

Dessutom, med taggningssystemet är det väl bara är trådstartaren som kan tagga sitt första inlägg? De som svarar i tråden kan väl inte tagga sina inlägg? Om det är så missar systemet ganska många inlägg som kan vara intressanta vid en taggsökning.
Nej, vi har ingen statistik på hur många personer som taggar. Vi vet bara att 8% (om jag minns rätt) av alla ämnen I hela forumet taggats på med minst ett ord. Alla kan tagga även efteråt men de flesta som taggar verkar vara de som skapar tråden.

Det manuella taggande tror jag ej på eftersom du taggar på ett sätt och jag på ett annat men framför allt eftersom bara en liten del av helheten taggas. Det finns alltså en stor risk att vi missar relevant information, eftersom det aldrig taggats.

Det är av denna anledning jag tror mer på automatisk taggning som kanske inte ens behöver synas utåt. Det är med hjälp av det som är taggat som man sedan kan bygga upp en kategoristruktur som man sedan kan filtrera, sortera, spara och bevaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.