Du har fått bygglov som inte vunnit laga kraft om jag förstått allt rätt. Bygglovet innebär dessutom en avvikelse från detaljplanen.
I den situationen så kommer en uppstart att innebära att sanktionsavgift kommer att tas ut om du börjar bygget innan laga kraft vunnits.
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
kurre.eson kurre.eson skrev:
I den situationen så kommer en uppstart att innebära att sanktionsavgift kommer att tas ut om du börjar bygget innan laga kraft vunnits.
Nej, har du fått ett startbesked, så är det tillåtet att börja bygga. Men då på egen risk. OM överklagandet skulle lyckas så kan dte bli tråkigt.

Vissa överklagandeärenden är så uppenbart orimliga, fördröjningstaktik. Då är det relativt safe att börja bygga (OM startbeskedt finns). Men man bör kanske inhämta rätt mångas uppfattning om överklagandet. Något som en "expert" tycker är ett rent okynnesöverklagande, kanske trots allt har någon substans.
 
H hempularen skrev:
Nej, har du fått ett startbesked, så är det tillåtet att börja bygga. Men då på egen risk. OM överklagandet skulle lyckas så kan dte bli tråkigt.

Vissa överklagandeärenden är så uppenbart orimliga, fördröjningstaktik. Då är det relativt safe att börja bygga (OM startbeskedt finns). Men man bör kanske inhämta rätt mångas uppfattning om överklagandet. Något som en "expert" tycker är ett rent okynnesöverklagande, kanske trots allt har någon substans.
Läser man vad ts skrivit så framkommer att startbesked saknas "Vi har tyvärr inte fått startbesked ännu då vi har teknisk samråd som behöver bokas in och en del papper tas fram inför det."
För övrigt så har jag svårt att tänka mig att startbesked meddelas vid en avvikelse från detaljplanen.
 
  • Gilla
Lasse.v och 1 till
  • Laddar…
@hempularen
Så är det inte. Det finns inget juridiskt begrepp som definierar "rätt många". Nu killgissar du.
Om startbeskedet vunnit laga kraft, så har den klagande en uppförsbacke och kan inte stoppa ett bygge. Men om besluten ej vunnit laga kraft måste byggherren vänta tills överprövningen är avslutad. Men du kommer inte kunna hålla ett tekniskt samråd om bygglovet ej vunnit laga kraft.
 
  • Gilla
kurre.eson
  • Laddar…
MrJay
Tack alla för er engangemang i vår fråga!
Kontaktade bygglov på kommunen i fråga om man kunde göra något arbete trots situationen och fick följande till svars:

Det är möjligt att påbörja byggnationen, trots det att lovbeslutet är överklagat. Dock sker det på egen risk, eftersom beslutet kan komma att upphävas.

Innan ni kan påbörja byggnationen behöver dock även ett startbesked ges. Om ni vill finns inga hinder för att gå vidare med tekniskt samråd och startbesked. Dock måste jag avråda ifrån att påbörja själva byggnationen innan överprövningen är färdig.
 
Standardsvar från kommunen. Dom får aldrig rekommendera folket att börja bygga innan grannen ger upp eller får slut på krut i överklagandet...
 
MrJay MrJay skrev:
Han hade ganska mycket att komma med, två hela A4 sidor där det mesta var upprepning från tidigare erinran och en slutmening där han anser att eftersom bygglovet avviker kraftigt från nuvarande byggnadsplan (det gör den inte) skall kommunen inhämta synpunkter från alla i området och ta fram en ny plan.
Vi fick ett på 23 sidor av någon som inte bor mer än två dagar per år i sitt hus.
Slutade i Svea hovrätt efter fyra års tjafs.
 
  • Wow
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Tack alla för er engangemang i vår fråga!
Kontaktade bygglov på kommunen i fråga om man kunde göra något arbete trots situationen och fick följande till svars:

Det är möjligt att påbörja byggnationen, trots det att lovbeslutet är överklagat. Dock sker det på egen risk, eftersom beslutet kan komma att upphävas.

Innan ni kan påbörja byggnationen behöver dock även ett startbesked ges. Om ni vill finns inga hinder för att gå vidare med tekniskt samråd och startbesked. Dock måste jag avråda ifrån att påbörja själva byggnationen innan överprövningen är färdig.
Startbeskedet måste ju i så fall villkoras PBL 10:24 punkt 2. Dessutom så kan Startbeskedet överklagas PBL 13:15
 
MrJay
T Tmerema skrev:
Vi fick ett på 23 sidor av någon som inte bor mer än två dagar per år i sitt hus.
Slutade i Svea hovrätt efter fyra års tjafs.
Du skojar med mig!
 
MrJay MrJay skrev:
Du skojar med mig!
MrJay MrJay skrev:
Du skojar med mig!
Nix, ett litet utdrag från när hon ville ha hjälp av Länsstyrelsen att överklaga.
Jag är en medborgare som genom mina förutsättningar och i mitt yrke har relativt stora möjligheter att skriva och argumentera stringent och evidensbaserat (om än mycket begränsat med tid för sådant utanför mitt yrkessammanhang). Jag har också bättre möjligheter än de flesta medborgare att förstå och sätta mig in i andras resonemang utifrån dessa förutsättningar. Min förståelse det som hittills förevarit är tyvärr ändå inte stor. Jag hoppas jag i första rummet kan få en kontaktperson som kan förklara för mig vad jag förväntas göra och leverera, exempelvis i form av anlitande av juridisk expertis, egna ritningar och skuggstudier av min grannes planerade bygge, historiska lantmäteridokument etc. och att det kan upprättas rimlig en tidsplan för detta.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
MrJay
T Tmerema skrev:
Nix, ett litet utdrag från när hon ville ha hjälp av Länsstyrelsen att överklaga.
Jag är en medborgare som genom mina förutsättningar och i mitt yrke har relativt stora möjligheter att skriva och argumentera stringent och evidensbaserat (om än mycket begränsat med tid för sådant utanför mitt yrkessammanhang). Jag har också bättre möjligheter än de flesta medborgare att förstå och sätta mig in i andras resonemang utifrån dessa förutsättningar. Min förståelse det som hittills förevarit är tyvärr ändå inte stor. Jag hoppas jag i första rummet kan få en kontaktperson som kan förklara för mig vad jag förväntas göra och leverera, exempelvis i form av anlitande av juridisk expertis, egna ritningar och skuggstudier av min grannes planerade bygge, historiska lantmäteridokument etc. och att det kan upprättas rimlig en tidsplan för detta.
Jösses... :O
 
C
T Tmerema skrev:
Nix, ett litet utdrag från när hon ville ha hjälp av Länsstyrelsen att överklaga.
Knäckfrågan är så klart - fick hon någon hjälp av Länsstyrelsen? :rofl:
 
C cpalm skrev:
Knäckfrågan är så klart - fick hon någon hjälp av Länsstyrelsen? :rofl:
Den jag pratade med på Länsstyrelsen sa att det skulle ta 4-6 månader.
Jag bad personen bara titta igenom det lite snabbt innan de arkiverade det i kön bland alla ärenden.
Efter två dagar låg det ett brev i brevlådan från Länsstyrelsen där hon fått avslag.
Jag tror det föll på att hon ville få vår grusgång klassad som allmän väg, hon skulle bara få tag i de som styckade av tomterna 1940,
 
M MetteKson skrev:
Du skriver först att du fått en mindre avvikelse ( 5 procent) godkänt av byggnadsnämnden och sedan skriver du att du följer detaljplanen till punkt och pricka, det låter motsägelsefullt, hur menar du då?
Är det en stor byggnation så ni ska ha tekniskt samråd innan startbesked eller fick ni startbesked i lovet? Jag skulle inte bygga innan allt var utrett och klart ifall Länsstyrelsen gör en annan bedömning än byggnadsnämnden.
Vad gäller solceller så kräver Försvarsmakten att de tillfrågas om byggnaden ligger inom något av deras område för riksintresse. Den hanteringen ska kommunen sköta om under handläggningsprocessen. Om du vill se ifall din fastighet ligger inom ett sådant område kan du titta på Försvarsmaktens hemsida, de har bra kartor där.
Länsstyrelsens beslut kan överklagas till Mark-och miljödomstolen och sedan ytterligare till Mark- och miljööverdomstolen (men där krävs prövningstillstånd).
Avgift för hantering av bygglov får du betala även om du skulle få avslag, men den brukar vara lägre då. Om fakturan kan pausas vet jag däremot inte.

En överklagan behöver inte innehålla nåt vettigt och det kostar ingenting, Om en symbolisk avgift infördes skulle en massa okynnes överklaganden inte komma in. Ofta avslås överklaganden i alla instanser med kvarnarna mal långsamt och det är det den klagande räknar med. Kan ta ett par år tills bygglovet vinner laga kraft.
Avråder från att sätta ingång och bygga förrån bygglovet vunnit laga kraft och startbesked erhållits.
 
Jag skulle inte påbörja bygget innan allt är klart. I det här fallet handlar det om ett avsteg ifrån DP. Om än något som oftast brukar godkännas. Men man vet aldrig
när det väl gäller. Så i det här fallet skulle jag verkligen inte börja bygga. Domstolen tar inte hänsyn till att man påbörjat något (vi förutsätter att startbesked finns) Väljer de att inte godkänna avsteget, då står man där, men ett halvfärdigt hus som man måste riva...

Den risken har inte jag någon lust att ta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.