har en villa på 130m2 i Västergötland eldar idag med ved, tänkte byta till värmepump. Jag funderar på bergvärme eller luftvatten, vad är skillnaden i installationskostnad? jag vet att bergvärme är effektivare, frågan är hur mycket? och hur lång livslängd kan mar räkna med på dom olika alternativen
 
H
E eliasonerik skrev:
har en villa på 130m2 i Västergötland eldar idag med ved, tänkte byta till värmepump. Jag funderar på bergvärme eller luftvatten, vad är skillnaden i installationskostnad? jag vet att bergvärme är effektivare, frågan är hur mycket? och hur lång livslängd kan mar räkna med på dom olika alternativen
Prata med energirådgivare/experten på kommunen, de brukar vara duktiga. Det finns ju några parametrar att ta hänsyn till, en diskussion med denne brukar vara oberoende och givande!
 
Nja, har sett och hört rekommendationer från några och det gäller flera gånger att man ska ta in fler åsikter snällt sagt :thinking:
 
H
C Comfort Thomas skrev:
Nja, har sett och hört rekommendationer från några och det gäller flera gånger att man ska ta in fler åsikter snällt sagt :thinking:
Energibolag kan vara en väg också men upplever att energiexperten på kommunen tar med fler parametrar utifrån ditt hus, diskutera för och nackdelar, ekonomisk försvarbart utifrån ditt hus, som sagt så är de oberoende också. Det är så jag har gått tillväga och det kan jag rekommendera. Sen ör det ju beroende på hur engagerad och duktig den personen är, det som jag tycker är viktigt är att man pratar utifrån ditt hus och inte bara allmänt.
 
Hur stor skillnaden i investering är beror nog väldigt mycket på vilka fabrikat man jämför. Sist jag fördjupade mig i frågan så hade bergvärme högre verkningsgrad. Så man sparar in en del driftskostnad. Men investeringen är högre för bergvärme.

Med luft-vatten VP så har du problemet med isbildning och bortledning av kondensvatten. Det behöver man lösa. Värmepumpen kör avfrostning, som kan krångla. OM den krånglar så kan anläggningen frysa sönder (har varit med om det). Smältvattnet fryser till ett isberg under utedelen, såvida man inte har en uppvärmd ränna som leder ned det i någon form av stenkista på frostfritt djup. Jag vet att många nöjer sig med att låta smältvattnet frysa, och hackar sedan bort det. Det blir avsevärda mängder med smältvatten under en vinter, uppmot en kubikmeter is.

Bergvärme är mer bekymmersfri, inget synligt utomhus, inget fläktljud osv.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Bergvärmepump CTC gsi12 sedan Juli förra året. Kommer ifrån 34.000 kw/h ner till ca 11.500 kw/h per år. Har vattenburenvärme igenom element. Hade elpanna då jag flyttade in 2018 i mitt hus. Funkar toppen.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Jag hade det valet för ett par månader sen. Fick tre offerter på varje från olika företag. Luft/vatten låg på mellan 115-125k medans bergvärme låg på 150-175k för mitt hus på 150+100kvm. Hade Luft/vatten innan så den installationen var ju lite förbered men vet inte riktigt om de tog med det i beräkningen. Det blev i alla fall bergvärme för min del då den (relativt) lilla skillnaden i inköp vägdes upp av fördelarna med att slippa utomhusenhet, lite bättre verkningsgrad och möjligheten med frikyla som blir nästa projekt förhoppningsvis.

Bergvärmen (faktiskt samma som Joakim ovanför) blev installerad för precis två månader sedan och är defenitivt ett val jag inte ångrar. Så har du inte väldigt dåliga förutsättningar för bergvärme hade jag definitivt valt det.
 
  • Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
Får du en bra offert på bergvärme så är det klart bättre, det är bara att läsa de andra trådarna och välja om man tycker det är värt.

Stor bonus med bergvärmen är möjligheten till frikyla! En centralt placerad fläktkonvektor så är det svalt å skönt på sommaren.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Många som skriver om att komplettera med frikyla till sin bergvärme.

Vad får ni betala för att få det monterat eller drar ni rör och monterar fläktkonvektor själva ?
Vad är det för kyleffekt ni satsar på ?

Antar att det är utedelen på en luft/luft värmepump som är avgörande ?
 
Jag har inte kommit längre än att jag är i planeringsfasen. Hade lite för många andra påbörjade projekt redan när den 11 år gamla luft/vatten-värmepumpen gick sönder så hade ju inte riktigt planerat att byta till bergvärme när det nu blev så.

Mitt problem är väl egentligen att jag inte riktigt är så sugen på att ha en sån vägghängd fläktkonvektor som ser ut som innerdelen i en luft/luftvärmepump men då jag har lågt lutande pulpettak och givetvis är det tyvär i den låga delen som det passar bäst att ha den så får det inte riktigt plats på ett smidigt sätt med en takmonterad som ju verkar klart smidigast och snyggast. Det jag hittat som verkar bäst är https://www.eveco.se/produkt/carisma-crc-io/ som verkar gå att bygga in i en vägg istället för att ha det fritt ute och fult. Längre än så har jag dock inte kommit men det lär väl bli panik snart om det nu blir någon värme i år.
 
Är det tillräckligt varmt inne så spelar inte utseende någon roll ;)

Smidigast/snyggast/bekvämast är att ha via tilluft i dom rum man önskar men det men det kräver nästan att man ordnar det vid byggnationen då det annars kan bli både dyrt och svårt.
 
Nej jag tycker förmodligen med så när väl värmen kommer tillbaka :)

Har självdrag så har tyvär ingen ventilation att ansluta till men det är ju definitivt smidigast om man nu har det förberett eller nyinstallerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.