Vi ska köpa ett Ajax hemlarm och funderar lite på hur vi ska placera ut detektorerna och vilket av paketen vi ska köpa. Någon som vill komma med input om hur vi funderar? Har bifogat bild på hur huset ser ut.
Söder på bilden är gatan, öster är där granne med häck/hus/staket, väster är där oxå granne fast med gångväg i mellan våra hus. Norr är där lekplats med allmänning. Huset omges av häck väster/norr och söder finns det ett staket med grind in till gården (huvudingång synlig, dörr mor rum 4 är halvt synlig eftersom staketet är placerat precis efter huvudingången)
Pilen är huvudingång till huset - här tänkte vi sätta en dörrsensor och en rörelsesensor mitt emot hallen (i vardagsrummet) - då bör det fånga upp igång genom huvudentré och även om de tar sig in i vardagsrummet (där vi har altandörr).
Tänkte sätta upp dörr och rörelsesensor i tvättstugan då det plockar upp om de tar sig in den vägen eller vägen från rum 4/5 (finns altandörr här).
Funderar om det är värt att sätta en rörelsesensor i rum 4 med eller det räcker med en dörrsensor. Vi har en dörr i rum 4 också.
Finns en altandörr i det som kallas matrum vid köket med, ut till vår innergård.
Ajax paketen mellan/stor skiljer sig med att man får med 1 extra dörr och 1 rörelsesensor i det stora paketet, men vet ej om det är värt det.
Hoppas inlägget inte blev för rörigt. Något annat vi ska tänka på vad gäller placering av detektorer?
 
  • Översiktsritning av ett hus med tydligt markerade rum som sovrum, badrum och kök, samt yttersymboler som visar riktningarna söder, öster, väster och norr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har bifogat bild av vart våra dörrar sitter (rött) och vart vi tänkt placera dörrsensorer och rörelsedetektorer (gult)
 
  • Planskiss av hus med röda markeringar vid dörrar och gula vid tänkta platser för dörrsensorer och rörelsedetektorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Altandörrar är en svag punkt, där bör finnas en detektor.
Tänk på att rörelsesensorerna är mest känsliga för rörelse i sidled framför detektorn.

Centralenhet bör sitta inom bevakat område.
 
E etompau skrev:
Altandörrar är en svag punkt, där bör finnas en detektor.
Tänk på att rörelsesensorerna är mest känsliga för rörelse i sidled framför detektorn.

Centralenhet bör sitta inom bevakat område.
Vi tänkte nog ha centralenheten i hallen - kommer nån in där o försöker fippla med den så borde sensorn i vardagsrummet ta dom där tänker jag.
 
Hallen är väl kanske bekväm men då måste din centralenhet vara osynlig...
Vardagsrumsdetektorn ska ju inte larma när du går in för att stänga av larmet. Alltså måste den vara väldigt okänslig eller fördröjd den också -och då är din centralenhet väldigt oskyddad om någon tar sig in entrevägen.
Tänker såhär också: Om man har en helt trådlös centralenhet är väl den stora fördelen att den kan gömmas så att inkräktare upptäcker den sent. Det blir meningslöst slå sönder den för flera detektorer har redan larmat och larm hunnit skickas.
 
B barfotalasse skrev:
Hallen är väl kanske bekväm men då måste din centralenhet vara osynlig...
Vardagsrumsdetektorn ska ju inte larma när du går in för att stänga av larmet. Alltså måste den vara väldigt okänslig eller fördröjd den också -och då är din centralenhet väldigt oskyddad om någon tar sig in entrevägen.
Tänker såhär också: Om man har en helt trådlös centralenhet är väl den stora fördelen att den kan gömmas så att inkräktare upptäcker den sent. Det blir meningslöst slå sönder den för flera detektorer har redan larmat och larm hunnit skickas.
Se där - ibland tänker man inte längre än vad näsan räcker - givetvis kan den inte sitta i vardagsrummet där jag tänkt då..för som du säger så lär den ju larma när jag går in. Den funderar jag vidare på.
Vi har möjlighet att sätta den osynligt för dörrinsynen iaf.
Tack för tips!
 
H Hildor skrev:
Vi ska köpa ett Ajax hemlarm och funderar lite på hur vi ska placera ut detektorerna och vilket av paketen vi ska köpa. Någon som vill komma med input om hur vi funderar? Har bifogat bild på hur huset ser ut.
Söder på bilden är gatan, öster är där granne med häck/hus/staket, väster är där oxå granne fast med gångväg i mellan våra hus. Norr är där lekplats med allmänning. Huset omges av häck väster/norr och söder finns det ett staket med grind in till gården (huvudingång synlig, dörr mor rum 4 är halvt synlig eftersom staketet är placerat precis efter huvudingången)
Pilen är huvudingång till huset - här tänkte vi sätta en dörrsensor och en rörelsesensor mitt emot hallen (i vardagsrummet) - då bör det fånga upp igång genom huvudentré och även om de tar sig in i vardagsrummet (där vi har altandörr).
Tänkte sätta upp dörr och rörelsesensor i tvättstugan då det plockar upp om de tar sig in den vägen eller vägen från rum 4/5 (finns altandörr här).
Funderar om det är värt att sätta en rörelsesensor i rum 4 med eller det räcker med en dörrsensor. Vi har en dörr i rum 4 också.
Finns en altandörr i det som kallas matrum vid köket med, ut till vår innergård.
Ajax paketen mellan/stor skiljer sig med att man får med 1 extra dörr och 1 rörelsesensor i det stora paketet, men vet ej om det är värt det.
Hoppas inlägget inte blev för rörigt. Något annat vi ska tänka på vad gäller placering av detektorer?


Placera ALLTID en detektor i vinkel, inte platt på vägg. Inte för nära gardin/vent för att undvika falsklarm. Tänk över så inte möblering skymmer. Har ni husdjur? Tänk på döda vinklar, läs på om detektorn. Många vill ha sina ir uppe vid taket vilket påverkar dekteteringen enormt neråt i en ir för hemmamiljö (därför man ibland ser löpsedlar där inbrottstjuvar kryper runt i varuhus...). Masterbed söker sig inbrottstjuven alltid till för smycken. Glöm inte brandskydd ;)

färgerna blev visst omkastade
Ir- rött
Mk- gul
Rök - blå
 
  • Planritning av ett hus markerad med placering för säkerhetsdetektorer: rörelse (rött), magnetkontakt (gult), rökdetektor (blått).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
N Nicktim skrev:
Placera ALLTID en detektor i vinkel, inte platt på vägg. Inte för nära gardin/vent för att undvika falsklarm. Tänk över så inte möblering skymmer. Har ni husdjur? Tänk på döda vinklar, läs på om detektorn. Många vill ha sina ir uppe vid taket vilket påverkar dekteteringen enormt neråt i en ir för hemmamiljö (därför man ibland ser löpsedlar där inbrottstjuvar kryper runt i varuhus...). Masterbed söker sig inbrottstjuven alltid till för smycken. Glöm inte brandskydd ;)

färgerna blev visst omkastade
Ir- rött
Mk- gul
Rök - blå
Tack för synpunkter :)
Men ang. vinklar och alltid vinkel på IR.. Om man sätter exempelvis den i vardagsrummet liter mer åt höger plant på väggen (dvs till vänster om din markering) borde den då inte få med hela rummet samt kanske även en liten snutt ut i köket?

Husdjur finns men enligt Ajax så ska de inte detektera på djur under 20 kg =P
 
H Hildor skrev:
Tack för synpunkter :)
Men ang. vinklar och alltid vinkel på IR.. Om man sätter exempelvis den i vardagsrummet liter mer åt höger plant på väggen (dvs till vänster om din markering) borde den då inte få med hela rummet samt kanske även en liten snutt ut i köket?

Husdjur finns men enligt Ajax så ska de inte detektera på djur under 20 kg =P

Grejen med en ir är att den mäter värmefönändringar inom sektioner. Placerar man platt på väg får man avsevärt sämre dektetering. Har ni husdjur hade jag satt den på vänstersidan i vardagsrummet istället. Är det katt så behöver man även tänka på fönsterkarm och möbler som (evt hund också) den hoppar upp på, då anpassning enbart är golvnivå. Är det katt är rek att flytta ut ir 1 1/2 dec får. Hörnan så är fönsterbänken fri. Dekteteingen med husdjursanpassning bör vara ca 8-10meter.

Man kan tänka sig att hålla med en i vrum och sen sovrummen.

Lite otydliga instruktioner ang husdjursanpassning från ajax. Men har ni en katt hade jag börjat med medium känslighet och falsklarmet det så sänka till nästa steg. Tydligen ska ir sitta på 2.4m överkant (låter aningen högt för mig)
Sista rekommendation är att ni kör på kameror då det kommer falsklarma och utan bild är det väldigt stressande att åka hem samt att polisen inte lär hjälpa er om ni inte kan bekräfta inbrott.

- Kolla på vinklarna. 80• neråt är en dödvinkel.
 
  • Diagram och text som visar rätt placeringsvinklar för en rörelsedetektor och påminnelse om att inte blockera sensorns synfält.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild som visar olika känslighetsnivåer för en MotionCam-detektor med beskrivningar för varje nivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration som visar korrekt och felaktig installation av en rörelsesensor på 2,4 meter höjd för att undvika störningar med husdjursfunktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av tekniska specifikationer för en PIR-sensor med fokus på husdjursimmunitet och rörelsedetektering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni har många dörrar. Bra att fundera över in och utpassering kan organiseras lite. Skulle det funka med att bara ha magnet + manöverpaneler för av- och pålarmning vid enten i hallen och dörren in mot sov/lekrum 4/5? --> Då blir de andra tre dörrarna direktlarmade --> nog jättebra med en detektor i matrumet där ju alla passerar förr eller senare.
Vad händer om ni lånar ut nyckel till blomvattnare mm? Man kan ju ha barn/utlåningsnyckel som bara låser entre och garage tex. Skulle det funka?
 
S
N Nicktim skrev:
Tydligen ska ir sitta på 2.4m överkant (låter aningen högt för mig)
2.4 är en standardhöjd som används även till riktiga inbrottslarm, så det ska stämma :)
 
S SueCia skrev:
2.4 är en standardhöjd som används även till riktiga inbrottslarm, så det ska stämma :)

Precis. Jag jobbar med det. Hemlarm är ofta kombi dect varav stor dödvinkel undertill som höjs med höjden.. . Återigen därför man ser många inbeottstjuvar som kryper runt.
2.2 vill jag ha dom på gärna aningen lägre utan husdjur
 
Ok, såhär tänker jag. Följer färg med Nicktim och då blir det såhär:

Så få dörrar som möjligt där man går in. 2 dörrar med knappsats innanför och de tre altandörrarna direktlarmade.

Rökdetektorer vid utrymningsvägar + någon extra.
Gärna kameradetektor i närheten av där det finns en (larmkopplad) rökdetektor. Förutsatt två saker:
1) Att man kan få bild valfritt upp till kanhända en halvtimme efter röklarm eftersom rökdetektorn larmar väldigt tidigt, troligen en bra tag innan rök syn på bild.
2) Att kameran kan få med taket på bild. Röken samlas ju där. Kan behöva kollas så att kameran faktiskt fotar uppåt mot taket också...

Kanske funkar det inte med luftvärmepumpen och där jag "skrivbordsmässigt" placerat detektorn i matrumet. Då får känsligheten ställas ner, eller flytta detektorn eller byta till kombidetektor.

Var placera centralenheten? Dolt. Svåråtkomligt- I direktlarmat utryme. Långt in. Hellre högt än lågt. Möjligen i en larmad garderob eller skåp. Beror på var detektorerna hamnar och hur det ser ut i verkligheten.

Har du katt är den ju en klar risk för falsklarm. Då blir det ju lurigare med placering av rörelsedetektorer och möbleringen. Höga skåp att hoppa upp på, gardiner att klättra i mm. Två katter som busar med varandra tex...
 
  • Ritning av en husplan med markerade punkter för säkerhetsfunktioner, inklusive dörrlarm, rökdetektorer och placering för kamera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gällande branddetektering så skulle jag gå på placeringen @Nicktim föreslår främst när det finns dörrar mellan dom olika rummen, men även vid valv.

Om det börjar brinna i ett rum med igenskuten dörr så är rummet nästan övertänt när rökdetektorn fem-åtta meter från rummet larmar.


Vi har åtta rökdetektorer varav två även har värme. I källaren har vi en i varje hörnrum varav den i tvättstugan är kombi, planen är att sätta en kombi i rummet/korridoren som har gruppcentralen. På markplan har vi en i varje sovrum samt i hallen ovanför trappan som är en multi, planen är att sätta en vid matplatsen (mellan kök & vardagsrum, alla tre delarna är sammanbyggda till ett rum).
 
B barfotalasse skrev:
Ok, såhär tänker jag. Följer färg med Nicktim och då blir det såhär:

Så få dörrar som möjligt där man går in. 2 dörrar med knappsats innanför och de tre altandörrarna direktlarmade.

Rökdetektorer vid utrymningsvägar + någon extra.
Gärna kameradetektor i närheten av där det finns en (larmkopplad) rökdetektor. Förutsatt två saker:
1) Att man kan få bild valfritt upp till kanhända en halvtimme efter röklarm eftersom rökdetektorn larmar väldigt tidigt, troligen en bra tag innan rök syn på bild.
2) Att kameran kan få med taket på bild. Röken samlas ju där. Kan behöva kollas så att kameran faktiskt fotar uppåt mot taket också...

Kanske funkar det inte med luftvärmepumpen och där jag "skrivbordsmässigt" placerat detektorn i matrumet. Då får känsligheten ställas ner, eller flytta detektorn eller byta till kombidetektor.

Var placera centralenheten? Dolt. Svåråtkomligt- I direktlarmat utryme. Långt in. Hellre högt än lågt. Möjligen i en larmad garderob eller skåp. Beror på var detektorerna hamnar och hur det ser ut i verkligheten.

Har du katt är den ju en klar risk för falsklarm. Då blir det ju lurigare med placering av rörelsedetektorer och möbleringen. Höga skåp att hoppa upp på, gardiner att klättra i mm. Två katter som busar med varandra tex...

Är LVP
B barfotalasse skrev:
Ok, såhär tänker jag. Följer färg med Nicktim och då blir det såhär:

Så få dörrar som möjligt där man går in. 2 dörrar med knappsats innanför och de tre altandörrarna direktlarmade.

Rökdetektorer vid utrymningsvägar + någon extra.
Gärna kameradetektor i närheten av där det finns en (larmkopplad) rökdetektor. Förutsatt två saker:
1) Att man kan få bild valfritt upp till kanhända en halvtimme efter röklarm eftersom rökdetektorn larmar väldigt tidigt, troligen en bra tag innan rök syn på bild.
2) Att kameran kan få med taket på bild. Röken samlas ju där. Kan behöva kollas så att kameran faktiskt fotar uppåt mot taket också...

Kanske funkar det inte med luftvärmepumpen och där jag "skrivbordsmässigt" placerat detektorn i matrumet. Då får känsligheten ställas ner, eller flytta detektorn eller byta till kombidetektor.

Var placera centralenheten? Dolt. Svåråtkomligt- I direktlarmat utryme. Långt in. Hellre högt än lågt. Möjligen i en larmad garderob eller skåp. Beror på var detektorerna hamnar och hur det ser ut i verkligheten.

Har du katt är den ju en klar risk för falsklarm. Då blir det ju lurigare med placering av rörelsedetektorer och möbleringen. Höga skåp att hoppa upp på, gardiner att klättra i mm. Två katter som busar med varandra tex...

Om LVP står för färmepump får man absolut tänka på det. Som sagt dektetering är värmeförändringar... :). Vill man begränsa det så hade jag kanske kört så här och minskat ner fönsterkontakter. Dock
-den i kök/hall kommer falsklarma pga värmepump. (Sätt som mitt ursprung inne i masterbed istället, för att ha något for av skydd vid sovrum)
Den ute vid gästrum i motsatt hörna så att inte värmepumpen ställer till det där.

Gällande brand så är det precis som Dempa skriver. Syftet med en rökdetektor är egentligen att ta redan vid pyrstadiet. Därefter går det snabbt till en övertändning som är mycket svårar/farligare/ och ger större skador på alla sätt. En bra dektetering är ca 4m i radie med en öppen yta.
Hur vikta är era liv och fastighet? ;) Om inte så komplicera absolut med vanliga inne i sovrum så man vaknar i tid om man är hemma och sover
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.