M Markarbetaren skrev:
Jag vill minnas att jag räknade ut att materialet till mitt tak skulle kosta 35,000. 160m2 ungefär. 3 gubbar gör bytet på max 3 dagar för 100,000. 20,000/gubbe för 3 dagars jobb tycker jag är snuskigt bra betalt. Jag funderar på att leja en gubbe på timme och hjälpa till själv, eller göra det själv.
De som byter ett 160 kvm tak med allt på 3 dagar är nog snarare med i marvel än byggnads. bytte själv tak på garage och hus förra året, har iofs långa ränndalar, men de landade på 160 k, då hyrde ja in 2 st plus mig själv, tog 2 veckor.
 
M
buspojken buspojken skrev:
De som byter ett 160 kvm tak med allt på 3 dagar är nog snarare med i marvel än byggnads. bytte själv tak på garage och hus förra året, har iofs långa ränndalar, men de landade på 160 k, då hyrde ja in 2 st plus mig själv, tog 2 veckor.
Vi har alla olika förutsättningar och erfarenheter. Sedan kanske begreppet "byta tak" skiljer sig beroende på vem man frågar. För mig betyder det bort med pannor, läkt och papp. På med samma, inga byten av råspånt, inga sågningar av ränndalar, inga nya plåtdetaljer på taket osv., ingen montering/nedtagning av ställning, utan bara kort och gott "byta tak". Det gör 3 takläggare på 3 dagar utan vidare.
Jag såg vid ett tillfälle 3 polacker som gjorde det på 2 dagar, ingen ställning, dom klättrade upp på taket på en stege med pannorna på axeln, dock mindre villatak.
Jag själv och en snickare la ett tak på ett Älvsbyhus och vi placerade ut buntarna på hela taket med en kranbil, tog kanske 2 timmar. Lägga ut pannorna gick på en dag, knappt. Här saknas dock läkt och papp.
Kollegan gjorde det själv på en vecka, 170m2, frugan fick hjälpa till att mata tegellyften, det var enda hjälpen.
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vi har alla olika förutsättningar och erfarenheter. Sedan kanske begreppet "byta tak" skiljer sig beroende på vem man frågar. För mig betyder det bort med pannor, läkt och papp. På med samma, inga byten av råspånt, inga sågningar av ränndalar, inga nya plåtdetaljer på taket osv., ingen montering/nedtagning av ställning, utan bara kort och gott "byta tak". Det gör 3 takläggare på 3 dagar utan vidare.
Jag såg vid ett tillfälle 3 polacker som gjorde det på 2 dagar, ingen ställning, dom klättrade upp på taket på en stege med pannorna på axeln, dock mindre villatak.
Jag själv och en snickare la ett tak på ett Älvsbyhus och vi placerade ut buntarna på hela taket med en kranbil, tog kanske 2 timmar. Lägga ut pannorna gick på en dag, knappt. Här saknas dock läkt och papp.
Kollegan gjorde det själv på en vecka, 170m2, frugan fick hjälpa till att mata tegellyften, det var enda hjälpen.
Tror dock varken polackerna eller din kollega arbetade 8 timmar (-restid).
 
Eliols Eliols skrev:
Hej,
Har idag fått in en offert för takbyte på vårt 1plans hus på 150 kvm, 485 000:- hamna offerten på, då inkl byte av rännor och tegelpannor. Vi hade räknat på ca 250 000:- och blev lite chockad.. Tycker ni det låter som ett rimligt pris? Taket behöver knappt någon byggställning och är övrigt i bra skick förutom pannorna, men taket är i 6 vinklar..
vi blev också chockade när vi fick en offert på 350000kr, dock så har vi valmat tak, två ränndalar och vinklar.
Hur ser ditt tak ut?
 
Stefan Olof Stefan Olof skrev:
vi blev också chockade när vi fick en offert på 350000kr, dock så har vi valmat tak, två ränndalar och vinklar.
Hur ser ditt tak ut?
Kan vara en bra idé och skriva hur stort taket är
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Kan vara en bra idé och skriva hur stort taket är
Huset är 150m2, vet inte takytan
 
M
Min erfarenhet är att intresse lönar sig, oavsätt vilket ämne det handlar om. Det kan handla om alltifrån att uppskatta värdet på en begagnad bil, värdera ett bolags aktie, eller uppskatta sitt hus taks storlek. Vet man inte vad man betalar för så kommer alltid den utan intresse/kunskap förlora i affärer.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Låter väldigt dyrt. Jag håller på och byter ett tak på ca 240m2 med kupor materialet kostar ca 70 000. Tar ca 3-4veckor att byta ink alla vindskivor och plåtar. Så arbete borde msn kunna räkna mellan 100-150 000. Tog in offert innan jag började och de ville ha 280 000.
 
Finns för mycket olika parametrar för ett takbyte för att dra någon slutsats vad som är dyrt & billigt då alla objekt är olika .


tex hur hög ställning behövs
går det att lasta av pannor direkt på taket med kran ?
Hur brant är taket ? , brukar gå snabbare med 18 grader än 45 grader.
ingår vattenavrinning ?
skall sophanteringen ingå eller skall det lämnas kvar till husägaren ?
skall gamla underlagspappen rivas bort ?
skall ni köpa färdiga gavelbeslag och plåtdetaljer eller skall en plåtslagare komma och göra plåtdetaljerna?
ex kostar ett ett överbleck på Krauta 1200 mm 45 kronor st utan gavlar med ett fast mått,
Jag tar 550 kr / st för måttning , tillverkning & montering för ett komplett överbleck.
Vad värderar ni er egen tid till ?
Hur stor är takytan ? 150 kvm boyta vid 14 grader blir 171 kvm & vid 45 grader 217 kvm

Ta in flera offerter är det bästa rådet jag kan ge, sen prata med en takläggare , ingen säljare med kotlettfrilla och flådig bil när ni väljer takfirma.
Bara för att dom är stora så betyder det inte att det blir bra .
ex vis gick ju en jättestor takfirma i konken för drygt 2 år sen , dom gjorde nog 200-300 tak om året . Vips så var alla garantier borta.
 
Redigerat:
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Finns för mycket olika parametrar för ett takbyte för att dra någon slutsats vad som är dyrt & billigt då alla objekt är olika .


tex hur hög ställning behövs
går det att lasta av pannor direkt på taket med kran ?
Hur brant är taket ? , brukar gå snabbare med 18 grader än 45 grader.
ingår vattenavrinning ?
skall sophanteringen ingå eller skall det lämnas kvar till husägaren ?
skall gamla underlagspappen rivas bort ?
skall ni köpa färdiga gavelbeslag och plåtdetaljer eller skall en plåtslagare komma och göra plåtdetaljerna?
ex kostar ett ett överbleck på Krauta 1200 mm 45 kronor st utan gavlar med ett fast mått,
Jag tar 550 kr / st för måttning , tillverkning & montering för ett komplett överbleck.
Vad värderar ni er egen tid till ?
Hur stor är takytan ? 150 kvm boyta vid 14 grader blir 171 kvm & vid 45 grader 217 kvm

Ta in flera offerter är det bästa rådet jag kan ge, sen prata med en takläggare , ingen säljare med kotlettfrilla och flådig bil när ni väljer takfirma.
Bara för att dom är stora så betyder det inte att det blir bra .
ex vis gick ju en jättestor takfirma i konken för drygt 2 år sen , dom gjorde nog 200-300 tak om året . Vips så var alla garantier borta.
Helt klart. Jag har två våningar. Stora kupor. Sticketak. 38-40 graders lutning. Och det skulle kosta 280k ink en del lagningar. Nu är det så att jag har egen ställning och gör det mesta själv. Så jag räknar med att det slutar på ca 110k material + plåtslagare.
 
M
Ni som räknar på materialkostnader, vad ingår i era beräkningar?
Jag får följande för mitt tak, ca. 160m2.
Pannor, Benders Palema, 1600x6,6kr=10,500
Underlagspapp, Mataki, 19x289kr=5,500
Nockpannor, 38x35kr=1,300
Bärläkt, 460x4kr=1,900
Ströläkt, 300x4kr=1,200
Spik mm., 3,000kr
Totalsumma : 23,200kr
 
M Markarbetaren skrev:
Ni som räknar på materialkostnader, vad ingår i era beräkningar?
Jag får följande för mitt tak, ca. 160m2.
Pannor, Benders Palema, 1600x6,6kr=10,500
Underlagspapp, Mataki, 19x289kr=5,500
Nockpannor, 38x35kr=1,300
Bärläkt, 460x4kr=1,900
Ströläkt, 300x4kr=1,200
Spik mm., 3,000kr
Totalsumma : 23,200kr
Delvis oskarp bild av en faktura för byggmaterial med specifika postningar som reglar, ströläkt och nockpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ytterligare 3 fakturor är på g. Det som inte finns med är ytterligare reglar, ströläkt och mer nockpannor då det fattades. Sedan har jag varit och hämtat vindskivor och färg. Plåt och plåtslagarn kommer också senare. Ca 240m2 med två stora kupor som delar upp taket i 4 lika stora delar där alla sidor går upp till nock. Hus med pågående takrenovering och ställningar, synliga takreglar och vindskivor på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Fkb Fkb skrev:
[bild] ytterligare 3 fakturor är på g. Det som inte finns med är ytterligare reglar, ströläkt och mer nockpannor då det fattades. Sedan har jag varit och hämtat vindskivor och färg. Plåt och plåtslagarn kommer också senare. Ca 240m2 med två stora kupor som delar upp taket i 4 lika stora delar där alla sidor går upp till nock.[bild]
Din faktura säger cirkus 35,000. Vart ligger resterande 75,000 i material? För övrigt så stämmer det ungefär med min uträkning. 50% större tak, ganska exakt 50% högre materialkostnad (23,000x1,5).
 
M Markarbetaren skrev:
Vi har alla olika förutsättningar och erfarenheter. Sedan kanske begreppet "byta tak" skiljer sig beroende på vem man frågar. För mig betyder det bort med pannor, läkt och papp. På med samma, inga byten av råspånt, inga sågningar av ränndalar, inga nya plåtdetaljer på taket osv., ingen montering/nedtagning av ställning, utan bara kort och gott "byta tak". Det gör 3 takläggare på 3 dagar utan vidare.
Jag såg vid ett tillfälle 3 polacker som gjorde det på 2 dagar, ingen ställning, dom klättrade upp på taket på en stege med pannorna på axeln, dock mindre villatak.
Jag själv och en snickare la ett tak på ett Älvsbyhus och vi placerade ut buntarna på hela taket med en kranbil, tog kanske 2 timmar. Lägga ut pannorna gick på en dag, knappt. Här saknas dock läkt och papp.
Kollegan gjorde det själv på en vecka, 170m2, frugan fick hjälpa till att mata tegellyften, det var enda hjälpen.
Att sätta upp byggnadsställning är väl dels en fråga om att det blir effektivare arbete , men även en ren säkerhetsfråga när byggjobbarna ska jobba nära takets kant. Jag skulle aldrig kräva att byggjobbarna ska jobba utan byggställning eller andra säkerhetsåtgärder. Det ser jag som en självklar skyddsåtgärd. Vill aldrig ha på mitt samvete att någon förolyckas eller skadar sig för livet när jag anlitar hantverkare. Men det är ju bara normal mänsklig hänsyn.
 
  • Gilla
Fkb och 1 till
  • Laddar…
M
connywesth connywesth skrev:
Att sätta upp byggnadsställning är väl dels en fråga om att det blir effektivare arbete , men även en ren säkerhetsfråga när byggjobbarna ska jobba nära takets kant. Jag skulle aldrig kräva att byggjobbarna ska jobba utan byggställning eller andra säkerhetsåtgärder. Det ser jag som en självklar skyddsåtgärd. Vill aldrig ha på mitt samvete att någon förolyckas eller skadar sig för livet när jag anlitar hantverkare. Men det är ju bara normal mänsklig hänsyn.
När en privatperson ska ha ett jobb utfört så ser hen bara EN sak, kostnaden. Jag vet inte hur långt fram i tiden ditt takbyte ligger men när du väl står där och entreprenören säger att vi kan lösa ditt tak och spara 50K för dig med samma slutresultat så tror jag dom flesta inte tvekar många sekunder.
Men som jag skrev, alla tak är olika. Jag lade tak på ett enplans Älvsbyhus utan ställning, men med sele, det var inga som hellst problem. Pannorna lyftes upp med kranbil och placerades i buntar. På vilket sätt skulle en ställning göra arbetet effektivare? Vilken typ av tak har du själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.