Köpte en ny spishäll utan sladd. Eftersom den gamla spishällen kopplades med en perilexkontakt köpte jag en lös sådan med sladd till den nya hällen. Nu vill jag bara koppla de fem kablarna på rätt sätt till hällen. Bild 1 är
från hällen där kablarna ska kopplas in, bild 2 är märkningen på hällen, och bild 3 är på fem kablarna som ska kopplas in. Kan någon hjälpa mig med hur jag ska göra, jag är tacksam för all hjälp.
/Magnus
f Spishällens anslutningsdel med märkningar för var kablar ska kopplas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Märkningar på en spishäll för koppling av elektriska kablar med olika spänningar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fem avskalade elektriska kablar i olika färger förberedda för anslutning till en spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går inte att hjälpa dig till 100%. Allt beror på om den förra spisen var helt korrekt inkopplad. Mer om det längre ned.

Du bör i första hand välja 3fas alternativet, det till vänster märkt 3N~. I din kabel på sista bilden uppfattar jag inte exakta färger. Men de viktiga är gröngul, som är skyddsjord, och blå som är neutra/nolla. Skyddsjord kopplas till den ensamma anslutningen i överkanten av kopplingsutrymmet. Sedan har du blå, den skall vara neutral/nolla, kopplas till den byglade anslutningen 4 o 5.

De tre övriga är fasledare och de kopplas till L1, L2 och L3, alltså anslutning 1,2 och 3. Spelar ingen roll vilken färg som går till vilken Lx.

Men det du bör kontrollera är att du har en nolla i uttaget i väggen. Äldre spisar var rena 400V spisar, de använde bara L1 - L3 (och skyddsjord). Därför har det fuskats en del, så att ingen nolla dragits från centralen till perilexuttaget.

Om du kopplar in en modernare spis som vill ha nollan, i ett uttag utan nolla. Då förstörs spisen/hällen.
 
A
3-fas alternativet om du inte har någon ugn på samma grupp

sen vi gick med i EU är alla hällar 230V
 
Tack för era svar. Bifogar en bild på den gamla kopplingen. Då användes en perilexkontakt med fyra "stift", det nya har fem. I den gamla kopplingen i spishällen sitter en blå kabel på en byglad anslutning (4 o 5) och två andra färger till de andra, samt den gulgröna till den ensamma anslutningen. Då kanske jag kan vara säker på att det finns en "nolla" i uttaget, och koppla den gulgröna till den ensamma anslutningen, den blå till den byglade (4 o 5) och de tre övriga till L1, L2 och L3 som du beskriver, Hempularen? Bild på en äldre spishällskoppling med perilexkontakt, fyra stift, blå och gulgrön kabel anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
var detta en gjuten perilex där övre vänstra stiftet saknades så finns det ingen nolla i det sladdstället ( kan finnas i vägguttaget men det är i detta fallet ointressant) eller rättare sagt du lär ju behöva nollan.
vad kopplingen på bilden från hällen visar ved vi inte utan att se kopplingsinstruktionen vilken borde sitta i närheten
 
Kopplingsinstruktionen (sitter med en klisterlappen undertill på den gamla hällen) till den gamla hällen är identisk med den till den nya (se bilden i första inlägget). Den gamla perilexproppen saknar det övre vänstra stiftet (om sladden"pekar" neråt).
 
Den gamla spisen gick på 400V och behöver ingen nolla. Med lite otur saknas nollan i uttaget och då kommer du att förstöra den nya spisen om du kopplar in den.
 
Den gamla spishällen är märkt 220-240 V, både på kopplingsschemat och på ett annat ställe.
 
MultiMan
Lägg upp bilder då om du vill ha hjälp!

Men Perilex utan nolla fungerar inte till en spis som kräver 230V om inte något fulfixats (jord som nolla).
 
Om det stämmer som du skriver att nollstiftet saknas i perilexkontakten och den gamla spisen är en 230V spis så är det en stor varning på inkopplingen. Då vet vi så gott som säkert att det är felkopplat i uttaget. Men det kan ju vara något som inte helt kommer fram i tråden. Har du en bild på perilexkontakten och inkopplingsanvisningen till den gamla spisen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
De tre bilderna i första inlägget är från den nya hällen och perilexsladden. Bilden i det andra inlägget är från den gamla hällen. Kopplingsschemat till den gamla hällen ser ut precis som kopplingsschemat till den nya (som finns i bilden i första inlägget). I bilden i det andra inlägget syns att den gamla hällen är kopplad med blå kabel till N (enligt kopplingsschemat) och två andra kablar till L1 och L2 samt med den gulgröna till skyddsjord.
 
Förlåt Avemo, jag svarade på ett gammalt inlägg. Jag skickar bilder på perilexkontakten och inkopplingsanvisningen till den gamla spishällen så fort jag har möjlighet,
 
Så här ser den gamla perilexkontakten och inkopplingsanvisningen på den gamla hällen ut:
En vit perilexkontakt med tre metallpinnar och tjock elkabel på en rostfritt stålunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skylt med inkopplingsanvisningar för en perilexkontakt, visande olika kabelförbindelser för elektrisk spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Spännande. Någon har tagit bort 3e fasstiftet av någon anledning, men nollan är där.

Kontentan är iaf att uttaget bör vara rätt kopplat avseende nollan och det är därför din gamla spis inte brann upp.

Jag hade mätt upp allting med spänningsprovare oavsett eftersom det är ovanligt att man ser hempulade perilex på det sättet. Hade inte litat på något.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för ditt svar MultiMan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.