Lite hjälp till andra som går i tankarna på solceller.

Jag sökte för nåt år sen bidrag från staten, planerade då för en anläggning på ca 6 kW med totalentreprenad från Svea solar, pris ca 100 före avdrag.

Fick positivt besked om bidraget nu i februari och drog igång planeringen.

Eftersom mitt tak inte är optimalt, syd-ost läge och lite träd, så är priset per installerad kW ännu viktigare.
Beslutade att kolla på att köra själv. Blev till slut 20 st Phono Solar 320 W all black från Solcellsgrossen.se, bra hjälp och bra priser.
Paketet kompletterades med en 6kW växelriktare från Huawei tack vare deras bra pris och inbyggt överspänningsskydd.
Montagesystemet blev Weland.
Inkluderade även Huaweis "smart power sensor" som möter förbrukning på inkommande.

Totalt pris 62 000 kr ink moms.

En lokal elfirma föranmälde, monterade, kopplade och färdiganmälde. Totalt 12 000 kr inkl lite säkerhetsbrytare och kabel.

Ställning fick jag låna gratis.

Kommer då få tillbaka ca 15 000 från staten så totalt 59 000 kr för 6,4 kW inkl allt.

Bifogar lite bilder. Släng på frågor om ni har några!

En pall med solpaneler från Phono Solar redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av solcellspaneler på en villa med ställningar och arbetare på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av solcellskabel på ett plåttak med skyddsrör och fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Inställning för solcellsanläggning med växelriktare, elräknare och säkerhetsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Huawei växelriktare för solcellssystem monterad på vägg med kablar och säkerhetsbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solcellspaneler monterade på ett tak med träd i bakgrunden och delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av övervakningsapp för solcellssystem som visar realtidsinformation och energiflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Kul att få höra hur mycket du kan producera. Är lite sugen själv på en anläggning.
 
Har läst på nätet att man inte ska starta solcellerna innan mätarbytet pga att produktion då kommer räknas som förbrukning. Nu har jag testat i två dygn och det stämmer inte med min mätare från Vattenfall fabrikat Iskra.

Den registrerar inget alls när jag har överproduktion. Så absolut, man behöver mätarbytet för att sälja el men inte för att kunna starta produktion.

Anläggningen är färdiganmäld så klart.
 
  • Elmätare av fabrikatet Iskra som visar energiförbrukning och teknisk information, relaterad till en solcellsanläggnings produktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena, häftigt med anläggningen. Har också spanat på solcellsgrosen och just huawei inverter som jag tycker känns bra då den även har batteristöd.
Hur funkar övervakningen på Huawei? behövde du köpa til någon speciell wifi-dongel?
Körde du utan optimerare?

Tack för att du la upp infot.
Ha det bra
 
E EagleF1 skrev:
Tjena, häftigt med anläggningen. Har också spanat på solcellsgrosen och just huawei inverter som jag tycker känns bra då den även har batteristöd.
Hur funkar övervakningen på Huawei? behövde du köpa til någon speciell wifi-dongel?
Körde du utan optimerare?

Tack för att du la upp infot.
Ha det bra
Hej!

Wifi-modul för inverter följde med gratis, går även att köra med trådat så klart.

Inga optimerare. Tror inte jag får igen den investeringen, keep it simple.

Övervakningsappen är väl inte skitbra, funkar som den ska men inte supermodern. Har lagt till "smart power sensor" som sitter på inkommande faser och mäter förbrukning.
 
Fick beviljat bidrag idag på 16900 kr.
Skickade tillbaka överblivet montagematerial till leverantören och fick tillbaka 4400.

Totalt typ 55000 kr för 6,4 kW.
 
Undrar över lite av valet att sätta en extra brytare på DC sidan vid invertern?

Huawei Sun2000 har en inbyggd DC brytare på undersidan av invertern .

På fotot såg det ut som ca 20paneler på pallen?

Norwesco SA425 är en brytare avsedd för elmotorer! och max 500V AC med 20paneler i en sträng 20 x40v obelastad=800volt och DC!!

Personligen skulle jag skruva bort den vänstra brytaren på DC en mörknatt för att minimera brandrisken om någon skulle få för sig bryta Norwesco brytaren med 600v-800V DC i strängen en solig dag.

Jag testade mina första nu monterade 6celler på en vägg med att koka kaffevatten på en vattenkokare avsedd för 230VAC. Med 230v DC i strängen ,vattnet kokade men när brytaren /termostatet slog i från brände brytaren ihop av ljusbågen det avsedda belastningsprovet med att mäta ström och spänning blev en bra labb i ämnet skilja på AC och DC godkända kompomenter i solcellsinstsllationer jag var väl medveten om att risken var stor att detta skulle kunna inträffa..men eftersom alla min gamla halogen lampor är utbytta mot led var det det enda lämpliga belastnigsmotståndet hemma .
 
E _Elman_ skrev:
Undrar över lite av valet att sätta en extra brytare på DC sidan vid invertern?

Huawei Sun2000 har en inbyggd DC brytare på undersidan av invertern .

På fotot såg det ut som ca 20paneler på pallen?

Norwesco SA425 är en brytare avsedd för elmotorer! och max 500V AC med 20paneler i en sträng 20 x40v obelastad=800volt och DC!!

Personligen skulle jag skruva bort den vänstra brytaren på DC en mörknatt för att minimera brandrisken om någon skulle få för sig bryta Norwesco brytaren med 600v-800V DC i strängen en solig dag.

Jag testade mina första nu monterade 6celler på en vägg med att koka kaffevatten på en vattenkokare avsedd för 230VAC. Med 230v DC i strängen ,vattnet kokade men när brytaren /termostatet slog i från brände brytaren ihop av ljusbågen det avsedda belastningsprovet med att mäta ström och spänning blev en bra labb i ämnet skilja på AC och DC godkända kompomenter i solcellsinstsllationer jag var väl medveten om att risken var stor att detta skulle kunna inträffa..men eftersom alla min gamla halogen lampor är utbytta mot led var det det enda lämpliga belastnigsmotståndet hemma .
Japp det är noterat och den är bytt. Dock testade jag den vid 720V och 3000W utan lock och det blev ingen ljusbåge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.