Önskar du att det fanns ett underforum per märke robotgräsklippare?

  • Ja

    70 Röster 64,2%
  • Nej

    39 Röster 35,8%
  • Antal röster
    109
Jag måste erkänna att jag har väldigt dålig koll på taggningssystemet...men för mig låter det väldigt mycket som en vanlig sökning. Om jag skriver in "Gardena" i forumsöket så får jag träffar på allt från slangar till robotgräsklippare. Väljer jag då att enbart söka i kategorin "Robotgräsklippare" lär jag inte få så många träffar på slangar, men träffar på alla inlägg där någon nämnt "Gardena". Även de som skrivit ett långt inlägg om någon annat märke och bara nämnt "Gardena" en gång. Jag tycker ofta att det blir rätt oöverskådligt.

Jag ser heller inte riktigt hur det ska fungera att "browsa" ett intresseområde i och med mängden av träffar via taggar...men som sagt, jag har dålig koll på hur det funkar. Mina erfarenheter från andra forum är dock att underkategorier ger mig mycket mer i det sätt jag använder forum. Jag är med i ett forum gällande biogasbilar. Där har de märkesspecifika underkategorier, vilket gör att jag som Volvo-ägare gärna browsar Volvo-kategorin då och då. Dels för att se ifall någon frågat något som jag kanske kan svara på, men framförallt ifall någon har information som är användbar för mig. VAG-kategorin är jag aldrig i eftersom jag inte kan någonting om deras gasbilar och har inget intresse av deras funktioner, problem etc. Skulle det blir dags att byta bil och jag är sugen på någon av VAG's modeller vet jag exakt vart jag ska vända mig.

Med alla trådar i ett enda långt flöde är det rätt hopplöst att hitta relevant information, speciellt när man inte är 100% säker på vad det är man letar efter.
 
C
P Paxman skrev:
Som jag ser det har de väldigt olika funktioner, även om grunderna är de samma...
Verkligen? Jag har ingen aning, utgick från att de är så gott som identiska(?)
 
Hmm.. Jag försöker förstå behovet. Av de möjligheter vi har idag, vilka resultat gillar du bäst?

1. Forum Robotgräsklippare https://www.byggahus.se/forum/forums/robotgraesklippare.164/
2. Forumsök på orden gardena robotgräsklippare - 217 sökresultat i datumordning
3. Forumsök i delforum Robotgräsklippare på ordet gardena - 472 sökresultat i datumordning
4. Sökning på hela sajten på gardena robotgräsklippare - 2851 resultat i relevansordning
5. Sökning på hela sajten på robotgräsklippare gardena - 2851 resultat i relevansordning men i något annan ordning än ovan
6. Sökning på "gardena" robotgräsklippare - 437 resultat i relevansordning
7. Sökning på gardena "robotgräsklippare" - 437 resultat i relevansordning men i annan ordning än ovan
8. Sökning på "gardena robotgräsklippare" - 13 resultat i relevansordning
9. Sökning på "robotgräsklippare gardena" - 7 resultat i relevansordning

Jag inbillar mig att du - och många andra - skulle vilja att sökresultatet i vår sökfunktion var i datumordning och inte i relevansordning. Åtminstone som default, stämmer det?

Jag tror också att många skulle vilja kunna använda både AND och OR samt - (minus) när de söker.
 
Jag antar att frågan är riktad till mig...

För mig handlar inte frågan om underkategorier i första hand sökning. Sökfunktioner är knepiga saker, och det är svårt att få till tillräckligt kraftfulla verktyg som ger relevanta träffar i alla brukares ögon. Jag är mest van vid phpBB och tycker att dess sökfunktion är den bästa jag använt på forum. Framförallt att man kan välja att visa träffar som trådar istället för inlägg, men också att man kan välja att att söka i inläggsämnen och meddelandetext, endast meddelandetext, endast trådämnen eller endast första inlägget i trådar. Gällande underkategorier kan man givetvis välja att söka endast i en specifik underkategori. I forumgas.se kan jag t ex söka efter "gasregulator" i kategorin för Volvo och får då bara träffar gällande Volvos gasregulatorer och slipper få träffar som avhandlar VAG's dito.

Som jag försökt förklara tidigare är den stora fördelen med underkategorier, enligt mig, att det är mycket lättare att browsa det man är intresserad av. Som ägare av en McCulloch vill jag gärna läsa om andras erfarenheter om samma typ av maskin som jag äger och dela med mig av mina egna till andra ägare av samma maskin. Om jag inte är inloggad på ett tag är det en väldigt lång lista med trådar som skapats om det bara är en övergripande kategori "Robotgräsklippare", som jag måste scrolla igenom för att hitta dem som gäller McCulloch...och då krävs det att trådskaparen skriver McCulloch i trådrubriken för att jag ska hitta dem (folk på forum är generellt rätt dåliga på att formulera bra trådrubriker). Om alla McCulloch-relaterade frågor placeras i underkategorin "McCulloch" (och HQ och Gardena om så önskas) så navigerar jag in dit och kan lätt se ifall något nytt inkommit utan att behöva sortera bort sånt som avhandlar Worx, Meec och alla andra märken.

Jag har ingen aning om hur det funkar "under huven" på det här forumet...men det känns som att taggningar och underkategorier borde kunna samexistera. Likväl osorterad lista under huvudkategorin "Robotgräsklippare" och underkategorier. Jag vet ett annat forum där detta diskuterades, där vissa ville ha en lång lista medan andra delade min uppfattning. Där löste de just som jag beskrev ovan, och alla kunde välja själva hur de använde forumet och alla blev nöjda. (y)
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tror också att många skulle vilja kunna använda både AND och OR samt - (minus) när de söker.
JA!!!!! :giggle:(y)
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Ingen* använder booleska sökningar längre. Lägg den idén på hyllan och bygg något för användare, inte ingenjörer.

*Ja, naturligtvis är det en överdrift, men titta på valfri sökmotorstatistik så ser man att det är försvinnande få sökningar som görs så numera.
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Nej.
Om en specifik modell diskuteras mycket kan man klistra "Den officiella (märke) tråden"
Så kan alla skriva sina frågor om just den roboten i den tråden.
Fler underforum blir grötigt och kommer mest innehålla fåtal trådar
 
T TheGame skrev:
Nej.
Om en specifik modell diskuteras mycket kan man klistra "Den officiella (märke) tråden"
Så kan alla skriva sina frågor om just den roboten i den tråden.
Fler underforum blir grötigt och kommer mest innehålla fåtal trådar
"Stora tråden om X" är bland det värsta jag vet på forum. Vi har flera exempel på sådana här på BH med hundratals, till och med tusentals, inlägg och de är helt omöjliga att hitta information i. Detta leder till att de som (med all rätt) inte orkar plöja sig igenom tusen inlägg, ibland med start flera år tidigare, frågar efter information som redan skrivits flera gånger i tråden. Det skapar irritation för de som följer tråden, när det för tredje gången på kort tid frågas om samma sak. Det ger svar som "Har du ens läst tråden?", "Sök innan du frågar", "Informationen finns redan i tråden". Ofta inleder frågeställaren med "Jag har inte orkat läsa igenom tråden, så jag hoppas att jag inte frågar om något som redan har besvarats".

Med andra ord, tråden fylls med inlägg som inte bidrar med någonting överhuvudtaget...nej, usch för samlingstrådar...:confused:
 
P Paxman skrev:
"Stora tråden om X" är bland det värsta jag vet på forum. Vi har flera exempel på sådana här på BH med hundratals, till och med tusentals, inlägg och de är helt omöjliga att hitta information i. Detta leder till att de som (med all rätt) inte orkar plöja sig igenom tusen inlägg, ibland med start flera år tidigare, frågar efter information som redan skrivits flera gånger i tråden. Det skapar irritation för de som följer tråden, när det för tredje gången på kort tid frågas om samma sak. Det ger svar som "Har du ens läst tråden?", "Sök innan du frågar", "Informationen finns redan i tråden". Ofta inleder frågeställaren med "Jag har inte orkat läsa igenom tråden, så jag hoppas att jag inte frågar om något som redan har besvarats".

Med andra ord, tråden fylls med inlägg som inte bidrar med någonting överhuvudtaget...nej, usch för samlingstrådar...:confused:
Det där är ett "gammalt tänk"
Förr var det vanligt med kommentarer som "sök" "har du läst tråden" osv.
Jag anser att folk som skriver sånt och hänvisar till svar 20 sidor bak eller en 5år gammal tråd inte förstår vitsen med forum.
Men meningen med forum är ju att folk ska skriva inte per automatik bara söka.
En stor tråd om ett ämne fungerar bättre än att ha under forum om ämnen.
Varför ska det finnas ett forum om en modell, det kommer max vara några få trådar där som ingen se skriver i.
Eller så blir det samma sak som du säger att det startas trådar om samma ämne om det blir ett aktivt underforum.
 
I omröstningen står det just nu 54,5 % för att ha underforum, 45,5 % är emot. Vi skulle ju kunna prova och funkar det inte bra så kan vi avveckla forumen igen. Frågan är då vilka robotmärken som skulle få ett eget underforum? Ska vi nöja oss med de fem största, t ex Husqvarna Automower, Gardena Sileno, McCulloch ROB, Worx Landroid och Robomow?
 
  • Gilla
Toppalua och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
En stor tråd om ett ämne fungerar bättre än att ha under forum om ämnen.
Det där måste du motivera, annars är det ju bara ditt personliga tyckande vilket inte direkt tillför något i diskussionen.

T TheGame skrev:
Varför ska det finnas ett forum om en modell, det kommer max vara några få trådar där som ingen se skriver i.
Eller så blir det samma sak som du säger att det startas trådar om samma ämne om det blir ett aktivt underforum.
Därför att det blir mycket mer överskådligt. Vad spelar mängden trådar i en underkategori för roll? Om man har en ovanlig robot som det skrivs lite om så blir det ju väldigt mycket enklare att hitta all relevant information om den i dess kategori istället för att leta bland en hel massa trådar om alla andra märken.

Risken att det startas trådar om samma ämne i ett aktivt underforum anser jag är mindre, eftersom det är mycket enklare att få relevanta sökträffar i en kategori som är dedikerad ett specifikt märke än att få en massa irrelevanta sökträffar i huvudkategorin.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
I omröstningen står det just nu 54,5 % för att ha underforum, 45,5 % är emot. Vi skulle ju kunna prova och funkar det inte bra så kan vi avveckla forumen igen. Frågan är då vilka robotmärken som skulle få ett eget underforum? Ska vi nöja oss med de fem största, t ex Husqvarna Automower, Gardena Sileno, McCulloch ROB, Worx Landroid och Robomow?
Jag är av det starka uppfattningen att man ska testa saker innan man avfärdar dem, men samtidigt vara öppen med att gå tillbaka om det inte blir bra...så kör ett test och se vad användarna tycker! (y)

Hur många märken ska få dedikerade underforum har jag ingen uppfattning om...men fem kanske är lagom för testet (glöm inte att även lägga in "Övriga märken" och "Generella ämnen" eller liknade). Om testet tas emot väl av användarna kan ni ju ställa frågan ifall något märke saknas.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Hmm.. Jag försöker förstå behovet. Av de möjligheter vi har idag, vilka resultat gillar du bäst?

1. Forum Robotgräsklippare [länk]
2. Forumsök på orden gardena robotgräsklippare - 217 sökresultat i datumordning
3. Forumsök i delforum Robotgräsklippare på ordet gardena - 472 sökresultat i datumordning
4. Sökning på hela sajten på gardena robotgräsklippare - 2851 resultat i relevansordning
5. Sökning på hela sajten på robotgräsklippare gardena - 2851 resultat i relevansordning men i något annan ordning än ovan
6. Sökning på "gardena" robotgräsklippare - 437 resultat i relevansordning
7. Sökning på gardena "robotgräsklippare" - 437 resultat i relevansordning men i annan ordning än ovan
8. Sökning på "gardena robotgräsklippare" - 13 resultat i relevansordning
9. Sökning på "robotgräsklippare gardena" - 7 resultat i relevansordning

Jag inbillar mig att du - och många andra - skulle vilja att sökresultatet i vår sökfunktion var i datumordning och inte i relevansordning. Åtminstone som default, stämmer det?
@Paxman Jag tycker inte jag fick något svar på mina två frågor.
 
P Paxman skrev:
Det där måste du motivera, annars är det ju bara ditt personliga tyckande vilket inte direkt tillför något i diskussionen.



Därför att det blir mycket mer överskådligt. Vad spelar mängden trådar i en underkategori för roll? Om man har en ovanlig robot som det skrivs lite om så blir det ju väldigt mycket enklare att hitta all relevant information om den i dess kategori istället för att leta bland en hel massa trådar om alla andra märken.

Risken att det startas trådar om samma ämne i ett aktivt underforum anser jag är mindre, eftersom det är mycket enklare att få relevanta sökträffar i en kategori som är dedikerad ett specifikt märke än att få en massa irrelevanta sökträffar i huvudkategorin.
Ang din första fråga.
Ja det är mitt personliga tyckande, det är väll allt i denna tråd :D
Jag tycker det är bättre med en tråd för en modell helt enkelt.
Under forum krånglar till saker i onödan.
Tycker jag.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@Paxman Jag tycker inte jag fick något svar på mina två frågor.
Det beror på det jag skrev, att för mig är frågan om underkategorier inte direkt kopplat till sökfunktionen utan det handlar mest om smidigheten att hitta information som man inte ens är medveten om att man är intresserad av. Underkategorier är för mig lite som klubbar. Där samlas de som delar intresse för att snacka om det. I det här fallet kan alla som äger Gardena robotar samlas i den kategorin, medan de som äger Meec-robotar samlas i sin klubb. Då blir diskussionerna mer specifika istället för att alla robotägare samlas och försöker få svar på sina funderingar i bruset.

Men för att svara på dina två frågor:

1. Går inte riktigt att svara på. Det beror på vad jag söker efter. Generellt tycker jag att ju fler filter man kan lägga in i sin sökning desto bättre. Avancerad sök i phpBB-plattformen är jag van vid och tycker är lätt att använda, och den ger oftast bra resultat.

2. Relevansordning anser jag aldrig fungerar speciellt bra. Det är en algoritm som försöker förstå mig och presentera sökresultat efter det, vilket väldigt sällan är särskilt träffsäkert. Så ja, mycket hellre datumordning som default men gärna med valet att sortera efter relevans för de som föredrar det. (Detta är dock inte en speciellt viktig fråga för mig...jag kan ju lika gärna välja datumordning om relevans är default. :giggle:)

Om ni kör ett test med underkategorier, är det möjligt att ha en länk som kan heta t ex "Alla trådar i Robotgräsklippare"? Om den pekar på den typ av flöde som finns idag, där alla trådar som skapas i respektive underkategorier listas, så blir ju motståndarna till underkategorier nöjda också. (y)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.